SHL Svenska Hockeyligan ABSHL Svenska Hockeyligan AB

SHL startar e-sportsliga

eSHL heter Svenska Hockeyligans nya satsning som ska möta den växande e-sportsektorn. Den nya e-sportsligan består av befintliga SHL-lag och ligan, som startar i januari, sänds på Sportbladet. - Det här är en glädjande satsning då vi och våra klubbar når till en helt ny publik och kan bredda vårt sportsliga utbud, säger Michael Marchal, VD SHL.

Den 13 januari går startskottet för SHL:s nya e-sportsliga. Två matcher i veckan sänds på Sportbladet, som därmed breddar sin satsning inom e-sport.

- Vi är oerhört glada över att göra detta tillsammans med SHL. E-sporten växer ständigt runt om i världen och eSHL är både helt rätt i tiden och passar in i vår nuvarande satsning på SHL, säger Katarina Koritz, Affärschef på Sportbladet.

Andra ishockeyligor i världen har börjat satsa på e-sport, dock sticker eSHL ut i och med att ligan spelas i lagformat.

- De största e-sporterna i världen är lagsporter och det finns starka synergier från lagsporten ishockey och denna spelform där målvakt, back och forwards måste jobba tillsammans för att vinna, säger Linus Eklund, projektledare SHL.

Hela elva lag är klara för turneringen som startar i januari:
Färjestad BK
HV71
IK Oskarshamn
Leksands IF
Linköping HC
Luleå HF
Malmö Redhawks
Rögle BK
Skellefteå AIK
Växjö Lakers
Örebro HK

- Klubbarnas stora engagemang har möjliggjort satsningen och vi ser alla fram emot nedsläpp den 13 januari. Må bästa lag vinna, avslutar Eklund, projektledare SHL.

Följ eSHL på sociala medier
Twitter – eSHLse
Instagram – eSHL_se

Om eSHL
- Spelas sex mot sex.
- Startar den 13 januari och spelas januari – februari 2020.
- Två matcher i veckan sänds på Sportbladet, resterande matcher sänds på klubbarnas egna Twitch-kanaler.
- Lagen möter varandra vid ett tillfälle, där varje tillfälle består av två matcher. Matcherna i sig är unika och ger poäng individuellt.
- eSHL spelas på Playstation 4 och spelet EA NHL 20.

Ligan produceras i samarbete med Area Academy och NHLGamer.

Om Area Academy
Area Academy erbjuder en helhetslösning för esportsutbildning, och producerar Elitserien i CS:GO.

Om NHLGamer
NHLGamer är Europas ledande samlingsplats och organisatör för tävlingsspel inom EA SPORTS NHL-spelserie.