SHL:s domarchef Peter Andersson slutar efter säsongen 2016/2017

Peter Andersson blir ny säkerhetskoordinator i Karlstads kommun och avslutar sin tjänst som domarchef på SHL efter säsongen 2016/2017. Peter har under sina fyra år som domarchef betytt mycket för utvecklingen av domarna i SHL, och också den utveckling ligan gjort med exempelvis inrättandet av SHL:s situationsrum.

-  Jag har de senaste 27 åren verkat på högsta nivå inom hockeyn. Först 12 år som domare och sedan 15 år som domarchef på Svenska ishockeyförbundet och SHL. Jag har även haft förmånen att få verka många år på internationell nivå och upplevt flera OS och VM. Den här långa resan har gett mig otroligt mycket och det har varit ett privilegium att få jobba med hockeyn i så många år. Att få vara med och utveckla både individer och verksamhet på högsta nivån inom en idrott  är få förunnat. Det känns både vemodigt och spännande att lämna hockeyn nu när jag har fått möjlighet att gå vidare till jobbet som säkerhetskoordinator i Karlstads kommun. Men det är som många innan mig har sagt ”Allt har sin tid. Förr eller senare tar resan slut”, säger Peter Andersson.

-  Peter har varit en enormt uppskattad kollega och har på så många sätt bidragit med sin mångåriga erfarenhet och kompetens som domare och domarchef i SHL och även internationellt. Självklart respekterar vi Peters beslut och önskar honom all lycka till i sin framtida roll, säger Jörgen Lindgren, VD SHL.

Rekrytering av ny domarchef påbörjas omgående.

Foto: Ola Westerberg / Bildbyrån

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2023/2024 är: Frölunda Hockey, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, MoDo Hockey, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.