SHL och Paraishockey i nytt samarbete

Utifrån den delade synen om att ”hockey är hockey” så inleder SHL och Parasport Sverige ett samarbete. Syftet är att bredda intresset och rekryteringen inom paraishockeyn, sporten som är precis som ishockey men där utövarna sitter i en kälke istället för att stå på ett par skridskor.

Det spelar ingen roll om det sker i korpen eller SHL. Ståendes eller sittandes. Hockey är hockey. Nu vill SHL hjälpa till att bredda intresset och rekrytering för utövandet av paraishockey, en sport som är precis som ishockey men där utövarna sitter i en kälke istället för att stå på ett par skridskor.

I Sverige finns det fyra aktiva klubbar inom paraishockeyn. Hedemora, Eskilstuna Linden, FIFH Malmö och Nacka HI. Det var också i Nacka som sporten uppfanns i slutet av 60-talet.

– Det är jätteviktigt att ishockeyn är för alla och kan utövas av alla som vill, så kan vi hjälpa till att ekonomiskt och genom våra kanaler sprida paraishockeyns budskap gör vi självklart det, säger Jörgen Lindgren VD SHL.

Den här säsongen, 2016/2017, är första säsongen som Sverige har ett arrangerat seriespel inom paraishockey. Klubbarna träffas ett antal gånger per säsong, spelar matcher där alla möter alla och i seriespelet får även personer utan någon funktionsnedsättning delta. Under en av dessa träffar var ett filmteam från SHL.se med.

Seriespel finns för tillfället endast för herrar då det är för få kvinnliga utövare, men det spelar ingen roll eftersom laget spelar integrerat.

Faktum är att Caroline Persson är en av ytterst få kvinnliga spelare inom svensk paraishockey.

Caroline är också en av fyra personer som kommer få en central roll i den reportageserie SHL nu lanserar för att lyfta paraishockeyn till nya nivåer.

– Vi är extremt glada över att SHL väljer att tydligt bredda synen på paraishockeyn så att vi når ut bredare och kan öka vår rekrytering. För det spelar ingen roll hur hockey spelas – ståendes eller sittandes – det är en tuff, rolig och underhållande sport oavsett, säger Johan Strid, Parasport Sveriges Generalsekreterare.

I klubbarnas utvecklingslag spelar man efter hur länge man hållit på, inte hur gammal man är. Så en 10-åring kan vara med i samma lag som en 50-åring, och försök har gjorts att få igång verksamhet på flera platser, men det är svårt att få till spelarunderlag, istider och kontinuitet.

Men det ska det bli ändring på. För hockey är något för alla.

SHL.se/parahockey

Jörgen Lindgren, VD för SHL, 0722-13 17 00, jorgen.lindgren@shl.se

Henrik Hjelmberg, medieansvarig Parasportförbundet, 0703-00 32 42, henrik.hjelmberg@parasport.se

Foto: David Einar, Linkin

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Jörgen Lindgren lämnar som VD i SHL. Michael Marchal blir tillförordnad VD och SHL:s sportchef Johan Hemlin blir vice VD15.10.2018 13:03Pressmeddelande

Jörgen Lindgren lämnar idag anställningen som VD i Svenska Hockeyligan (SHL). Styrelsen har beslutat utse Michael Marchal som tillförordnad verkställande direktör. Samtidigt utses SHL:s sportchef Johan Hemlin som vice VD i SHL. Styrelsen inleder rekryteringsarbetet för en permanent VD vilket skall slutföras under vintern/våren 2019.

SHL och HockeyAllsvenskan bygger om sina domarorganisationer8.10.2018 13:07Pressmeddelande

SHL och Ulf Rönnmark har gemensamt kommit överens om att gå skilda vägar. SHL vill tacka Ulf för det arbete han gjort under många år i SHL som domare, marknadschef, domare och domarchef. Domarna kommer framöver att ingå i den sportsliga organisationen där Johan Hemlin, sportchef SHL, är ansvarig. För att stärka upp stöd och utveckling för domare och linjemän kommer fler funktioner tillsättas och rollen domarchef tas därmed bort. Som ny utvecklings- och huvuddomaransvarig anställs Tomas Thorsbrink. Tomas arbetar i dag som domarchef i Hockeyallsvenskan, där han gjort ett väldigt bra arbete. Att Tomas tar sig an SHL domarna är en naturlig utveckling och början på en tätare samverkan mellan SHL och Hockeyallsvenskan kring elitdomarverksamheten. - Vi väljer att bredda organisationen för att vara än mer närvarande och ute hos domarna för att coacha och utveckla deras enormt viktiga roll. Att göra det i samverkan med HockeyAllsvenskan gör också att synergierna blir mycket bättre i utvecklinge