Sida satsar 320 miljoner på hantering av oexploderade minor och bomber

Minor, klusterbomber och explosiva föremål som grävts ner dödar eller skadar allt fler oskyldiga civila. 2016 var antalet dödsoffer på grund av minor det högsta sedan 1999. Biståndsmyndigheten Sida satsar nu 320 miljoner kronor på minhantering för att minska riskerna för att befolkningen i tidigare konfliktländer ska drabbas.

Oexploderade minor, bomber och annat explosivt som grävts ner i samband med väpnade konflikter men som ligger kvar i marken under vägar och på jordbruksmark är ofta ett stort problem för civilbefolkningen. Enligt den Nobelprisvinnande organisationen International Campaign to Ban Landmines (ICBL) var antalet dödsoffer på grund av minor under 2016 det högsta sedan 1999, antalet barn som skadats och dödats var det högsta sedan mätningar startade, och likaså antalet människor som drabbats av improviserade minor.

- Minor, klusterbomber och andra explosiva lämningar dödar och skadar oskyldiga människor på ett urskillningslöst vis. De försvårar för hjälporganisationer att leverera humanitärt stöd och de får långvarig påverkan på tillgång till jordbruks- och betesmark under årtionden efter att minorna placerades ut. Därför är det viktigt för Sida att stödja minhantering, säger Petra Smitmanis Dry, chef på enheten för fred och mänsklig säkerhet på Sida.

Sida satsar 320 miljoner kronor på minhantering i ett nytt 4-årigt program tillsammans med Danish Demining Group (DDG) och Mines Advisory Group (MAG). Detta program kommer även utgöra en betydande del av Sveriges åtaganden under Ottawakonventionen om förbud mot minor och Konventionen om klusterammunition.

Insatsen kommer att inriktas på ett 15-tal länder med ett särskilt fokus på Afghanistan och Irak och kommer dessutom att innehålla en del som fokuserar på att minska risken för spridning av små och lätta vapen.  Minröjning kommer även ske i Colombia, Libyen, Syrien, Ukraina, Jemen, Bosnien-Hercegovina, Myanmar, Sri Lanka, Zimbabwe och i flyktingläger i Västsahara.

- Detta är alla länder där människor drabbas väldigt hårt. DDG och MAG gör ett viktigt och bra arbete, för att minska det direkta hotet som minor utgör men även för att öka kunskapen om minor och de risker de innebär, säger Petra Smitmanis Dry.

Dessutom planerar DDG att arbeta för minskad spridning av små och lätta vapen i Guinea samt ytterligare ett land i Västafrika och MAG avser att arbeta med dessa frågor i Somalia.

För mer information kontakta Sidas pressansvariga på 08-698 55 55 eller press @ sida.se (https://www.sida.se)

Sida är Sveriges biståndsmyndighet och arbetar för att människor som lever i fattigdom själva ska kunna förbättra sina levnadsvillkor.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Forskning på hållbar utveckling visar vägen mot de globala målen10.12.2018 16:24Pressmeddelande

Hur kan fattiga länder göra för att hantera ett förändrat klimat och miljö? Många av världens låginkomstländer ligger i de geografiska regioner som påverkas mest av en ökad temperatur, med torka, översvämningar och extremväder. Nu får femton forskningsprojekt dela på omkring 82 miljoner kronor för att kunna forska om klimatanpassning och resiliens, alltså olika systems förmåga att återhämta sig, hantera förändringar och fortsätta utvecklas.

Gammal teknik ger nytt liv till ökenmark med stöd från Sida23.11.2018 07:30Pressmeddelande

Med traditionella tekniker där varje droppe regn tas tillvara har förtorkade och övergivna åkermarker i Burkina Faso odlats upp på nytt. Bonden Yacouba Sawadogo får Right Livelihood-priset för sitt arbete med att sprida kunskapen om de gamla metoderna, som kan få skog att växa i Saharas utkanter. Nu ger Sida 200 miljoner till ett projekt där den traditionella tekniken ska användas i stor skala för att få ökenmark i Burkina Faso att grönska och ge mat.

Pressinbjudan: Vad händer i Guatemala? – Samtal med årets Right Livelihood-pristagare och ILAC19.11.2018 14:15Pressinbjudan

Sida bjuder in till samtal med årets Right Livelihood-pristagare Iván Velásquez, chef för FN:s internationella kommitté mot straffrihet i Guatemala (CICIG) och Thelma Aldana, tills nyligen Guatemalas riksåklagare. Iván Velásquez och Thelma Aldana har genom det historiskt unika samarbetet mellan en nationell åklagarmyndighet och en internationell FN-kommission varit mycket framgångsrika i arbetet mot korruption, något som också stärkt allmänhetens förtroende för statliga institutioner. Över 300 fällande domar har avkunnats och ett 60-tal kriminella nätverk identifierats. Rhodri Williams, Senior Legal Expert vid the International Legal Assistance Consortium (ILAC), inleder med att presentera ILACs nyutkomna rapport om rättsstaten i Guatemalas enorma utmaningar. Datum: fredag 23 november 2018 Tid: 10:30 – 12:00 Plats: Sida, Valhallavägen 199, Stockholm Anmälan: Kontakta Sidas presstjänst på 08-698 55 55 eller maila till press@sida.se Iván Velásquez och Thelma Aldana besöker nu Sverige för