SHL instiftar utmärkelsen Månadens Spelare

SHL lanserar tillsammans med C More och Scandic utmärkelsen Månadens Spelare. Ett pris som går till den spelare i SHL som gjort bäst bestående sportsliga avtryck under den senaste månaden. Septembers vinnare presenteras lördag den 15 oktober. Redan nu står det klart att Joel Lassinantti (Luleå), Dennis Everberg, (Växjö) och Ilari Filppula (Malmö) har chans att bli första pristagare.

Lördagen den 15 oktober lanseras Månadens Spelare genom att september månads pristagare utses i C Mores sändning och i SHLs egna kanaler. Förutom detta hyllas även spelaren i sin hemmaarena vid ett passande tillfälle. Juryn består förutom av samtliga SHL klubbars lagkaptener och Sanny Lindström (C More), Lena Sundqvist (C More), Petter Rönnqvist (C More), Niklas Wikegård (C More), Mathias Kemi (Scandic), Mattias Ek (Expressen) och Tomas Ros (Aftonbladet).

– Att ligga på topp i dagens SHL kräver extremt hårt arbete. Det känns därför både kul och viktigt att kunna premiera den insatsen med en utmärkelse som Månadens Spelare. Det är ett pris jag skulle uppskattat under min tid som spelare, säger Sanny Lindström, juryordförande och expert i C More.

Månadens Spelare får i samband med hyllningen i hemmaarenan, en prischeck på övernattningar hos Scandic till ett bruttovärde av 10 000 kr som han i samråd med sin klubb får ge till verksamheten i eller runt sin moderförening/nuvarande klubb.

– Scandic jobbar med idrott från bredd till elit och den här utmärkelsen blir en extra krydda för samtliga spelare i SHL samtidigt som den synliggör de som har presterat bäst. Extra kul om priset går tillbaka till spelarens moderförening där allt började, säger Mathias Kemi, sponsorchef Scandic.

Totalt kommer sex priser att delas ut under grundsäsongen och efter säsongen bjuds alla vinnarna in till SHL Awards, som sänds i C More.

För mer information, kontakta:

Jonathan Stara, Press- och PR-ansvarig, C More Sport, 076-545 40 14, jonathan.stara@cmore.se

Jörgen Lindgren, VD, SHL, 072-213 17 00, jorgen.lindgren@shl.se

Mathias Kemi, Sponsor- och partnerchef, Scandic, 070-973 51 47, mathias.kemi@scandichotels.com

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Jörgen Lindgren lämnar som VD i SHL. Michael Marchal blir tillförordnad VD och SHL:s sportchef Johan Hemlin blir vice VD15.10.2018 13:03Pressmeddelande

Jörgen Lindgren lämnar idag anställningen som VD i Svenska Hockeyligan (SHL). Styrelsen har beslutat utse Michael Marchal som tillförordnad verkställande direktör. Samtidigt utses SHL:s sportchef Johan Hemlin som vice VD i SHL. Styrelsen inleder rekryteringsarbetet för en permanent VD vilket skall slutföras under vintern/våren 2019.

SHL och HockeyAllsvenskan bygger om sina domarorganisationer8.10.2018 13:07Pressmeddelande

SHL och Ulf Rönnmark har gemensamt kommit överens om att gå skilda vägar. SHL vill tacka Ulf för det arbete han gjort under många år i SHL som domare, marknadschef, domare och domarchef. Domarna kommer framöver att ingå i den sportsliga organisationen där Johan Hemlin, sportchef SHL, är ansvarig. För att stärka upp stöd och utveckling för domare och linjemän kommer fler funktioner tillsättas och rollen domarchef tas därmed bort. Som ny utvecklings- och huvuddomaransvarig anställs Tomas Thorsbrink. Tomas arbetar i dag som domarchef i Hockeyallsvenskan, där han gjort ett väldigt bra arbete. Att Tomas tar sig an SHL domarna är en naturlig utveckling och början på en tätare samverkan mellan SHL och Hockeyallsvenskan kring elitdomarverksamheten. - Vi väljer att bredda organisationen för att vara än mer närvarande och ute hos domarna för att coacha och utveckla deras enormt viktiga roll. Att göra det i samverkan med HockeyAllsvenskan gör också att synergierna blir mycket bättre i utvecklinge