Sida ger stöd till jordbävningsdrabbade i Indonesien

För en vecka sedan drabbades den indonesiska ön Sulawesi av en kraftig jordbävning med många döda och skadade som följd. Sida har i dag beslutat om stöd på 8,5 miljoner kronor till katastrofarbetet som förmedlas via Svenska Röda Korset och stöd till Myndigheten för samhällskydd och beredskap (MSB).
ett sökteam från Indonesiska Röda Korset nådde Sigi-området under måndagen och fann 34 döda i ett hus som kollapsat i samband med jordbävningen. Foto: IFRC

Förödelsen är mycket stor efter den kraftiga jordbävningen och efterföljande tsunamin som drabbade delar av ön Sulawesi i Indonesien fredagen den 28 september. Många människor har dödats eller skadats och eftersom ett stort antal mönniskor fortfarande saknas är risken stor att siffran stiger. Det har blivit mycket svåra skador på infrastruktur; bostäder, butiker, hotell och moskéer har kollapsat, svepts iväg eller fått mycket stora skadorpp. Uppskattningsvis har 66 000 bostäder skadats och runt 71 000 människor saknar tak över huvudet.

- Situationen är mycket svår och den internationella hjälp som behövs är flygplan som kan landa på kort landningsbana, familjetält, vattenrenings-kit, generatorer eftersom elektriciteten slagits ut, och med medicinsk hjälp, säger Susanne Mikhail, chef för Sidas humanitära bistånd.

- I en sådan här situation är det viktigt att vara snabb och vi har en särskild summa pengar avsatta till att agera snabbt och bevilja stöd inom 24 timmar efter att en ansökan från en organisation kommit in.

Stödet till Svenska Röda Korset kommer att vidareförmedlas till Indonesiska Röda Korsets arbete med katastrofhjälpen.

MSB har också beviljats stöd för att skicka en expert på katastrofavfallshantering som deltar i UNDAC-teamet (UN Disaster Assessment Coordination Team) som ska bistå med expertkunskaper inom olika områden vad gäller katastrofarbete. Experten kommer främst jobba med avfall som på grund av katastrofen kan påverka människors liv och hälsa. Ofta handlar det om föroreningar av olika slag, till exempel vattenkällor som påverkas av olika utsläpp så som att avloppsvatten som kommer in i dricksvatten.

För mer information, kontakta Sidas presstjänst på 08-698 55 55 eller press@sida.se

Efter den stora jordbävningen och tsunamin börjar katastrofhjälp anlända med mat, vatten och mediciner till de drabbade. Foto: Iris van Deinse/IFRC

Fortsatt starkt stöd för svenskt bistånd27.12.2023 09:14:11 CET | Pressmeddelande

I en värld som präglas av krig och konflikt, och på hemmaplan av höjd ränta och ökade matpriser har inställningen till bistånd blivit mer positiv. Fler än tidigare år, anser att Sveriges bistånd är effektivt, samtidigt som förtroendet för att biståndet kan bidra till en bättre värld ökar. Det visar Sifos årliga attitydmätning av svenskt bistånd, som görs på uppdrag av Sida, Styrelsen för Internationellt Utvecklingssamarbete.