Sida satsar 320 miljoner på hantering av oexploderade minor och bomber

Minor, klusterbomber och explosiva föremål som grävts ner dödar eller skadar allt fler oskyldiga civila. 2016 var antalet dödsoffer på grund av minor det högsta sedan 1999. Biståndsmyndigheten Sida satsar nu 320 miljoner kronor på minhantering för att minska riskerna för att befolkningen i tidigare konfliktländer ska drabbas.

Oexploderade minor, bomber och annat explosivt som grävts ner i samband med väpnade konflikter men som ligger kvar i marken under vägar och på jordbruksmark är ofta ett stort problem för civilbefolkningen. Enligt den Nobelprisvinnande organisationen International Campaign to Ban Landmines (ICBL) var antalet dödsoffer på grund av minor under 2016 det högsta sedan 1999, antalet barn som skadats och dödats var det högsta sedan mätningar startade, och likaså antalet människor som drabbats av improviserade minor.

- Minor, klusterbomber och andra explosiva lämningar dödar och skadar oskyldiga människor på ett urskillningslöst vis. De försvårar för hjälporganisationer att leverera humanitärt stöd och de får långvarig påverkan på tillgång till jordbruks- och betesmark under årtionden efter att minorna placerades ut. Därför är det viktigt för Sida att stödja minhantering, säger Petra Smitmanis Dry, chef på enheten för fred och mänsklig säkerhet på Sida.

Sida satsar 320 miljoner kronor på minhantering i ett nytt 4-årigt program tillsammans med Danish Demining Group (DDG) och Mines Advisory Group (MAG). Detta program kommer även utgöra en betydande del av Sveriges åtaganden under Ottawakonventionen om förbud mot minor och Konventionen om klusterammunition.

Insatsen kommer att inriktas på ett 15-tal länder med ett särskilt fokus på Afghanistan och Irak och kommer dessutom att innehålla en del som fokuserar på att minska risken för spridning av små och lätta vapen.  Minröjning kommer även ske i Colombia, Libyen, Syrien, Ukraina, Jemen, Bosnien-Hercegovina, Myanmar, Sri Lanka, Zimbabwe och i flyktingläger i Västsahara.

- Detta är alla länder där människor drabbas väldigt hårt. DDG och MAG gör ett viktigt och bra arbete, för att minska det direkta hotet som minor utgör men även för att öka kunskapen om minor och de risker de innebär, säger Petra Smitmanis Dry.

Dessutom planerar DDG att arbeta för minskad spridning av små och lätta vapen i Guinea samt ytterligare ett land i Västafrika och MAG avser att arbeta med dessa frågor i Somalia.

För mer information kontakta Sidas pressansvariga på 08-698 55 55 eller press @ sida.se (https://www.sida.se)

Sida är Sveriges biståndsmyndighet och arbetar för att människor som lever i fattigdom själva ska kunna förbättra sina levnadsvillkor.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Stora förväntningar på nytt globalt nätverk för hållbara investeringar15.4.2019 21:00:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 15 april 2019, presenteras nätverket Global Investors for Sustainable Development, GISD. Världen behöver investeringar på 90 biljoner dollar (alltså 90 följt av tolv nollor) för att kunna nå målen i Agenda 2030. Det är också viktigt för investerarna att se hållbara möjligheter att placera pengar, samt att använda de 17 globala målen för att identifiera hållbarhetsrisker. Därför presenterar FN det nya nätverket, som bland annat inspirerats av det svenska nätverket Swedish Investors for Sustainable Development SISD.

Sida ger stöd till cyklondrabbade i Moçambique, Malawi och Zimbabwe26.3.2019 18:38:47 CETPressmeddelande

Hjälpbehoven är enorma efter cyklonen Idais framfart där stora landområden har lagts under vatten, förstört byggnader och raserat infrastruktur. Katastrofen har krävt ett stort antal människoliv, många saknas fortfarande och hundratusentals har blivit hemlösa. Sida ger nu snabba stöd till både koordinering av hjälpinsatser och till akuta insatser för drabbade. Sida ger också stöd till den svåra torkan som samtidigt pågår i västra Zimbabwe med nära 3 miljoner mycket svårt undernärda.

Pressinbjudan: Ingen ska lämnas utanför – men hur? Seminarium om funktionsnedsättning i biståndet25.3.2019 13:36:53 CETPressinbjudan

I dag lever en miljard människor med någon form av funktionsnedsättning, enligt FN:s utvecklingsprogram. Att ingen ska lämnas utanför och att mänskliga rättigheter ska respekteras är en central fråga. De globala hållbarhetsmålen Agenda 2030 är tydliga med att personer med funktionsnedsättning inkluderas. Svenskt bistånd ska nå de allra fattigaste och mest marginaliserade genom att utgå från deras perspektiv. Men hur gör vi det? Och vad händer om vi inte gör det? När: torsdag 28 mars, 2019 Tid: 09:30 – 12:00 (Registrering från kl. 09:00) Plats: Sida, Valhallavägen 199, Stockholm Arrangörer: Sida, MyRight och Myndigheten för delaktighet Det finns ett tydligt samband mellan fattigdom, utveckling och funktionsnedsättning. Människor med funktionsnedsättningar löper större risk att bli fattiga – samtidigt som fattigdom kan leda till en ökad risk för funktionsnedsättning. I flera samhällen tillhör personer med funktionsnedsättning de mest stigmatiserade, diskriminerade och marginaliserade gru

Sida ger stora humanitära stöd till förvärrade kriser i världen18.3.2019 06:30:00 CETPressmeddelande

Den humanitära situationen fortsätter att förvärras. Under 2019 beräknas 134 miljoner människor i 42 länder att behöva humanitärt stöd. En stor utmaning är att finansieringen inte ökar i samma takt som behoven och FN:s behovsappeller är täckta till bara drygt hälften. Biståndsmyndigheten Sida ger nu stöd till fler än 30 kriser; några av dessa kriser försvårades under förra året, till exempel Afghanistan som drabbats av svår torka och matbrist, Venezuela där tre miljoner människor har lämnat landet, samt till Demokratiska Republiken Kongo och Centralafrikanska Republiken där väpnade konflikter intensifierats under året. För andra året i rad är Jemen världens svåraste kris där mer än 24 miljoner människor behöver humanitärt stöd.