SHL ställer sig bakom #metoo #time out

SHL har läst och tagit del av de berättelser som idag publiceras i Dagens Nyheter där kvinnor som på olika sätt är verksamma inom idrotten vittnar om hur de utsätts för kränkningar, diskriminering, trakasserier och övergrepp i sitt utövande. Berättelser som är kopplat till ishockeyn där män i våra verksamheter kränker kvinnor. Det här är helt oacceptabelt och något som vi i SHL tydligt kommer att markera inte får förekomma i vår verksamhet och vi kommer att agera när det händer. Därför ställer sig SHL bakom #metoo och #timeout.

Vi gör detta för en idrottsrörelse fri från kränkningar och diskriminering. Vi gör det för att alla ska ha rätt till att drömma stort och slippa skrämmas till tystnad eller avhopp. Vi gör det tillsammans, för en idrottsrörelse för alla.

Brynäs IF

Djurgården Hockey

Frölunda Indians

Färjestad BK

HV71

Karlskrona HK

Linköping HC

Luleå Hockey

Malmö Redhawks

Mora IK

Rögle BK

Skellefteå AIK

Växjö Lakers

Örebro Hockey

SHL-organisationen

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Pressinbjudan till SHL:s upptaktsträff säsongen 2018/201914.8.2018 07:30Pressinbjudan

Datum: tisdagen den 4 september Tid: 09.30-14.30 Plats: Vasateatern, Vasagatan 19-21, Stockholm. Program 09.30 Registrering öppnar och förmiddagsfika serveras. 10.00 Insläpp 10.30 Programmet startar på scenen och leds av Björn Oldéen och Sanny Lindström. Direktsänds av C More och shl.se Ca 12.15 Tränarfotografering direkt när sändningen är slut. Därefter serveras lunchtallrik och tid för individuella intervjuer finns. 14.30 Dagen avslutas. Eftersom upptaktsträffen direktsänds ber vi representanter från media att respektera de utsatta tiderna och platserna för individuella intervjuer. Anmälan Sista anmälningsdag är den 31 augusti och anmälan görs här https://www.shl.se/upptaktstraff-2018-2019 https://www.shl.se/upptaktstraff-2018-2019 Varmt välkommen! Kontaktperson: Johanna Hemming-Hamberg, kommunikationschef SHL, 0720-50 51 60, johanna.hemming-hamberg@shl.se