SHL tar in f.d. elitspelare i arbetet med spelarnas säkerhet

Pontus Petterström, Johan Andersson och Fredrik Svensson är alla tre f.d. elitspelare med långa karriärer. Den här säsongen kommer de att bistå SHL och spelarfacket SICO med arbetet kring spelarnas säkerhet.

Pontus Petterström, med erfarenhet från spel i Skellefteå AIK och Linköping HC, kommer att arbeta nära situationsrummet och ta direktkontakt med spelare som vid upprepade tillfällen legat på gränsen till att anmälas till disciplinnämnden.

– Vi tror att en sån här dialog kan vara bra i förebyggande syfte vad gäller arbetet med spelarnas säkerhet, säger Johan Hemlin, vice VD/sportchef SHL.

Johan Andersson och Fredrik Svensson, som representerat bland annat Timrå IK respektive AIK i Elitserien/SHL, kommer att besöka alla lag i SHL under säsongen och i första hand träffa spelarna på respektive hockeygymnasium. Johan Hemlin igen:

– Fredrik och Johan hade en bra genomgång på SHL:s rookiedag och det innehållet vill vi att alla juniorer ska få ta del av. De här spelarna har mycket erfarenheter att förmedla och i innehållet finns bl.a. spelmissbruk, rollen som elitspelare och förberedelser för livet efter karriären.

– Vi genomför det här projektet tillsammans med spelarfacket SICO och det känns helt rätt att vi tillsammans arbetar för att nå ut till alla spelare i ett förebyggande syfte vad gäller spelarnas säkerhet och välbefinnande, utbildning är en viktig del i spelarnas utveckling, avslutar Johan Hemlin.

Fakta:

Pontus Petterström    SKE, LHC                             556 matcher

Fredrik Svensson       LHF, AIK, LIF, SSK               404 matcher

Johan Andersson       LHC, TIK, FBK                     416 matcher

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2019/2020 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

SHL och Svenska Ishockeyförbundet överens om ekonomisk ersättning för Damkronorna23.8.2019 08:59:00 CESTPressmeddelande

Idag har SHL och Svenska Ishockeyförbundet kommit överens om att fortsatt stärka förutsättningarna för spelarna i Damkronorna och svensk elitdamishockey. SHL:s styrelse har beslutat att säkerställa en ekonomisk ersättning för förlorad arbetsförtjänst i samband med landslagsuppdrag för Damkronorna med ett årligt belopp om max 400 000 kronor i tre år. Och att Svenska Ishockeyförbundet satsar de återstående pengarna från säsongen 2018/2019 på elitutvecklingen i svensk damishockey.