SHL och Paraishockey i nytt samarbete

Utifrån den delade synen om att ”hockey är hockey” så inleder SHL och Parasport Sverige ett samarbete. Syftet är att bredda intresset och rekryteringen inom paraishockeyn, sporten som är precis som ishockey men där utövarna sitter i en kälke istället för att stå på ett par skridskor.

Det spelar ingen roll om det sker i korpen eller SHL. Ståendes eller sittandes. Hockey är hockey. Nu vill SHL hjälpa till att bredda intresset och rekrytering för utövandet av paraishockey, en sport som är precis som ishockey men där utövarna sitter i en kälke istället för att stå på ett par skridskor.

I Sverige finns det fyra aktiva klubbar inom paraishockeyn. Hedemora, Eskilstuna Linden, FIFH Malmö och Nacka HI. Det var också i Nacka som sporten uppfanns i slutet av 60-talet.

– Det är jätteviktigt att ishockeyn är för alla och kan utövas av alla som vill, så kan vi hjälpa till att ekonomiskt och genom våra kanaler sprida paraishockeyns budskap gör vi självklart det, säger Jörgen Lindgren VD SHL.

Den här säsongen, 2016/2017, är första säsongen som Sverige har ett arrangerat seriespel inom paraishockey. Klubbarna träffas ett antal gånger per säsong, spelar matcher där alla möter alla och i seriespelet får även personer utan någon funktionsnedsättning delta. Under en av dessa träffar var ett filmteam från SHL.se med.

Seriespel finns för tillfället endast för herrar då det är för få kvinnliga utövare, men det spelar ingen roll eftersom laget spelar integrerat.

Faktum är att Caroline Persson är en av ytterst få kvinnliga spelare inom svensk paraishockey.

Caroline är också en av fyra personer som kommer få en central roll i den reportageserie SHL nu lanserar för att lyfta paraishockeyn till nya nivåer.

– Vi är extremt glada över att SHL väljer att tydligt bredda synen på paraishockeyn så att vi når ut bredare och kan öka vår rekrytering. För det spelar ingen roll hur hockey spelas – ståendes eller sittandes – det är en tuff, rolig och underhållande sport oavsett, säger Johan Strid, Parasport Sveriges Generalsekreterare.

I klubbarnas utvecklingslag spelar man efter hur länge man hållit på, inte hur gammal man är. Så en 10-åring kan vara med i samma lag som en 50-åring, och försök har gjorts att få igång verksamhet på flera platser, men det är svårt att få till spelarunderlag, istider och kontinuitet.

Men det ska det bli ändring på. För hockey är något för alla.

SHL.se/parahockey

Jörgen Lindgren, VD för SHL, 0722-13 17 00, jorgen.lindgren@shl.se

Henrik Hjelmberg, medieansvarig Parasportförbundet, 0703-00 32 42, henrik.hjelmberg@parasport.se

Foto: David Einar, Linkin

SHL ska som företrädare för klubbarna i SHL tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2017/2018 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Karlskrona Hockeyklubb, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

SHL ställer sig bakom #metoo #time out23.11.2017 13:06Pressmeddelande

SHL har läst och tagit del av de berättelser som idag publiceras i Dagens Nyheter där kvinnor som på olika sätt är verksamma inom idrotten vittnar om hur de utsätts för kränkningar, diskriminering, trakasserier och övergrepp i sitt utövande. Berättelser som är kopplat till ishockeyn där män i våra verksamheter kränker kvinnor. Det här är helt oacceptabelt och något som vi i SHL tydligt kommer att markera inte får förekomma i vår verksamhet och vi kommer att agera när det händer. Därför ställer sig SHL bakom #metoo och #timeout. Vi gör detta för en idrottsrörelse fri från kränkningar och diskriminering. Vi gör det för att alla ska ha rätt till att drömma stort och slippa skrämmas till tystnad eller avhopp. Vi gör det tillsammans, för en idrottsrörelse för alla. Brynäs IF Djurgården Hockey Frölunda Indians Färjestad BK HV71 Karlskrona HK Linköping HC Luleå Hockey Malmö Redhawks Mora IK Rögle BK Skellefteå AIK Växjö Lakers Örebro Hockey SHL-organisationen

SHL:s vision: en av världens två bästa hockeyligor sportsligt och upplevelsemässigt.20.11.2017 10:00Pressmeddelande

Från och med säsongen 2018/2019 kommer SHL bland annat genom det nya avtalet med C More få en väsentligt större intäkt. Detta ger en enorm möjlighet att långsiktigt stärka och mer fokuserat utveckla svensk ishockey, klubbarna och ligan. Klubbarna har därför gett SHL i uppdrag att ta fram en strategi kopplat till de ökade intäkterna till SHL samt de kommande kraven för att uppnå elitlicens. Alla fjorton SHL-klubbar har varit delaktiga i arbetsprocessen och står enhetligt bakom strategin och beslutet.