Marketplace Borås

Show Up Fashion Award - den årliga tävlingen för modeentreprenörer!

Dela
2016 års finalist och 2:a pristagare LAZOSCHMIDL
2016 års finalist och 2:a pristagare LAZOSCHMIDL

Show Up Fashion Award är den årliga nationella tävlingen för entreprenörer inom modebranschen och riktar sig till modedesigners som startat eget varumärke eller vars varumärke finns etablerat på marknaden men behöver ytterligare genomslag. Förstapriset är ett för modebranschen skräddarsytt entreprenörspaket med stöttning av vår välrenommerade jury bestående av ledande personer inom mode- och kommunikationsbranschen.

”Syftet är att hjälpa designers att bygga ett lönsamt modeföretag och fortsätta etablera sitt varumärke på marknaden. Show Up Fashion Award erbjuder deltagarna möjligheten att bygga ett kontaktnät som är ovärderligt för framtida affärer samt att få stöttning i sitt entreprenörskap” säger Ellen Flybäck, projektledare på Marketplace Borås som står som huvudarrangör.

Prispaketet i tävlingen är speciellt utformat för att ge vinnaren de bästa förutsättningarna för att driva sitt företag framåt och utveckla sitt entreprenörskap. Det totala värdet uppgår till ca 350.000 kr varav 100.000 kr i kontanter, ett värde som är unik i Sverige.

2017 års jury består av Margareta van den Bosch (H&M), Marcus Larsson (LJUNG), Lars Wallin (Lars Wallin), Thomas Hägg (Thomas Hägg PR & Communication), Minna Engström Heino (Nordiska Designskola), Gesica Tawwakoli Gunmalm (Modeinkubatorn), Anna Englund Heilmann (Beyond Communication) samt Per-Olof Hygren (Sparbanksstiftelsen Sjuhärad).

”Som återkommande jurymedlem så tycker jag att Show Up Fashion Award, som förutom att vara en designtävling även fokuserar på entreprenörskap och affärsidé, är högst relevant och intressant. Och framförallt är det väldigt roligt att vara med i juryn”.

Anmälan till Show Up Fashion Award 2017 är öppen från 1:a juni och stänger 12:e oktober kl. 12.00. De tävlande anmäler sig genom att ladda upp bilder och skisser av en kollektion bestående av 5-8 outfits bestående av max 12 plagg samt en kort beskrivning av affärsidén på www.showupfashion.se. Finalen går av stapeln i Textile Fashion Center i Borås onsdagen den 22:a november då juryn korar vinnaren.  

För frågor kontakta ellen@marketplaceboras.se // +46 (0)70-118 38 37

Nyckelord

Kontakter

Bilder

2016 års finalist och 2:a pristagare LAZOSCHMIDL
2016 års finalist och 2:a pristagare LAZOSCHMIDL
Ladda ned bild

Dokument

Om

Marketplace Borås
Marketplace Borås
Skaraborgsvägen 3A
506 30 Borås

http://www.marketplaceboras.se/

Skandinaviens affärsarena för mode, textil och design

Marketplace Borås är en virtuell och fysisk mötesplats för affärsnätverk, events och seminarier inom mode, textil och design. Genom vårt matchmakingprogram är vi med och utvecklar affärskontakter på internationell nivå.

Vi är också en arena där infrastruktur och affärsmässiga förutsättningar skapar ett kreativt klimat för studenter och unga groddföretag att växa och verka i. Dessutom hjälper vi företag att utvecklas genom utbildning, kompetensutveckling och tillgång till duktiga medarbetare.

Platsen blir Simonsland och visionen är att skapa ett unikt kluster av mode- och textilkompetens.

Marketplace Borås är en förening av starka entreprenörer, företag, Textilhögskolan och Borås Stad som verkar för att Borås ska vara ledande i Skandinavien inom mode, textil och design. Nu har vi påbörjat resan för att förverkliga våra visioner och nå våra mål.

Följ Marketplace Borås

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Marketplace Borås

Stärkt innovationskraft för modeföretag17.5.2018 12:34Pressmeddelande

Nu vill vi se vad som finns för spännande idéer och möjligheter att utveckla inom modebranschen. ADA arrangerar därför ett innovationslabb med modetema, i samarbete med Marketplace Borås. Vi vill helt enkelt hjälpa deltagarna att stärka sin innovationskraft, vilket kan handla om såväl att utveckla produkten/tjänsten, förfina kundens helhetsupplevelse eller att finna nya positioner på marknaden. Innovationslabbets workshop vänder sig till små och medelstora modeföretag med tillväxtambition som vill stärka sin innovationsförmåga. Tillika vänder den sig till alla slags kreatörer som är intresserade av att djupdyka i modebranschens utmaningar. Tillsammans arbetar deltagarna i labbet utefter en metod som går ut på att enklare få till innovationsarbetet, och översätta kundbehov till lösningar. Vi designar innovationslabbets upplägg noggrant, och vi ser till att det både finns modeföretag, kreatörer och de eventuella andra experter som behövs i alla grupper. Under själva workshopen utvecklas

à la London tillbaka i Borås!28.11.2017 15:39Pressmeddelande

Efter att ha lockat ca 1500 personer till Textile Fashion Center 2015 återvänder á la London designmarknad till Borås nu på lördag den 2 december. à la London har sedan 2010 gett tiotusentals Göteborgare chansen att uppleva de allra bästa designtalangerna. à la London samlar i år ca 70 av framtidens designstjärnor på Textile Fashion Center för en sprudlande marknad fylld av ny, spännande design. Här hittar man mode, konst inredning, smycken, väskor, keramik och mycket mer. Think big, shop small - and support dig dreams! -"à la London vill stötta småskalig design och upcoming designers. Därför samlar vi designers som vi tror på, främst lokala, men även nationella och internationella guldkorn, säger Mattias Rask en av grundarna av á la London. - " Textile Fashion Center är en perfekt arena för vårt koncept och boråsarna verkade uppskatta vad vi erbjöd 2015 så vi är glada att återigen få komma tillbaka hit. -" á la Londons koncept passar Textile Fashion Center som handen i handsken, säger

K-OURAGE VINNER SHOW UP FASHION AWARD 201723.11.2017 11:57Pressmeddelande

K-OURAGE är vinnaren/vinnarna av Show Up Fashon Award, SUFA, 2017. De vann för sin starka identitet, genomarbetade koncept och inkluderande designperspektiv. Vinnaren av priset presenterades under en gala den 22:a november i Textile Fashion Center i Borås. Övriga finalister var Ama Awe, Naemi Gustavsson, PRLE och Studio Heijne. Show Up Fashion Award, SUFA, är en årlig nationell tävling för entreprenörer inom modebranschen som riktar sig till nyetablerade modedesigners och varumärken. Vinnaren får ett för den svenska modebranschen unikt pris; ett skräddarsytt entreprenörspaket av ett totalt värde på 360 000 sek, varav 100 000 sek i kontanter. Juryns motivering lyder: ”Årets pris går till ett företag med en stark identitet och konceptuellt uttryck med framtiden för sig. Ett genomarbetat koncept där kollektionen är lika väl sammansatt som teamet bakom. Med tydlig entreprenörsanda och inkluderande designperspektiv skapar varumärket ett mode som inspirerar till mod” Årets jury består av Mar

HÄR ÄR FINALISTERNA TILL SHOW UP FASHION AWARD!6.11.2017 14:09Pressmeddelande

Årets finalister till Show Up Fashion Award, SUFA, den årliga nationella tävlingen för nyetablerade designers och varumärken inom modebranschen där priset är ett skräddarsytt entreprenörspaket värt 360 000 sek, har nu utsetts. De fem varumärkena som blivit utvalda av juryn till årets upplaga av SUFA är AMA AWE, K-OURAGE, Naemi Gustavsson, PRLE och Studio Heijne. Show Up Fashion Award, SUFA, är en årlig nationell tävling för entreprenörer inom modebranschen som riktar sig till nyetablerade modedesigners och varumärken. Vinnaren får ett för den svenska modebranschen unikt pris; ett skräddarsytt entreprenörspaket av ett totalt värde på 360 000 sek, varav 100 000 sek i kontanter. Årets fem finalister till SUFA, Show Up Fashion Award, är AMA AWE, K-OURAGE, Naemi Gustavsson, PRLE och Studio Heijne som alla har chansen att stå som vinnare när priset presenteras den 22:a november i Textile Fashion Center i Borås. ”Årets upplaga av Show Up Fashion Award visar på en diversitet i både uttryck, en

Vad är PR egentligen? - Föreläsning med Thomas Hägg - Torsdag 23 november19.10.2017 13:30Blogginlägg

En introduktion till PR - hur använder man PR för att bygga ett varumärke och hur optimerar man insatserna för att nå mottagarna. Till sist – kan PR verkligen göra skillnad och vad är det värt, egentligen? Thomas Hägg har med sin bakgrund som designer och PR-konsult en unik insikt om vikten av PR och ur det kan användas som en varumärkesbyggande aktivitet och som säljargument, både internt och externt. Sedan 2010 driver han den egna PR byrån Thomas Hägg PR & Communication som representerar svenska och internationella modevarumärken, både väletablerade och startups. Thomas sitter även i juryn för Swedish Fashion Talents och Show Up Fashion Award. Tid kl 15:00 Plats: Marketplace Borås lokaler, plan 2 Textile Fashion Center Anmälan till patrik@marketplaceboras.se

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum