SHL:s upptakt 2020

På lördag drar äntligen SHL-säsongen 2020/2021 igång och under måndagskvällen höll C More i årets upptakt.

Årets upptakt blev en digital sådan med genomgångar av respektive lag, gäster på distans och Djurgårdens, tillika SHL:s kommande VD, Jenny Silfverstrand på plats i studion. Som vanligt bjöds det även på info kring centrala uppdateringar, som regel- och tolkningsuppdateringar. Se bifogad text kring dessa uppdateringar inför kommande säsong.

Vilka vinner SM-guld säsongen 2020/2021? I årets tränarenkät fick Luleå Hockey samt Färjestads BK flest röster, med fyra röster vardera. Tränarna fick även ange vilken spelare de tror blir årets bästa nyförvärv och med flest röster på Växjö Lakers Joel Persson, Luleå Hockeys Linus Klasen samt Jesse Virtanen från Färjestad BK tog den trion hem det förhandstipset. Bifogat finner ni en överblick över tränarnas röster.

På SHL.se finns en sammanfattande artikel över kvällens upptakt och programmet kommer även kunna ses i efterhand på SHL.se inom kort.

Inför lördagens säsongsstart påminner vi även om de uppdaterade mediariktlinjerna.

Väl mött inför säsongsstart!

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2020/2021 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Riktlinjer mediahantering vid SHL-matcher med anledning av rådande pandemi28.8.2020 14:59:58 CESTPressinbjudan

Inför säsongsstarten 2020/21 har SHL tagit fram tillfälliga riktlinjer för media med anledning av rådande pandemi. Dessa riktlinjer är baserade på Folkhälsomyndighetens rekommendationer samt Svensk Ishockeys riktlinjer. Riktlinjerna ämnar skapa goda arbetsförhållanden för såväl media som sportslig verksamhet under rådande pandemi. Detta är ett levande dokument som kommer uppdateras allt eftersom förutsättningarna ändras.

Säsongsstart den 19 september men med förslag om flytt av enskilda matcher27.8.2020 15:27:33 CESTPressmeddelande

Under torsdagseftermiddagen hade SHL ett extrainkallat ägarmöte med anledning av den rådande Coronapandemin och dess konsekvenser för säsongen 2020/21. Samtidigt föreslog Folkhälsomyndigheten under torsdagen ett tak på 500 personer för det undantag som Regeringen tidigare förslagit vad gäller begränsade publikrestriktioner. SHL har med rådande förutsättningar beslutat att säsongsstart fortsatt ska ske 19 september men med ett förslag om förändrat spelschema för att möjliggöra att samtliga lag har chans till lika många hemmamatcher under september månad.