SHL instiftar utmärkelsen Månadens Spelare

SHL lanserar tillsammans med C More och Scandic utmärkelsen Månadens Spelare. Ett pris som går till den spelare i SHL som gjort bäst bestående sportsliga avtryck under den senaste månaden. Septembers vinnare presenteras lördag den 15 oktober. Redan nu står det klart att Joel Lassinantti (Luleå), Dennis Everberg, (Växjö) och Ilari Filppula (Malmö) har chans att bli första pristagare.

Lördagen den 15 oktober lanseras Månadens Spelare genom att september månads pristagare utses i C Mores sändning och i SHLs egna kanaler. Förutom detta hyllas även spelaren i sin hemmaarena vid ett passande tillfälle. Juryn består förutom av samtliga SHL klubbars lagkaptener och Sanny Lindström (C More), Lena Sundqvist (C More), Petter Rönnqvist (C More), Niklas Wikegård (C More), Mathias Kemi (Scandic), Mattias Ek (Expressen) och Tomas Ros (Aftonbladet).

– Att ligga på topp i dagens SHL kräver extremt hårt arbete. Det känns därför både kul och viktigt att kunna premiera den insatsen med en utmärkelse som Månadens Spelare. Det är ett pris jag skulle uppskattat under min tid som spelare, säger Sanny Lindström, juryordförande och expert i C More.

Månadens Spelare får i samband med hyllningen i hemmaarenan, en prischeck på övernattningar hos Scandic till ett bruttovärde av 10 000 kr som han i samråd med sin klubb får ge till verksamheten i eller runt sin moderförening/nuvarande klubb.

– Scandic jobbar med idrott från bredd till elit och den här utmärkelsen blir en extra krydda för samtliga spelare i SHL samtidigt som den synliggör de som har presterat bäst. Extra kul om priset går tillbaka till spelarens moderförening där allt började, säger Mathias Kemi, sponsorchef Scandic.

Totalt kommer sex priser att delas ut under grundsäsongen och efter säsongen bjuds alla vinnarna in till SHL Awards, som sänds i C More.

För mer information, kontakta:

Jonathan Stara, Press- och PR-ansvarig, C More Sport, 076-545 40 14, jonathan.stara@cmore.se

Jörgen Lindgren, VD, SHL, 072-213 17 00, jorgen.lindgren@shl.se

Mathias Kemi, Sponsor- och partnerchef, Scandic, 070-973 51 47, mathias.kemi@scandichotels.com

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2023/2024 är: Frölunda Hockey, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, MoDo Hockey, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.