SHL:s domarchef Peter Andersson slutar efter säsongen 2016/2017

Peter Andersson blir ny säkerhetskoordinator i Karlstads kommun och avslutar sin tjänst som domarchef på SHL efter säsongen 2016/2017. Peter har under sina fyra år som domarchef betytt mycket för utvecklingen av domarna i SHL, och också den utveckling ligan gjort med exempelvis inrättandet av SHL:s situationsrum.

-  Jag har de senaste 27 åren verkat på högsta nivå inom hockeyn. Först 12 år som domare och sedan 15 år som domarchef på Svenska ishockeyförbundet och SHL. Jag har även haft förmånen att få verka många år på internationell nivå och upplevt flera OS och VM. Den här långa resan har gett mig otroligt mycket och det har varit ett privilegium att få jobba med hockeyn i så många år. Att få vara med och utveckla både individer och verksamhet på högsta nivån inom en idrott  är få förunnat. Det känns både vemodigt och spännande att lämna hockeyn nu när jag har fått möjlighet att gå vidare till jobbet som säkerhetskoordinator i Karlstads kommun. Men det är som många innan mig har sagt ”Allt har sin tid. Förr eller senare tar resan slut”, säger Peter Andersson.

-  Peter har varit en enormt uppskattad kollega och har på så många sätt bidragit med sin mångåriga erfarenhet och kompetens som domare och domarchef i SHL och även internationellt. Självklart respekterar vi Peters beslut och önskar honom all lycka till i sin framtida roll, säger Jörgen Lindgren, VD SHL.

Rekrytering av ny domarchef påbörjas omgående.

Foto: Ola Westerberg / Bildbyrån

SHL ska som företrädare för klubbarna i SHL tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2017/2018 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Karlskrona Hockeyklubb, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

SHL ställer sig bakom #metoo #time out23.11.2017 13:06Pressmeddelande

SHL har läst och tagit del av de berättelser som idag publiceras i Dagens Nyheter där kvinnor som på olika sätt är verksamma inom idrotten vittnar om hur de utsätts för kränkningar, diskriminering, trakasserier och övergrepp i sitt utövande. Berättelser som är kopplat till ishockeyn där män i våra verksamheter kränker kvinnor. Det här är helt oacceptabelt och något som vi i SHL tydligt kommer att markera inte får förekomma i vår verksamhet och vi kommer att agera när det händer. Därför ställer sig SHL bakom #metoo och #timeout. Vi gör detta för en idrottsrörelse fri från kränkningar och diskriminering. Vi gör det för att alla ska ha rätt till att drömma stort och slippa skrämmas till tystnad eller avhopp. Vi gör det tillsammans, för en idrottsrörelse för alla. Brynäs IF Djurgården Hockey Frölunda Indians Färjestad BK HV71 Karlskrona HK Linköping HC Luleå Hockey Malmö Redhawks Mora IK Rögle BK Skellefteå AIK Växjö Lakers Örebro Hockey SHL-organisationen

SHL:s vision: en av världens två bästa hockeyligor sportsligt och upplevelsemässigt.20.11.2017 10:00Pressmeddelande

Från och med säsongen 2018/2019 kommer SHL bland annat genom det nya avtalet med C More få en väsentligt större intäkt. Detta ger en enorm möjlighet att långsiktigt stärka och mer fokuserat utveckla svensk ishockey, klubbarna och ligan. Klubbarna har därför gett SHL i uppdrag att ta fram en strategi kopplat till de ökade intäkterna till SHL samt de kommande kraven för att uppnå elitlicens. Alla fjorton SHL-klubbar har varit delaktiga i arbetsprocessen och står enhetligt bakom strategin och beslutet.