Kungliga Operan

Short Stories II – svensk operas framtid

Dela
Efter succén med Short Stories 2016 var det självklart för Operan att satsa på ytterligare en omgång novelloperor. Den här gången om finansbranschen, parterapi och kvinnligt konstnärskap, det vill säga befriande olika de teman som klassiska operor annars brukar kretsa kring. Urpremiär på Kungliga Operans Rotunda den 17 februari kl. 18.30.
Value Creation, en del av Short Stories II. Fotograf: Izabella Englund. På bilden: Mikael Stenbaek och Peter Haeggström.
Value Creation, en del av Short Stories II. Fotograf: Izabella Englund. På bilden: Mikael Stenbaek och Peter Haeggström.

»Projektet Short Stories är inte bara blivit en möjlighet för tonsättare och librettister att prova en ny genre, det har också skapat operor som handlar om oss, här och nu«, sammanfattar Operans dramaturg Katarina Aronsson som är initiativtagare till projektet. En särskild utmaning har varit att skriva ett kort verk, 20 minuter, där publiken sitter nära de medverkande i Operans Rotunda.

Value Creation (musik: Viktor Åslund, text: Hermann Schneider) rör sig i finansvärlden, en bransch förknippad med snabba beslut, snabba pengar.

»Den här musiken stryker sällan medhårs utan försöker ge ton åt en värld delvis utom kontroll, där tid och eftertanke är en inbyggd bristvara«, berättar tonsättaren Viktor Åslund. Det här är hans andra opera; 2016 hade Stäppvargen urpremiär i Würzburg.

Jag kommer hem (musik: Malin Hülpers, text: Lotta Olsson) utspelar sig i en terapimiljö.
»Samspelet mellan musik och text är något av det mest intressanta jag vet. Att det ena ger energi till det andra. Som konstform har opera sådana fantastiska möjligheter: den kan bli förhöjd och extrem«, säger Malin Hülpers som tidigare skrivit barnoperor, musikal och komponerat för dans.

I Sigrid H (musik: Andrea Tarrodi, text: Katarina Aronsson) har konstnären Sigrid Hjerténs färgvärld varit en stor inspirationskälla. Operan handlar om kvinnorollen och hur Hjerténupplevde sig själv i olikaroller: femme fatale, mor och konstnär.

»Det bara sjunger om Sigrid Hjerténs konst. Nästan ett sekel senare sjunger det inom mig när jag ser hennes tavlor«, utbrister Andrea Tarrodi, en av Sveriges mest uppmärksammade tonsättare som här skrivit sin första opera.

Value Creation och Sigrid H regisseras av Natalie Ringler, som bl. a. regisserat på Dramaten, Galeasen, Ung scen och varit representerad vid Scenkonstbiennalen. Jag kommer hem är regisserad av Ola Eliasson, baryton vid Kungliga Operan som här gör sin regidebut. Gemensam nämnare för de tre föreställningarna är dirigenten James Grossmith samt solister ur Kungliga Operans kör och medlemmar ur Kungliga Hovkapellet.

Före urpremiären den 17 februari sker premiärsamtal i Rotundan kl. 17.45. Förutom tre föreställningar i Rotundan kommer Short Stories II att sändas via Operans nya kanal Operan Play inom kort. En unik möjlighet att se den utsålda föreställningen som visar svensk operas framtid.

Till sist: de tre tonsättare som var med i Short Stories I har alla fått nya beställningar från andra operainstitutioner.

Bilder

Value Creation, en del av Short Stories II. Fotograf: Izabella Englund. På bilden: Mikael Stenbaek och Peter Haeggström.
Value Creation, en del av Short Stories II. Fotograf: Izabella Englund. På bilden: Mikael Stenbaek och Peter Haeggström.
Ladda ned bild
Value Creation, en del av Short Stories II. Fotograf: Izabella Englund. På bilden: Kristina Hansson Unander och Peter Haeggström.
Value Creation, en del av Short Stories II. Fotograf: Izabella Englund. På bilden: Kristina Hansson Unander och Peter Haeggström.
Ladda ned bild
Jag kommer hem, en del av Short Stories II. Fotograf: Izabella Englund. På bilden: Anders Blom, Thorvald Bergström och Therese Badman Stenius. I bakgrunden, medlemmar ur Kungliga Hovkapellet.
Jag kommer hem, en del av Short Stories II. Fotograf: Izabella Englund. På bilden: Anders Blom, Thorvald Bergström och Therese Badman Stenius. I bakgrunden, medlemmar ur Kungliga Hovkapellet.
Ladda ned bild
Jag kommer hem, en del av Short Stories II. Fotograf: Izabella Englund. På bilden: Thorvald Bergström och Therese Badman Stenius.
Jag kommer hem, en del av Short Stories II. Fotograf: Izabella Englund. På bilden: Thorvald Bergström och Therese Badman Stenius.
Ladda ned bild
Sigrid H, en del av Short Stories II. Fotograf: Izabella Englund. På bilden: Thorvald Bergström, Simon Petersson och Katarina Böhm.
Sigrid H, en del av Short Stories II. Fotograf: Izabella Englund. På bilden: Thorvald Bergström, Simon Petersson och Katarina Böhm.
Ladda ned bild
Sigrid H, en del av Short Stories II. Fotograf: Izabella Englund. På bilden: Thorvald Bergström, Katarina Böhm och  Simon Petersson.
Sigrid H, en del av Short Stories II. Fotograf: Izabella Englund. På bilden: Thorvald Bergström, Katarina Böhm och Simon Petersson.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Kungliga Operan
Kungliga Operan
Box 16094
103 22 Stockholm

08-791 43 00https://www.operan.se/

Kungliga Operan är sedan 1773 Sveriges nationalscen för opera och balett.

Följ Kungliga Operan

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kungliga Operan

Hösten på Kungliga Operan – en helande kraft i en orolig tid11.4.2024 11:07:29 CEST | Pressmeddelande

Det blir en storslagen höst på Kungliga Operan, som bjuder på kärlek, dramatik och en ny blick på den svenska historien i Gustavia, en nyskriven balett om Sveriges okända prins Gustav Badin Couschi. Världsstjärnor som Peter Mattei i Wozzeck och Nina Stemme i Jenufa gästar Operahuset och publiken bjuds även på älskade favoriter som Carmen, Tosca, Sweeney Todd och Askungen. Unga Operan bjuder på urpremiär av den interaktiva dansföreställningen Forever, med koreografi av Mari Carrasco och musik av Mikael Karlsson. »Vi befinner oss i en turbulent och orolig tid. Vi på Operan när en dröm om att den starka konst som vi presenterar i och utanför Operahuset är allmängiltig, att den kan förena människor oavsett bakgrund. Sådana drömmar och ambitioner behövs i en tid där samhällen slits itu av konflikter och splittring«, säger Kungliga Operans vd Fredrik Lindgren. Höstens biljetter släpps den 2 maj.

Gustavia – the story of the unknown prince of Sweden25.3.2024 15:15:06 CET | Pressmeddelande

A new classical ballet depicting the life of Gustav Badin at the Swedish Royal Court, choreographed by Pär Isberg and directed by Amir Chamdin. Gustavia depicts the story, unknown to many Swedes, of two boys growing up at the same time at the Swedish Royal Court; the future king, Gustav III, and his adopted brother, Gustav Badin. Originally named Kwasi/Couschi, he is enslaved on the Danish colony of Saint Croix in the West Indies and then brought to Sweden as a gift to Queen Lovisa Ulrika. A social experiment that challenges society's norms takes place, where the two boys are raised together, but in completely different ways. One born prince, the other adopted into the royal family. World premiere at the Royal Swedish Opera on October 18. Tickets on sale May 2.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye