Sida satsar 320 miljoner på hantering av oexploderade minor och bomber

Minor, klusterbomber och explosiva föremål som grävts ner dödar eller skadar allt fler oskyldiga civila. 2016 var antalet dödsoffer på grund av minor det högsta sedan 1999. Biståndsmyndigheten Sida satsar nu 320 miljoner kronor på minhantering för att minska riskerna för att befolkningen i tidigare konfliktländer ska drabbas.

Oexploderade minor, bomber och annat explosivt som grävts ner i samband med väpnade konflikter men som ligger kvar i marken under vägar och på jordbruksmark är ofta ett stort problem för civilbefolkningen. Enligt den Nobelprisvinnande organisationen International Campaign to Ban Landmines (ICBL) var antalet dödsoffer på grund av minor under 2016 det högsta sedan 1999, antalet barn som skadats och dödats var det högsta sedan mätningar startade, och likaså antalet människor som drabbats av improviserade minor.

- Minor, klusterbomber och andra explosiva lämningar dödar och skadar oskyldiga människor på ett urskillningslöst vis. De försvårar för hjälporganisationer att leverera humanitärt stöd och de får långvarig påverkan på tillgång till jordbruks- och betesmark under årtionden efter att minorna placerades ut. Därför är det viktigt för Sida att stödja minhantering, säger Petra Smitmanis Dry, chef på enheten för fred och mänsklig säkerhet på Sida.

Sida satsar 320 miljoner kronor på minhantering i ett nytt 4-årigt program tillsammans med Danish Demining Group (DDG) och Mines Advisory Group (MAG). Detta program kommer även utgöra en betydande del av Sveriges åtaganden under Ottawakonventionen om förbud mot minor och Konventionen om klusterammunition.

Insatsen kommer att inriktas på ett 15-tal länder med ett särskilt fokus på Afghanistan och Irak och kommer dessutom att innehålla en del som fokuserar på att minska risken för spridning av små och lätta vapen.  Minröjning kommer även ske i Colombia, Libyen, Syrien, Ukraina, Jemen, Bosnien-Hercegovina, Myanmar, Sri Lanka, Zimbabwe och i flyktingläger i Västsahara.

- Detta är alla länder där människor drabbas väldigt hårt. DDG och MAG gör ett viktigt och bra arbete, för att minska det direkta hotet som minor utgör men även för att öka kunskapen om minor och de risker de innebär, säger Petra Smitmanis Dry.

Dessutom planerar DDG att arbeta för minskad spridning av små och lätta vapen i Guinea samt ytterligare ett land i Västafrika och MAG avser att arbeta med dessa frågor i Somalia.

För mer information kontakta Sidas pressansvariga på 08-698 55 55 eller press @ sida.se (https://www.sida.se)

Sida är Sveriges biståndsmyndighet och arbetar för att människor som lever i fattigdom själva ska kunna förbättra sina levnadsvillkor.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Sida ger stöd på 270 miljoner till utbildning för barn i krigs- och konfliktområden4.7.2018 09:05Pressmeddelande

Barn som befinner sig i krig och konfliktområden missar ofta hela eller delar av sin skolgång, och utan utbildning riskerar barnen exploatering i farliga och lågavlönade arbeten och att bli kvar i fattigdom. Sida inleder nu därför ett samarbete med Education Cannot Wait, en fond med fokus på utbildning till barn just i krigs- och i konfliktområden. Sidas bidrag är på 270 miljoner kronor, varav 90 miljoner kronor öronmärks för att 500 000 afghanska flickor och pojkar som är internflyktingar eller återvändande ska få möjlighet att gå i skolan.

Sida ger 300 miljoner kronor i stöd till svåraste kriserna3.7.2018 12:00Pressmeddelande

Antalet människor i behov av humanitärt stöd är fortsatt stort och på tio år har antalet fördubblats. Enligt de senaste siffrorna från FN är 134,1 miljoner människor i behov av humanitärt stöd globalt. Många relaterade till pågående konflikter men också torka och brist på mat. Sida ger nu extra stöd till tio av världens största kriser till insatser för människor som har stora behov av mat, rent vatten och skydd. För andra året i rad är Jemen världens största humanitära kris där 22 av landets 29 miljoner invånare är i stort behov av stöd och av dem befinner sig åtta miljoner människor på gränsen till svält allt medan kriget fortsätter rasa.

Sida ger extra stöd för att förebygga en storskalig matkatastrof i Sahel-länder31.5.2018 09:30Pressmeddelande

När det regnade för lite under regnperioden slog skörden fel med enorma konsekvenser för människorna i hela Sahel-området. Enligt FN i Mali och Burkina Faso har 6,8 miljoner människor inte mat för dagen och 1,6 miljoner av dem är barn som drabbats av svår akut undernäring. Matpriserna har skjutit i höjden vilket försvårar situationen ytterligare. Sida går nu in med 180 miljoner kronor i extra stöd för att försöka bromsa den svåra matkrisen från att bli än värre.

11 kommuner vill utveckla lokal demokrati i internationellt samarbete28.5.2018 06:30Pressmeddelande

Borlänge och Chisinau i Moldavien ska utveckla lärares kompetens för att bättre möta behov hos barn med autism och ADHD. Arvidsjaur och Mwanga i Tanzania ska samarbeta för att unga mödrar lättare ska kunna att ta aktiv del i samhället. Både Borlänge och Arvidsjaur har samarbetat med sina partners i närmare 10 år i olika projekt. Två helt nya svenska kommuner för partnerskapsprogrammet är Arvika och Ekerö. Arvika ska samarbeta med Moi´s Bridge i Kenya för att utveckla den lokala demokratin mer hållbart inom en rad områden inte minst med tanke på målen för den globala agendan. Ekerö å sin sida ska tillsammans med Kutaisi i Georgien arbeta för att utveckla samarbetet mellan sina kommuner och olika delar av civilsamhället.

Pressinbjudan: Stockholm Tax Conference – Skatt som en nyckel till utveckling17.5.2018 13:35Pressmeddelande

Skatter bygger välfärdssamhällen och bidrar till utveckling och fattigdomsminskning och det krävs minst 15% av ett lands BNP i skatteintäkter för att skapa grundläggande infrastruktur, hälsovård och skolor. Men det globala skattebortfallet är stort, uppskattningsvis mellan 100 och 240 miljarder USD enligt OECD. Många av världens länder behöver hitta lösningar och utveckla myndigheternas sätt att ta in, förvalta och fördela skatt. Sida anordnar tillsammans med Skatteverket och på uppdrag av regeringen Stockholm Tax Conference med deltagare från omkring 160 länder för att öka kunskapen om hur en effektiv och välfungerande skatteförvaltning kan byggas upp och hur skatt kan bidra till att nå de globala målen för hållbar utveckling.