Sida och Världsbanken i banbrytande satsning

För två år sedan lovade världens ledare att utrota fattigdomen till år 2030. För att lyckas med det behövs vägar, hamnar, elnät, telekom. Infrastruktur är en förutsättning för att lyfta människor ur fattigdom. Men det enorma kapital som krävs finns inte i det traditionella biståndet – de privata investerarna måste in. Därför går nu Sida in i en banbrytande satsning tillsammans med Världsbankens organ för privata investeringar, IFC.

Genom att erbjuda en finansiell garanti kommer två av världens största försäkringsbolag, Allianz och Eastspring Investments (Prudential), att låna ut 8,6 miljarder kronor till just infrastruktursatsningar i utvecklingsländer.

- Om vi ska skapa långsiktigt hållbar utveckling måste vi tänka och göra nytt, säger Sidas generaldirektör Carin Jämtin. Det finns tillräckligt med pengar i världen för att utrota fattigdomen, de finns bara inte i utvecklingsländerna, där de behövs. Nu ser vi till att världens största investerare vågar satsa just där.

Lånen kommer att gå till privata bolag som bygger själva infrastrukturen. På så sätt sker det på den vanliga marknaden vilket betyder att satsningarna blir långsiktiga och hållbara. Det är IFC som sköter utlåningen till projekten, och följer upp investeringarna. IFC och Sida tar tillsammans en del av risken om lån inte betalas tillbaka. Sidas garanti är på 535 miljoner kronor, men beräkningen är att inget eller mycket lite av det ska behöva betalas ut.

Försäkringsbolagen förväntar sig en avkastning på sina pengar, och vågar göra satsningen just på grund av att Sida och IFC tar den första risken. Man kan säga att alla parter förväntar sig vinst; försäkringsbolagen en ekonomisk, IFC och Sida i minskad fattigdom och utveckling.

Pengarna som lånas ut kommer att gå till mellan 20 och 30 stora infrastrukturprojekt. De flesta projekten kommer att vara för hållbar energi, som solenergi, men också till exempel vatten-, telekom och transportprojekt. Alla satsningar som Sida garanterar måste vara hållbara, de kan till exempel inte gå till gruvdrift och fossil energi. I de mindre fattiga utvecklingsländerna, så kallade DAC IV-länder, gäller den enbart satsningar på förnybar energi.

Genom att visa att det går att investera långsiktigt på svåra marknader, till exempel Afrika, kommer förhoppningsvis fler investerare att våga göra samma sak i framtiden.

- Infrastruktur är helt nödvändigt för ekonomisk utveckling som i sin tur lyfter människor ur fattigdom. Storleken på den här satsningen är unik och förhoppningen är att den blir vägledande, säger Carin Jämtin.

Världsbankens privatsektorsarm IFC är väletablerade och Sida har lång erfarenhet av investeringar i riskfyllda miljöer. För varje lån går IFC också igenom projektens miljömässiga och sociala konsekvenser – som markrättigheter, kulturarv och ursprungsfolks rättigheter.

______________________________________________________________

Information om Sidas garantiinstrument

Sidas garantiinstrument är ett sätt att mobilisera kapital för utvecklingsändamål, och spelar en viktig roll i vårt utvecklingssamarbete. Genom att ställa ut garantier kan Sida hjälpa till att engagera privat kapital i utvecklingssamarbetet genom att minska risken för den som vill låna ut pengar till utvecklingsprojekt. Varje krona som investeras i ett utvecklingsprojekt kan genom den här metoden mångdubblas, och på så sätt bidra till att utveckling når fler människor och fler platser.

Med hjälp av garantier finansierar Sida flera projekt inom hälsa, småföretagande, hållbar infrastruktur samt förbättrad miljö och klimat. En större andel av projekten är globala samarbeten eller samarbeten i Afrika.

Mer om Sidas garantiverksamhet:

Pressbilder på Carin Jämtin finns här:

Sida är Sveriges biståndsmyndighet och arbetar för att människor som lever i fattigdom själva ska kunna förbättra sina levnadsvillkor.

För mer information kontakta Sidas pressansvariga på 08-698 55 55 eller press @ sida.se (https://www.sida.se)

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Pressinbjudan: Stockholm Tax Conference – Skatt som en nyckel till utveckling17.5.2018 13:35Pressmeddelande

Skatter bygger välfärdssamhällen och bidrar till utveckling och fattigdomsminskning och det krävs minst 15% av ett lands BNP i skatteintäkter för att skapa grundläggande infrastruktur, hälsovård och skolor. Men det globala skattebortfallet är stort, uppskattningsvis mellan 100 och 240 miljarder USD enligt OECD. Många av världens länder behöver hitta lösningar och utveckla myndigheternas sätt att ta in, förvalta och fördela skatt. Sida anordnar tillsammans med Skatteverket och på uppdrag av regeringen Stockholm Tax Conference med deltagare från omkring 160 länder för att öka kunskapen om hur en effektiv och välfungerande skatteförvaltning kan byggas upp och hur skatt kan bidra till att nå de globala målen för hållbar utveckling.

Nya Sida-stöd till Rohingya-flyktingar inför kraftiga monsunregn3.5.2018 10:50Pressmeddelande

I höstas flydde uppemot 700 000 rohingyer till Bangladesh, men risken stor att flyktinglägren inte kan stå emot kommande monsunregn. Träd och rotsystem som stoppade jorderosion och jordskred har huggits ner för att göra plats för de många flyktingarna och riskerna är nu stora inför den kommande monsunens kraftiga regn och vindar. Biståndsmyndigheten Sida ger nu 50 miljoner kronor i stöd, utöver de 200 miljoner som Sverige bidragit med sedan hösten 2017, till att förbättra och förstärka de nödboenden som flyktingarna bor i men också till gasolkök för att minska behovet av ved.

Rekordstort humanitärt stöd från Sida till växande antal flyktingar2.4.2018 10:00Pressmeddelande

Den humanitära situationen i världen förvärras då allt fler människor drabbas av krig, konflikt och naturkatastrofer. I dag är drygt 128 miljoner människor beroende av humanitärt stöd men bara hälften av hjälpbehoven är finansierade. För att kunna agera snabbt och möta de växande behoven har biståndsmyndigheten Sida en rekordstor budget på drygt fyra miljarder att fördela till 30 olika kriser. En stor del betalas ut nu i början på året.