Siemiatkowski och Klarna tilldelas SvD Affärsbragd
Apotea. Cellink och Spotify. Tre av de företag som alla belönats med SvD Affärsbragd. Till den exklusiva vinnarskaran sällar sig nu Klarna med dess vd och grundare Sebastian Siemiatkowski.
Vinnaren avslöjades under tisdagskvällen av prins Daniel som också läste upp motiveringen i samband med SM i Ung Företagsamhet.
”Med en vision om att göra e-handel säker och enkel för alla har bolaget utmanat och dessutom förnyat marknaden för finansiella tjänster såväl i Sverige som utomlands. Årets affärsbragd ges till en mogen tonåring som flyttar gränser men lyssnar när det går för fort. Att bygga ett världsledande företag på 16 år är en unik prestation.”
Klarna grundades 2005 och finns idag i många människors vardag. 90 miljoner konsumenter i 17 länder använder företagets tjänster. Två miljoner transaktioner görs varje dag i företaget som idag har 3 500 anställda och även banktillstånd.
Sebastian Siemiatkowski var strålande nöjd över att tilldelas SvD Affärsbragd.
– Priset betyder jättemycket. Jag blev väldigt glad när jag fick beskedet. Superkul! Och så blev jag lite förvånad, för jag tycker de andra kandidaterna är så bra. När jag såg vilka de andra nio kandidaterna var tänkte jag att ”oj, det här blir tufft”, säger Sebastian Siemiatkowski.
Juryledamoten Björn Jansson, vd i Carnegie som är partner i tävlingen, anser att det är “en genuin bragd att bygga ett sådant världsledande företag på 16 år”. Han hoppas att årets pristagare ska kunna fungera som goda exempel för andra.
– Att lyfta fram de här framgångssagorna som vi gör med SvD Affärsbragd hoppas vi ska inspirera andra entreprenörer och inte minst alla unga entreprenörer att se att det är möjligt att starta ett företag, säger Björn Jansson.
Finalister, utöver Sebastian Siemiatkowski och Klarna, i SvD Affärsbragd var Henrik Ekelund, vd och grundare av BTS, Maria Åkerberg, vd och grundare av Maria Åkerberg, Stina Ehrensvärd, Yubico, Lars Wingefors, vd Embracer.
I juryn ingick Sophia Bendz, investerare, Elisabeth Thand Ringqvist, grundare och partner affärsängelfonden E14 Invest, Andra Farhad, börsexpert, Björn Jansson, vd Carnegie, Alexander Husebye, vd Centrum för Näringslivshistoria, Anna Careborg, chefredaktör SvD, samt Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv och ordförande i juryn.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv. E-post: daniel.kederstedt@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum