SHL Svenska Hockeyligan AB

SHL tar fram CSR-strategi: ”Vi börjar med att minska ungdomsarbetslösheten”

Dela
SHL står i startgroparna för att ta fram en långsiktig CSR-strategi. Ett mål i den strategin är att SHL med dess klubbar ska bli en hållbar samhällskraft som bidrar till en positiv utveckling, framförallt genom att minska ungdomsarbetslösheten i Sverige.

Grundstrukturen i SHL:s CSR-arbete kommer att utgå från Brynäs IF:s sociala verksamhet En bra start, där klubben tillsammans med partners och flera starka samhällsaktörer arbetar för att skapa sammanhang där gemenskapen stärks för barn och unga. I ett av verksamhetens områden arbetar En bra start genom klubbens samverkansmodell med Arbetsförmedlingen och partners för att skapa praktikplatser lokalt och regionalt till arbetslösa ungdomar. Detta ska nu göras i samtliga fjorton SHL-klubbar med det långsiktiga målet att minska utanförskap och sänka ungdomsarbetslösheten i Sverige.

- SHL är en samhällskraft som genom sina klubbar verkar lokalt och nu vill vi göra en ordentlig satsning tillsammans; liga, klubbar och partners. Vår gemensamma kraft ska användas för att ge ungdomar en bra start i livet, säger Jörgen Lindgren VD för SHL.

Brynäs IF har sedan 2014 arbetat med och förfinat sin verksamhetsmodell ”från exponering till samhällsnytta” där den rena dräkten och klubbens En bra start-verksamhet ingår.

-- Det är kul och inspirerande att få vara med på den här satsningen och arbeta fram och implementera SHL:s CSR-strategi. Det finns en enorm kraft i varumärket SHL och i alla klubbar. Tillsammans ska vi nu arbeta för att bli en riktigt stark samhällskraft som ger många ungdomar en bra start på sina liv och karriärer, säger Johan Cahling, vice klubbdirektör Brynäs IF, som nu blir en av personerna som ska arbeta med implementeringen av SHL:s CSR-strategi.

En viktig part för att få ut ungdomarna i arbete är Arbetsförmedlingen. I strategiarbetet kommer Arbetsförmedlingen att vara med och forma struktur och tillvägagångssätt tillsammans med SHL, Brynäs och övriga SHL-klubbar.

– Alla krafter som finns på arbetsmarknaden behöver samarbeta och bidra för att ge ungdomar chans att komma ut i arbetslivet. Det är fantastiskt roligt och ett föredöme att SHL tar efter det samarbete som Brynäs IF och Arbetsförmedlingen har inlett i Gävleborg. Starka varumärken som SHL-klubbarna kommer att göra det attraktivt för andra arbetsgivare att vara med på tåget, säger Christina Storm Wiklander, marknadsområdeschef för Arbetsförmedlingen i Södra och Norra Norrland.

Målet är att implementeringen av SHL:s CSR-strategi ska vara klar under våren 2018.

Kontakt:

Jörgen Lindgren, vd SHL, 072-213 17 00, jorgen.lindgren@shl.se

Johan Cahling, vice klubbdirektör Brynäs IF, 070-269 99 27, johan.cahling@brynas.se

Michael Persson, branschstrateg, Arbetsförmedlingen Södra Norrland, 010-486 85 52, michael.persson@arbetsformedlingen.se

Nyckelord

Kontakter

Om

SHL Svenska Hockeyligan AB
SHL Svenska Hockeyligan AB
Box 5095
121 36 Johanneshov

https://www.shl.se

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2023/2024 är: Frölunda Hockey, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, MoDo Hockey, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Följ SHL Svenska Hockeyligan AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SHL Svenska Hockeyligan AB

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye