SHL:s vision: en av världens två bästa hockeyligor sportsligt och upplevelsemässigt.

Från och med säsongen 2018/2019 kommer SHL bland annat genom det nya avtalet med C More få en väsentligt större intäkt. Detta ger en enorm möjlighet att långsiktigt stärka och mer fokuserat utveckla svensk ishockey, klubbarna och ligan. Klubbarna har därför gett SHL i uppdrag att ta fram en strategi kopplat till de ökade intäkterna till SHL samt de kommande kraven för att uppnå elitlicens. Alla fjorton SHL-klubbar har varit delaktiga i arbetsprocessen och står enhetligt bakom strategin och beslutet.

Den nya visionen är att ”SHL ska vara en av världens två bästa hockeyligor både vad gäller sportslig kvalitet och den totala upplevelsen”.

SHL:s uppdrag är att:

-          Agera som en gemensam kraft för de 14 ägarklubbarna i sportsliga, kommersiella, mediala och säkerhetsrelaterade frågor.

-          Utveckla SHL sportmässigt för att säkerställa kontinuerligt förbättrad kvalitet.

-          Utveckla publikens upplevelse innan, under och efter evenemang.

-          Samordna och administrera högsta ligan i svensk ishockey.

-          Stötta SHL-klubbar i regionsutveckling för att säkra kompentens och kvalitet, samt för att öka intresset för svensk ishockey.

De ökade finansiella resurserna möjliggör för SHL att fortsätta investera för att möta morgondagens krav och utmaningar - att bygga starkare klubbar och liga, öka intresset för svensk ishockey, utveckla sportslig kvalitet, och förbättra publikupplevelsen. I det ligger också att ha kontroll över kostnader och leverans totalt sett samt klara de nya licenskraven på eget kapital och likviditet.

En del av den nya strategins aktiviteter kommer att vara kopplade till den ekonomiska utbetalningen av centrala medel från SHL. Det är för att säkra att alla klubbar levererar på de strategiska satsningarna för att ta SHL till nästa nivå. Det kan vara allt från att förbättra samarbete med partners till att utveckla varje klubbs ungdomsverksamhet. Detta gäller 10-15 procent av den totala utbetalningen per år från SHL till klubbarna.

En pilot kommer att genomföras under säsongen 2017/2018 för att testa utvecklingsmodellen och modellen beräknas gå i skarpt läge säsongen 2018/2019.

- När SHL tar nästa utvecklingssteg är det glädjande med den uppslutning vi har från alla fjorton klubbar. Vår grund är att alla klubbar ges lika förutsättningar med sin del av SHL:s ekonomiska modell. Det är en styrka att landsort och storstad samverkar och SHL bidrar därmed till utveckling av elithockeyn i hela landet, säger SHL:s ordförande Anders Källström

- Det är en oerhörd styrka att samtliga 14 SHL-klubbar reservationslöst ställt sig bakom framtagen strategi och utvecklingsmodell. Med en stark ekonomi och utvecklad verksamhet i klubbarna jämte gemensamt klokt agerande i SHL skapar vi tillsammans förutsättningar för att möta framtidens utmaningar, säger Mats Grauers, styrelseledamot i SHL och ordförande i Frölunda Indians.

-En spännande och utmanande vision och strategi som skapar förutsättningar för SHL:s ägare att bygga sina klubbar starkare, utveckla organisationerna och framförallt att klara de nya licenskraven på eget kapital sett på koncernen samt likviditetskraven, säger Kaarel Lehiste, styrelseledamot i SHL och ordförande i Djurgården Hockey.

-Vi vill att SHL ska vara en av världens två bästa hockeyligor sportsligt och upplevelsemässigt, och arbetet med att genomföra strategin kommer att visa att vi är det. Och att vi tar ansvar både för ekonomi och för utveckling i alla delar inom svensk ishockey, säger Michael Marchal styrelseledamot i SHL och ordförande i Växjö Lakers.

-Ett genomarbetat och väl förankrat arbete hos alla 14 klubbar som kommer att leda till att SHL, klubbarna och svensk hockey står väl rustade för framtiden, säger Pär Nordlund, styrelseledamot i SHL och ordförande i Skellefteå AIK Hockey.

Kontaktpersoner:

Anders Källström, styrelseordförande SHL, 070-629 55 02

Mats Grauers, styrelseledamot SHL och ordförande i Frölunda Indians, 073-066 30 20

Kaarel Lehiste, styrelseledamot SHL och ordförande i Djurgården Hockey, 070-743 10 09

Michael Marchal, styrelseledamot SHL och ordförande i Växjö Lakers, 073-374 56 87

Pär Nordlund, styrelseledamot SHL och ordförande i Skellefteå AIK Hockey, 070-539 07 55

SHL ska som företrädare för klubbarna i SHL tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2017/2018 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Karlskrona Hockeyklubb, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

SHL ställer sig bakom #metoo #time out23.11.2017 13:06Pressmeddelande

SHL har läst och tagit del av de berättelser som idag publiceras i Dagens Nyheter där kvinnor som på olika sätt är verksamma inom idrotten vittnar om hur de utsätts för kränkningar, diskriminering, trakasserier och övergrepp i sitt utövande. Berättelser som är kopplat till ishockeyn där män i våra verksamheter kränker kvinnor. Det här är helt oacceptabelt och något som vi i SHL tydligt kommer att markera inte får förekomma i vår verksamhet och vi kommer att agera när det händer. Därför ställer sig SHL bakom #metoo och #timeout. Vi gör detta för en idrottsrörelse fri från kränkningar och diskriminering. Vi gör det för att alla ska ha rätt till att drömma stort och slippa skrämmas till tystnad eller avhopp. Vi gör det tillsammans, för en idrottsrörelse för alla. Brynäs IF Djurgården Hockey Frölunda Indians Färjestad BK HV71 Karlskrona HK Linköping HC Luleå Hockey Malmö Redhawks Mora IK Rögle BK Skellefteå AIK Växjö Lakers Örebro Hockey SHL-organisationen

Pressinbjudan till SHL:s upptaktsträff säsongen 2017/201811.8.2017 10:00Pressinbjudan

Datum:        tisdagen den 5 september Tid:              09.30-14.30 Plats:           Vasateatern, Vasagatan 19-21, Stockholm.   Huvudtränare och en spelarrepresentant från respektive SHL-klubb samt representanter från SHL kommer att finnas på plats under dagen.   Program 09.30 Registrering öppnar och förmiddagsfika serveras. 10.00 Insläpp 10.30 Programmet startar på scenen och leds av Björn Oldéen och Sanny Lindström. Direktsänds av C More och shl.se Ca 12.15 Tränarfotografering direkt när sändningen är slut. Därefter serveras lunchtallrik och tid för individuella intervjuer finns. 14.30 Dagen avslutas. Eftersom upptaktsträffen direktsänds ber vi representanter från media att respektera de utsatta tiderna och platserna för individuella intervjuer.   Anmälan Sista anmälningsdag är den 29 augusti och anmälan görs här http://www.shl.se/upptaktstraff-2017-2018   Varmt välkommen! Kontaktperson: Johanna Hemming, kommunikationschef SHL, johanna.hemming@shl.se eller 0720-50 51 60