SHL-klubbarna ställer sig bakom serieutredningen

Det är en styrka om svensk hockey, utifrån våra respektive intressen, kan samlas och enas kring en seriemodell. Till detta är SHL beredda att bidra. Det skriver SHL och de 14 klubbarna i sitt remissvar till Svenska Ishockeyförbundet och meddelar att klubbarna ställer sig bakom utredarens förslag av seriemodell för upp och nedflyttning mellan SHL och HA från säsongen 2020/21. SHL och klubbarna skriver också att arenakravet, vad gäller åskådarantalet, är ”av mindre vikt”.

Läs hela remissvaret till Svenska ishockeyförbundet här.

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Pressinbjudan till SHL:s upptaktsträff säsongen 2019/2019.8.2019 14:23:55 CESTPressinbjudan

Datum: tisdagen den 10 september. Tid: 09.00-14.00. Plats: Quality Hotel Globe, Stockholm. 9:00 Registrering och kaffe. 9:30 Programmet på scenen börjar. Moderator Björn Oldeen, C More. - Säsongen 2019/20, läget i lagen. - Regelgenomgång med Tomas Thorsbrink, domarchef SHL. - Spelarnas säkerhet med Johan Hemlin, sportchef/vVD SHL, och Projekt nollvision hjärnskakningar, Morgan Johansson projektledare. Ca 11:30 Klubbrepresentanterna finns tillgängliga i foajén för intervjuer samt mingellunch. Tränarfotografering. 14:00 Slut. På plats under dagen är huvudtränare, lagkapten samt ytterligare spelare från varje klubb samt representanter från SHL. Eftersom upptaktsträffen direktsänds ber vi representanter från media att respektera de utsatta tiderna och platserna för individuella intervjuer. Anmälan Sista anmälningsdag är den 2 september och anmälan görs här https://www.shl.se/upptaktstraff-2019-2020 Varmt välkommen! Kontaktperson: Johanna Alba, projektledare PR & kommunikation SHL, 073-0651