SHL-klubbarna sköt in halv miljon till föreningarna

Den tidigare tomma tekningscirkeln i SHL döptes inför slutspelet om till #målcirkeln och var ett samarbete mellan SHL och huvudsponsorn Betsson. För varje mål som gjordes från Målcirkeln skulle Betsson skänka 25 000 kronor till klubben, som i sin tur fick välja ändamål. Totalt har klubbarna skjutit in 540 000 kronor, där Frölunda, Skellefteå och Djurgården stått för flest antal mål från cirkeln – och därmed dragit in 110 000 kronor vardera.
#målcirkeln

SHL valde att inte ta in en ny sponsor inför slutspelet utan stärkte i stället samarbetet med spelbolaget Betsson. Initiativet #målcirkeln drogs igång för att ge klubbarna en möjlighet att skänka pengar till en organisation som de själva brinner för.

- Den kommersiella delen är så klart oerhört viktig, men när Betsson kom med denna idé kände vi att vi både stöttar klubbarna och engagerar fler, och samtidigt stöttar områden utanför hockeyn, säger Michael Marchal, vd för SHL.

- Även om hela slutspelet var otroligt spännande i sig, så är vi oerhört stolta över att ha kunnat erbjuda denna extra krydda. Dels vad det gäller adderad spänning och dels finansiellt stöd till klubbarnas engagemang utanför isen, säger Jonathan Haeggstam, Sverigechef på Betsson group.

Läs mer om initiativet, se målen och läs om klubbarnas val av organisation och varför på målcirkeln.se

Hit skänker klubbarna sina pengar (varje klubb fick börja med 10 000 kronor):

Skellefteå AIK: Bygdens föreningar som arbetar med Tre Kronors hockeyskola

Barncancerfonden

Örebro Hockey: Örebro Hockey Ungdoms Flicklag

#målcirkeln

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2023/2024 är: Frölunda Hockey, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, MoDo Hockey, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.