SIDA

Sida och Världsbanken i banbrytande satsning

För två år sedan lovade världens ledare att utrota fattigdomen till år 2030. För att lyckas med det behövs vägar, hamnar, elnät, telekom. Infrastruktur är en förutsättning för att lyfta människor ur fattigdom. Men det enorma kapital som krävs finns inte i det traditionella biståndet – de privata investerarna måste in. Därför går nu Sida in i en banbrytande satsning tillsammans med Världsbankens organ för privata investeringar, IFC.

Genom att erbjuda en finansiell garanti kommer två av världens största försäkringsbolag, Allianz och Eastspring Investments (Prudential), att låna ut 8,6 miljarder kronor till just infrastruktursatsningar i utvecklingsländer.

- Om vi ska skapa långsiktigt hållbar utveckling måste vi tänka och göra nytt, säger Sidas generaldirektör Carin Jämtin. Det finns tillräckligt med pengar i världen för att utrota fattigdomen, de finns bara inte i utvecklingsländerna, där de behövs. Nu ser vi till att världens största investerare vågar satsa just där.

Lånen kommer att gå till privata bolag som bygger själva infrastrukturen. På så sätt sker det på den vanliga marknaden vilket betyder att satsningarna blir långsiktiga och hållbara. Det är IFC som sköter utlåningen till projekten, och följer upp investeringarna. IFC och Sida tar tillsammans en del av risken om lån inte betalas tillbaka. Sidas garanti är på 535 miljoner kronor, men beräkningen är att inget eller mycket lite av det ska behöva betalas ut.

Försäkringsbolagen förväntar sig en avkastning på sina pengar, och vågar göra satsningen just på grund av att Sida och IFC tar den första risken. Man kan säga att alla parter förväntar sig vinst; försäkringsbolagen en ekonomisk, IFC och Sida i minskad fattigdom och utveckling.

Pengarna som lånas ut kommer att gå till mellan 20 och 30 stora infrastrukturprojekt. De flesta projekten kommer att vara för hållbar energi, som solenergi, men också till exempel vatten-, telekom och transportprojekt. Alla satsningar som Sida garanterar måste vara hållbara, de kan till exempel inte gå till gruvdrift och fossil energi. I de mindre fattiga utvecklingsländerna, så kallade DAC IV-länder, gäller den enbart satsningar på förnybar energi.

Genom att visa att det går att investera långsiktigt på svåra marknader, till exempel Afrika, kommer förhoppningsvis fler investerare att våga göra samma sak i framtiden.

- Infrastruktur är helt nödvändigt för ekonomisk utveckling som i sin tur lyfter människor ur fattigdom. Storleken på den här satsningen är unik och förhoppningen är att den blir vägledande, säger Carin Jämtin.

Världsbankens privatsektorsarm IFC är väletablerade och Sida har lång erfarenhet av investeringar i riskfyllda miljöer. För varje lån går IFC också igenom projektens miljömässiga och sociala konsekvenser – som markrättigheter, kulturarv och ursprungsfolks rättigheter.

______________________________________________________________

Information om Sidas garantiinstrument

Sidas garantiinstrument är ett sätt att mobilisera kapital för utvecklingsändamål, och spelar en viktig roll i vårt utvecklingssamarbete. Genom att ställa ut garantier kan Sida hjälpa till att engagera privat kapital i utvecklingssamarbetet genom att minska risken för den som vill låna ut pengar till utvecklingsprojekt. Varje krona som investeras i ett utvecklingsprojekt kan genom den här metoden mångdubblas, och på så sätt bidra till att utveckling når fler människor och fler platser.

Med hjälp av garantier finansierar Sida flera projekt inom hälsa, småföretagande, hållbar infrastruktur samt förbättrad miljö och klimat. En större andel av projekten är globala samarbeten eller samarbeten i Afrika.

Mer om Sidas garantiverksamhet:

Pressbilder på Carin Jämtin finns här:

Sida är Sveriges biståndsmyndighet och arbetar för att människor som lever i fattigdom själva ska kunna förbättra sina levnadsvillkor.

SIDA

08-698 50 00http://www.sida.se

För mer information kontakta Sidas pressansvariga på 08-698 55 55 eller press @ sida.se (http://sida.se/)

Följ SIDA

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från SIDA

Sida ökar stödet till utbildning med 600 miljoner kronor2.2.2018 08:00Pressmeddelande

Att barn får gå i skolan är en rättighet men också ett av de viktigaste verktygen för att lyfta upp människor ur fattigdom. Därför ökar nu Sida sitt stöd med ytterligare 600 miljoner kronor till en gemensam utbildningsfond för barns skolgång Global Partnership for Education, GPE. Det ttotala stödet till GPE uppgår därmed till drygt en miljard kronor för perioden 2018–2020. - Sida bidrar genom fonden till att barn i 65 länder får tillgång till utbildning, och det är de fattigaste och mest utsatta barnen och barn i sköra stater och länder som drabbats av konflikt som prioriteras, säger Cecilia Scharp, chef på Sidas avdelning för internationella organisationer och tematiskt stöd på plats i Dakar.

24 nya internationella samarbeten vill utveckla lokal demokrati18.12.2017 07:00Pressmeddelande

Borlänge och Lodwar i Kenya ska samarbeta för att skapa demokratisk inkludering för somaliska flyktingar i båda kommunerna för att hantera en aktuell global utmaning. Göteborg och Nelson Mandela Bay i Sydafrika vill öka ungas delaktighet i stadsutveckling. Växjö och JB Marks i Sydafrika vill utveckla sätt att implementera Agenda 2030 i sina kommuner medan Robertsfors och Machakos i Kenya vill utveckla bättre styrmetoder för jämställdhet och skapa mer jämlika samhällen.Totalt får 24 nya projekt finansiellt stöd för att utveckla och stärka lokal demokrati inom utvecklingssamarbetet.

Pressinbjudan Development Talks: Den globala utbildningskrisen; När skolan inte ger kunskap7.12.2017 11:56Pressmeddelande

Utbildning är en viktig förutsättning för att ta sig upp ur fattigdom, få ett arbete med inkomst och ett liv med fler valmöjligheter. Men skolgång ger inga garantier. För trots att allt fler barn – och särskilt flickor – sedan millennieskiftet går i skolan återstår stora utmaningar: Lärare utan lärarutbildning, dåliga läromedel eller inga alls, alltför stora skolklasser och undervisning på annat språk än hemspråket. För ett stort antal flyktingbarn blir utmaningarna ännu större med en avbruten eller osammanhängande skolgång. 263 miljoner barn och ungdomar går inte i skolan alls. Att inte ha fått nödvändiga kunskaper och färdigheter innebär stora problem både för individen och för samhället i stort – och i förlängningen att uppfylla de Globala målen eftersom utbildning är centralt för att dessa ska kunna nås. Var: Sida, Valhallavägen 199, Stockholm När: Måndagen den 11 december 2017, Tid: 09.00 – 12.00, registrering från kl. 08.30 Anmälan: kontakta presstjänsten på press@sida.se eller t

Pressinbjudan: Bekämpa fattigdom på ett effektivt sätt - Development Talks 16/1115.11.2017 13:55Pressmeddelande

I år ger Sida 20 miljarder kronor i bistånd, men hur vet vi att det leder till hållbar utveckling? Att pengarna faktiskt används på ett så effektivt sätt som möjligt? Sida arrangerar tillsammans med tankesmedjan Copenhagen Consensus Center "Development Talks - Fighting poverty in the most effective way", där vi försöker överbygga klyftan mellan forskare och utvecklingsaktörer. För att identifiera de smartaste lösningarna för de största problemen i världen arbetar Copenhagen Consensus med en kostnad-nytta-analys, där de till exempel nyligen jobbat med regeringarna i Bangladesh, Haiti och Indien för att stödja deras policyarbete och vilka prioreteringar som ska göras. I detta seminarium kommer olika perspektiv presenteras kring hur lösningar för en hållbar utveckling kan prioriteras och hur biståndsmedel kan användas så effektivt som möjligt. Gästar gör bland annat Copenhagen Consensus Centers Bjørn Lomborg, rankad av TIME Magazine som en av världen 100 mest inflytelserika personer och f