SHL:s domarchef Peter Andersson slutar efter säsongen 2016/2017

Peter Andersson blir ny säkerhetskoordinator i Karlstads kommun och avslutar sin tjänst som domarchef på SHL efter säsongen 2016/2017. Peter har under sina fyra år som domarchef betytt mycket för utvecklingen av domarna i SHL, och också den utveckling ligan gjort med exempelvis inrättandet av SHL:s situationsrum.

-  Jag har de senaste 27 åren verkat på högsta nivå inom hockeyn. Först 12 år som domare och sedan 15 år som domarchef på Svenska ishockeyförbundet och SHL. Jag har även haft förmånen att få verka många år på internationell nivå och upplevt flera OS och VM. Den här långa resan har gett mig otroligt mycket och det har varit ett privilegium att få jobba med hockeyn i så många år. Att få vara med och utveckla både individer och verksamhet på högsta nivån inom en idrott  är få förunnat. Det känns både vemodigt och spännande att lämna hockeyn nu när jag har fått möjlighet att gå vidare till jobbet som säkerhetskoordinator i Karlstads kommun. Men det är som många innan mig har sagt ”Allt har sin tid. Förr eller senare tar resan slut”, säger Peter Andersson.

-  Peter har varit en enormt uppskattad kollega och har på så många sätt bidragit med sin mångåriga erfarenhet och kompetens som domare och domarchef i SHL och även internationellt. Självklart respekterar vi Peters beslut och önskar honom all lycka till i sin framtida roll, säger Jörgen Lindgren, VD SHL.

Rekrytering av ny domarchef påbörjas omgående.

Foto: Ola Westerberg / Bildbyrån

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Jörgen Lindgren lämnar som VD i SHL. Michael Marchal blir tillförordnad VD och SHL:s sportchef Johan Hemlin blir vice VD15.10.2018 13:03Pressmeddelande

Jörgen Lindgren lämnar idag anställningen som VD i Svenska Hockeyligan (SHL). Styrelsen har beslutat utse Michael Marchal som tillförordnad verkställande direktör. Samtidigt utses SHL:s sportchef Johan Hemlin som vice VD i SHL. Styrelsen inleder rekryteringsarbetet för en permanent VD vilket skall slutföras under vintern/våren 2019.

SHL och HockeyAllsvenskan bygger om sina domarorganisationer8.10.2018 13:07Pressmeddelande

SHL och Ulf Rönnmark har gemensamt kommit överens om att gå skilda vägar. SHL vill tacka Ulf för det arbete han gjort under många år i SHL som domare, marknadschef, domare och domarchef. Domarna kommer framöver att ingå i den sportsliga organisationen där Johan Hemlin, sportchef SHL, är ansvarig. För att stärka upp stöd och utveckling för domare och linjemän kommer fler funktioner tillsättas och rollen domarchef tas därmed bort. Som ny utvecklings- och huvuddomaransvarig anställs Tomas Thorsbrink. Tomas arbetar i dag som domarchef i Hockeyallsvenskan, där han gjort ett väldigt bra arbete. Att Tomas tar sig an SHL domarna är en naturlig utveckling och början på en tätare samverkan mellan SHL och Hockeyallsvenskan kring elitdomarverksamheten. - Vi väljer att bredda organisationen för att vara än mer närvarande och ute hos domarna för att coacha och utveckla deras enormt viktiga roll. Att göra det i samverkan med HockeyAllsvenskan gör också att synergierna blir mycket bättre i utvecklinge