Sida satsar 320 miljoner på hantering av oexploderade minor och bomber

Minor, klusterbomber och explosiva föremål som grävts ner dödar eller skadar allt fler oskyldiga civila. 2016 var antalet dödsoffer på grund av minor det högsta sedan 1999. Biståndsmyndigheten Sida satsar nu 320 miljoner kronor på minhantering för att minska riskerna för att befolkningen i tidigare konfliktländer ska drabbas.

Oexploderade minor, bomber och annat explosivt som grävts ner i samband med väpnade konflikter men som ligger kvar i marken under vägar och på jordbruksmark är ofta ett stort problem för civilbefolkningen. Enligt den Nobelprisvinnande organisationen International Campaign to Ban Landmines (ICBL) var antalet dödsoffer på grund av minor under 2016 det högsta sedan 1999, antalet barn som skadats och dödats var det högsta sedan mätningar startade, och likaså antalet människor som drabbats av improviserade minor.

- Minor, klusterbomber och andra explosiva lämningar dödar och skadar oskyldiga människor på ett urskillningslöst vis. De försvårar för hjälporganisationer att leverera humanitärt stöd och de får långvarig påverkan på tillgång till jordbruks- och betesmark under årtionden efter att minorna placerades ut. Därför är det viktigt för Sida att stödja minhantering, säger Petra Smitmanis Dry, chef på enheten för fred och mänsklig säkerhet på Sida.

Sida satsar 320 miljoner kronor på minhantering i ett nytt 4-årigt program tillsammans med Danish Demining Group (DDG) och Mines Advisory Group (MAG). Detta program kommer även utgöra en betydande del av Sveriges åtaganden under Ottawakonventionen om förbud mot minor och Konventionen om klusterammunition.

Insatsen kommer att inriktas på ett 15-tal länder med ett särskilt fokus på Afghanistan och Irak och kommer dessutom att innehålla en del som fokuserar på att minska risken för spridning av små och lätta vapen.  Minröjning kommer även ske i Colombia, Libyen, Syrien, Ukraina, Jemen, Bosnien-Hercegovina, Myanmar, Sri Lanka, Zimbabwe och i flyktingläger i Västsahara.

- Detta är alla länder där människor drabbas väldigt hårt. DDG och MAG gör ett viktigt och bra arbete, för att minska det direkta hotet som minor utgör men även för att öka kunskapen om minor och de risker de innebär, säger Petra Smitmanis Dry.

Dessutom planerar DDG att arbeta för minskad spridning av små och lätta vapen i Guinea samt ytterligare ett land i Västafrika och MAG avser att arbeta med dessa frågor i Somalia.

För mer information kontakta Sidas pressansvariga på 08-698 55 55 eller press @ sida.se (https://www.sida.se)

Sida är Sveriges biståndsmyndighet och arbetar för att människor som lever i fattigdom själva ska kunna förbättra sina levnadsvillkor.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Rekordstort humanitärt stöd från Sida till växande antal flyktingar2.4.2018 10:00Pressmeddelande

Den humanitära situationen i världen förvärras då allt fler människor drabbas av krig, konflikt och naturkatastrofer. I dag är drygt 128 miljoner människor beroende av humanitärt stöd men bara hälften av hjälpbehoven är finansierade. För att kunna agera snabbt och möta de växande behoven har biståndsmyndigheten Sida en rekordstor budget på drygt fyra miljarder att fördela till 30 olika kriser. En stor del betalas ut nu i början på året.

Sida ökar stödet till utbildning med 600 miljoner kronor2.2.2018 08:00Pressmeddelande

Att barn får gå i skolan är en rättighet men också ett av de viktigaste verktygen för att lyfta upp människor ur fattigdom. Därför ökar nu Sida sitt stöd med ytterligare 600 miljoner kronor till en gemensam utbildningsfond för barns skolgång Global Partnership for Education, GPE. Det ttotala stödet till GPE uppgår därmed till drygt en miljard kronor för perioden 2018–2020. - Sida bidrar genom fonden till att barn i 65 länder får tillgång till utbildning, och det är de fattigaste och mest utsatta barnen och barn i sköra stater och länder som drabbats av konflikt som prioriteras, säger Cecilia Scharp, chef på Sidas avdelning för internationella organisationer och tematiskt stöd på plats i Dakar.

24 nya internationella samarbeten vill utveckla lokal demokrati18.12.2017 07:00Pressmeddelande

Borlänge och Lodwar i Kenya ska samarbeta för att skapa demokratisk inkludering för somaliska flyktingar i båda kommunerna för att hantera en aktuell global utmaning. Göteborg och Nelson Mandela Bay i Sydafrika vill öka ungas delaktighet i stadsutveckling. Växjö och JB Marks i Sydafrika vill utveckla sätt att implementera Agenda 2030 i sina kommuner medan Robertsfors och Machakos i Kenya vill utveckla bättre styrmetoder för jämställdhet och skapa mer jämlika samhällen.Totalt får 24 nya projekt finansiellt stöd för att utveckla och stärka lokal demokrati inom utvecklingssamarbetet.

Sida och Världsbanken i banbrytande satsning11.12.2017 06:00Pressmeddelande

För två år sedan lovade världens ledare att utrota fattigdomen till år 2030. För att lyckas med det behövs vägar, hamnar, elnät, telekom. Infrastruktur är en förutsättning för att lyfta människor ur fattigdom. Men det enorma kapital som krävs finns inte i det traditionella biståndet – de privata investerarna måste in. Därför går nu Sida in i en banbrytande satsning tillsammans med Världsbankens organ för privata investeringar, IFC.