Kungliga Operan

Short stories III - urpremiär för nyskrivna kortoperor om kärlek, girighet och livets avgörande val

Dela
Livets stora frågor avhandlas på 20 minuter när framtidens operaskapare uruppför tre nya verk inom Kungliga Operans serie Short Stories. Min tur nu, Taro och När knoppar brister är titlarna på de tre korta operor som ingår i Short Stories III. Urpremiär på Rotundan, Kungliga Operan, den 29 maj kl 15.
Madeleine Barringer och Lina Hägerström Kindblad. När knoppar brister, Short Stories III. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Madeleine Barringer och Lina Hägerström Kindblad. När knoppar brister, Short Stories III. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks

Opera i kortformat är tillbaka på Rotundan! Varje verk är 20 minuter långt, vilket gör berättelsen komprimerad. En utmaning, berättar Martyna Kaiser som både regisserar och har skrivit texten till När knoppar brister, en opera om författarinnan Karin Boye:

»Jag har valt att fokusera på Karins resa till Berlin, dit hon åker för att kunna leva ut sin dragning till kvinnor. Jag vill göra en queer läsning av Karin Boye, och det begär som finns i hennes dikter. Musikaliskt hör man 1930-talet i botten men det blir också mörk tysk schlager!«

Inom Short Stories får nya talanger chans att skriva direkt för Kungliga Operans scen. Tre verk avlöser varandra på Rotundan, vilket ställer stora krav på flexibla lösningar, inte minst inom scenografin. Även musikaliskt är operorna anpassade efter det sparsmakade formatet, berättar Jonas Valfridsson, som skrivit musiken till När knoppar brister:

»Eftersom vi har sparsamt med scenografi och inte kan visa att vi är i Berlin på 1930-talet, kan musiken ibland fungera som en kuliss. Jag har på det hela taget tagit ut de musikaliska svängarna. Till exempel när Karin lämnar sin man. Då övergår musiken i patetik, därför att det är en adekvat reaktion på att ens fru håller på att lämna en och man inte kan göra någonting åt det. Så skulle jag inte skriva annars, men här känns det helt motiverat.«

Tonsättaren bakom verket Min tur nu, Maria Lithell Flyg, betonar att de teman som går igen i hennes musik både är eviga och högst dagsaktuella. Kärleksrelationen mellan två kvinnor sätts på prov när chansen att tjäna stora pengar dyker upp.

»Det handlar om det djupt mänskliga: kärlek, svek, livsval. Men operan kretsar också kring girighet. Ekonomiska bedrägerier pågår ju hela tiden i världen. Jag har personligen svårt att sätta mig in i hur de här människorna fungerar, men jag tänker att det kan bli ett beroende, att hela tiden vilja ha mer. Och den motorn finns väl i oss alla, även om det inte behöver handla om pengar«, säger Maria Lithell Flyg.

Min tur nu är Maria Lithell Flygs tredje opera i kortformat. Ingen av upphovspersonerna bakom de tre verken är nybörjare på det musikaliska området, men för Torbjörn Helander, till vardags musiker i Kungliga Hovkapelllet, är det första gången han skriver opera när han nu tar sig anTaro, baserad på en traditionell japansk berättelse:

»Jag har skrivit sånger tidigare, och det är väl det närmaste operatonsättning man kommer. Jag tycker om att vara guidad av orden. Det är naturligtvis en krävande utmaning att komponera opera, men begränsningen som kommer med att ha en specifik berättelse att förhålla sig till medför också stor frihet i skapandet. Det är en helt fantastisk process!«

Min tur nu

Musik: Maria Lithell Flyg 

Text: Hanna Nygren

Regi: Mårten Forslund

Taro

Musik: Torbjörn Helander

Text: Ola Eliasson

Regi:  Mårten Forslund

När knoppar brister

Musik: Jonas Valfridsson

Text och regi: Martyna Kaiser

Musiken framförs av Kungliga Hovkapellet

Dirigent: Mattias Böhm

Short Stories III har urpremiär på Rotundan den 29 maj kl 15.

Short Stories är ett skräddarsytt koncept som sedan 2016 har skapat utrymme för nya svenska operor och samtidigt givit fler tonsättare och librettister möjlighet att skriva för operascenen. Med Short Stories III bjuder vi in tre samtida tonsättare att pröva sina operaidéer i det lilla formatet: Maria Lithell Flyg, Torbjörn Helander och Jonas Valfridsson.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Madeleine Barringer och Lina Hägerström Kindblad. När knoppar brister, Short Stories III. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Madeleine Barringer och Lina Hägerström Kindblad. När knoppar brister, Short Stories III. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Ladda ned bild
Johan Rydh. När knoppar brister, Short Stories III. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Johan Rydh. När knoppar brister, Short Stories III. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Ladda ned bild
Matilda Wahlund. När knoppar brister, Short Stories. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Matilda Wahlund. När knoppar brister, Short Stories. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Ladda ned bild
Maria Sanner och Cecilia Nannesson. Min tur nu, Short Stories III. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Maria Sanner och Cecilia Nannesson. Min tur nu, Short Stories III. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Ladda ned bild
Radoslaw Rzepecki och Maria Sanner. Taro, Short Stories III. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Radoslaw Rzepecki och Maria Sanner. Taro, Short Stories III. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Ladda ned bild
Cecilia Nannesson. Min tur nu, Short Stories III. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Cecilia Nannesson. Min tur nu, Short Stories III. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Ladda ned bild
Lina Hägerström Kindblad. Taro, Short Stories III. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Lina Hägerström Kindblad. Taro, Short Stories III. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Ladda ned bild
Matilda Wahlund. När knoppar brister, Short Stories. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Matilda Wahlund. När knoppar brister, Short Stories. Foto Kungliga Operan/Sören Vilks
Ladda ned bild

Om

Kungliga Operan
Kungliga Operan
Box 16094
103 22 Stockholm

08-791 43 00https://www.operan.se/

Kungliga Operan är sedan 1773 Sveriges nationalscen för opera och balett.

Följ Kungliga Operan

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kungliga Operan

Hösten på Kungliga Operan – en helande kraft i en orolig tid11.4.2024 11:07:29 CEST | Pressmeddelande

Det blir en storslagen höst på Kungliga Operan, som bjuder på kärlek, dramatik och en ny blick på den svenska historien i Gustavia, en nyskriven balett om Sveriges okända prins Gustav Badin Couschi. Världsstjärnor som Peter Mattei i Wozzeck och Nina Stemme i Jenufa gästar Operahuset och publiken bjuds även på älskade favoriter som Carmen, Tosca, Sweeney Todd och Askungen. Unga Operan bjuder på urpremiär av den interaktiva dansföreställningen Forever, med koreografi av Mari Carrasco och musik av Mikael Karlsson. »Vi befinner oss i en turbulent och orolig tid. Vi på Operan när en dröm om att den starka konst som vi presenterar i och utanför Operahuset är allmängiltig, att den kan förena människor oavsett bakgrund. Sådana drömmar och ambitioner behövs i en tid där samhällen slits itu av konflikter och splittring«, säger Kungliga Operans vd Fredrik Lindgren. Höstens biljetter släpps den 2 maj.

Gustavia – the story of the unknown prince of Sweden25.3.2024 15:15:06 CET | Pressmeddelande

A new classical ballet depicting the life of Gustav Badin at the Swedish Royal Court, choreographed by Pär Isberg and directed by Amir Chamdin. Gustavia depicts the story, unknown to many Swedes, of two boys growing up at the same time at the Swedish Royal Court; the future king, Gustav III, and his adopted brother, Gustav Badin. Originally named Kwasi/Couschi, he is enslaved on the Danish colony of Saint Croix in the West Indies and then brought to Sweden as a gift to Queen Lovisa Ulrika. A social experiment that challenges society's norms takes place, where the two boys are raised together, but in completely different ways. One born prince, the other adopted into the royal family. World premiere at the Royal Swedish Opera on October 18. Tickets on sale May 2.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye