Sícoris 2018 Nytt vin från katalanska Costers del Segre på Systembolaget

Bland Systembolagets decembernyheter kommer ett riktigt roligt tillskott bland de röda vinerna: Sícoris 2018 från det heta och höga distriktet Costers del Segre i Katalonien. Vinet släpps måndagen 2 december, kostar 89 kronor och har artikelnummer 2537.

Sícoris är gjort på tempranillo, garnacha och cabernet sauvignon och har inbjudande, rödfruktig doft av mogna bär, färska örter, viol och inslag av sötlakrits. Smaken är bärig och balanserad med mjuk struktur och toner av mogna körsbär, hallon och färska örter. Vinet gör sig utmärkt på egen hand men även till charkuterier, anka, gås, fläsk och smakrika kycklingrätter. Det är perfekt till buffé och småplock, inte minst smakrika julbord.

Producenten Cara Nord är ett ungt vineri som startade så sent som 2012 och släppte sina första viner året efter. Grundaren Tomas Cusiné är sedan 30 år tillbaka involverad i flera vinerier i Katalonien och hade länge velat utforska potentialen i den majestätiska norra sidan av bergen Sierra de Prades. Klimat, tradition och jordmån verkade helt enkelt perfekt för vinodling. För att kunna utforska höghöjdsodlingen startade han därför Cara Nord tillsammans med sina två vänner Xavier Cepero och Eric Solomon, som även de hade över 20 års erfarenhet av vinproduktion. Namnet Cara Nord syftar på att regionen Conca de Barberà ligger just norr om Sierra de Prades. Conca de Barberà var nämligen den första regionen som Cara Nords vingårdar omfattade. Idag har de utökat sina odlingar och har även vingårdar i Costers del Segre och Montsant. Majoriteten av vingårdarna ligger på mellan 550 till 800 meters höjd.

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Codorníu, Barefoot Wines, Codorníu, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.

El Estecos höghöjdsvin Altimus 2015 i Systembolagets exklusiva småsläpp21.11.2019 10:45:46 CETPressmeddelande

Imorgon fredag kl 10.00 är det dags för nytt släpp av småpartier på Systembolaget, med särskilt fina viner till decemberhelgernas kommande middagar. Från oss på Spring Wine & Spirits hittar du den argentinska producenten El Estecos flaggskepp Altimus 2015. Perfekt till bättre viltmiddagar, smakrik stek och grillat lamm, nöt eller fläsk. Totalt släpps 480 buteljer. Artikelnummer 95477 och kostar 279 kronor