Sida:s energisatsning i Zambia får FN:s klimatpris

Beyond the Grid Fund for Zambia (BGFZ) tilldelas UN Global Climate Action Award, FN:s pris för de mest innovativa, effektiva och skalbara initiativen för att möta klimatförändringarna. BGFZ får priset för sin lyckade satsning på att ge människor på den zambiska landsbygden tillgång till elektricitet, något de flesta fram till nu saknat.

De energikällor som finns idag är ofta dyra och skadliga för miljö och klimat, som engångsbatterier, fotogen och dieselaggregat. Att bygga ut det traditionella elnätet är för dyrt och tar tid. Därför har BGFZ i samarbete med lokala energiserviceföretag satsat på småskaliga lokala lösningar. Ofta handlar det om små solcellssystem för hushåll där man "hyrköper" sin elanläggning och betalar en månadsavgift eller för sin förbrukning tills man äger sin anläggning. Betalningar och koll på förbrukning sköts med mobiltelefonen.

På två år har nästan 800 000 människor fått tillgång till ren och prisvärd elektricitet. När projektperioden är slut kommer upp till 1,6 miljoner människor att ha fått el – människor som annars varit utan det.

- Man kan säga att vi satsar storskaligt på småskalig el och helt hoppar över steget med ett fast elnät. Det gör det lättare för människor att läsa läxor, ladda mobiler och datorer och kyla mat. El skapar också jobb, genom möjligheten att driva butiker och andra småföretag, säger Sidas generaldirektör Carin Jämtin.

BGFZ lanserades 2016 av biståndsmyndigheten Sida med syftet att radikalt öka tillgången till ren energi utanför elnätet i Zambia, framför allt genom små solelsystem och isolerade elnät.

Företag inom den småskaliga energisektorn i Zambia fick lämna anbud där de presenterade sin affärsmodell, hur många man ville nå, och vad varje eluppkoppling kostar konsumenten. Sedan kontrakterades de företag som bedömdes ha de bästa och mest långsiktigt hållbara affärsmodellerna – även efter att det första stödet från Sida är förbrukat. Det handlar alltså om tjänster som kan stå på egna ben och vara lönsamma i sig. Kontraktet med Sida finansierar en del av kostnaden men merparten kommer från företagens egna kapital och externa investerare som tror på affärsmodellen.

Hittills har fyra energiserviceföretag med affärsmodeller anpassade för fattiga människor kontrakterats. Fonden har en nära dialog med regering, marknadsaktörer och andra utvecklingspartners med syfte att förbättra förutsättningarna för en hållbar marknad för energitjänster utanför nätet.

- Vi är stolta över att tilldelas FN:s klimatpris, säger Carin Jämtin. Det visar att vi är på rätt väg – och manar oss att fortsätta ompröva vår traditionella roll som främst finansiär av utveckling och ta en mer aktiv roll i samskapande utvecklingslösningar. BGFZ visar hur en vision om storskalighet med lokala lösningar och en öppenhet för nya sätt att samarbeta kan åstadkomma innovation, bryta mönster och föra oss närmare de globala målen.

Med anledning av de goda resultaten i Zambia beslutade Sida tidigare i år att fonden ska expandera. Beyond the Grid Fund for Africa (BGFA) lanseras under 2020 i Burkina Faso, Liberia och Moçambique, och en förlängning av projektet i Zambia. Målet är att mellan fem och 15 miljoner fattiga konsumenter – vilka redan i dag lägger en mycket stor del av sin disponibla inkomst på undermåliga former av energi – ska få tillgång till ekonomiskt överkomliga och tillförlitliga förnybara energitjänster.

UN Global Climate Action Awards utdelas formellt under en ceremoni på FN:s klimatkonferens, COP25, i Santiago de Chile i december.

BGFZ:

Beyond the Grid Fund for Zambia (BGFZ) syftar till att öka tillgången till elektricitet, förbättra fattiga människors utkomstmöjligheter och katalysera ekonomisk aktivitet i Zambia. Genom att mobilisera privata investeringar ska programmet ge upp till 1,6 miljoner fattiga konsumenter – vilka redan idag lägger en mycket stor del av sin disponibla inkomst på undermåliga former av energi – tillgång till ekonomiskt överkomliga och tillförlitliga förnybara energitjänster.

UN Global Climate Action Award

Priset delas ut av sekretariatet för FN:s klimatkonvention (UNFCCC) till framgångsrika klimatfrämjande initiativ som är innovativa, skalbara och replikerbara. Priset har delats ut sedan 2011. 2019 tilldelas 15 projekt priset bland 670 sökande.

För mer information kontakta Sidas pressansvariga på 08-698 55 55 eller press @ sida.se (https://www.sida.se)

Sida är Sveriges biståndsmyndighet och arbetar för att människor som lever i fattigdom själva ska kunna förbättra sina levnadsvillkor.

Finansjättar går samman i globalt nätverk – lovar biljontals dollar i investeringar för att nå de Globala målen.17.10.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

FN:s generalsekreterare António Guterres presenterar nu det nya globala nätverket för stora investerare, Global Investors for Sustainable Development, GISD. Det består av 30 vd:ar för några av världens största banker, investerare och finansiella aktörer. Under två års tid åtar de sig att arbeta för att frigöra biljontals dollar och satsa dem för att uppnå de Globala målen i Agenda 2030.

Pressinbjudan Utvecklingsforum: Jämställdhet i motvind - hur vänder vi trenden?9.10.2019 10:21:22 CESTPressinbjudan

Jämställdhet är en grundläggande förutsättning för att minska fattigdom och förtryck, och svenska aktörer gör ett viktigt arbete för att driva frågan internationellt. Stora framsteg har gjorts genom åren och just nu ser vi nya kraftfulla rörelser på olika håll i världen: #niunamenos kamp mot könsrelaterat våld i Latinamerika, massprotester mot våldtäkt i Indien och Sydafrika, Women’s marches i USA och inte minst Metoo-rörelsens globala genomslag. Samtidigt är motståndet hårt i en allt mer polariserad värld: Regeringar ser organisationer som kämpar för kvinnors rättigheter som ett hot och hela jämställdhetsbegreppet ifrågasätts. Istället betonas en mer traditionell syn på män och kvinnor, som exkluderar personer med könsöverskridande identitet eller annan sexuell läggning. Det gör Sveriges röst viktigare än någonsin. Vilka är då lösningarna som behövs för att motverka de trender som ifrågasätter jämställdhet? Och hur kan vi stötta dem som går i bräschen för arbetet? Det är några frågor