Siemiatkowski och Klarna tilldelas SvD Affärsbragd

Ett världsledande företag på 16 år och en närvarande del i många människors vardag. Sebastian Siemiatkowski och Klarna tilldelas SvD Affärsbragd 2021.

SvD Affärsbragd tilldelas i år Sebastian Siemiatkowski och Klarna. Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD

Apotea. Cellink och Spotify. Tre av de företag som alla belönats med SvD Affärsbragd. Till den exklusiva vinnarskaran sällar sig nu Klarna med dess vd och grundare Sebastian Siemiatkowski.

Vinnaren avslöjades under tisdagskvällen av prins Daniel som också läste upp motiveringen i samband med SM i Ung Företagsamhet.

”Med en vision om att göra e-handel säker och enkel för alla har bolaget utmanat och dessutom förnyat marknaden för finansiella tjänster såväl i Sverige som utomlands. Årets affärsbragd ges till en mogen tonåring som flyttar gränser men lyssnar när det går för fort. Att bygga ett världsledande företag på 16 år är en unik prestation.”

Klarna grundades 2005 och finns idag i många människors vardag. 90 miljoner konsumenter i 17 länder använder företagets tjänster. Två miljoner transaktioner görs varje dag i företaget som idag har 3 500 anställda och även banktillstånd.

Sebastian Siemiatkowski var strålande nöjd över att tilldelas SvD Affärsbragd.

– Priset betyder jättemycket. Jag blev väldigt glad när jag fick beskedet. Superkul! Och så blev jag lite förvånad, för jag tycker de andra kandidaterna är så bra. När jag såg vilka de andra nio kandidaterna var tänkte jag att ”oj, det här blir tufft”, säger Sebastian Siemiatkowski.

Juryledamoten Björn Jansson, vd i Carnegie som är partner i tävlingen, anser att det är “en genuin bragd att bygga ett sådant världsledande företag på 16 år”. Han hoppas att årets pristagare ska kunna fungera som goda exempel för andra.

– Att lyfta fram de här framgångssagorna som vi gör med SvD Affärsbragd hoppas vi ska inspirera andra entreprenörer och inte minst alla unga entreprenörer att se att det är möjligt att starta ett företag, säger Björn Jansson.

Finalister, utöver Sebastian Siemiatkowski och Klarna, i SvD Affärsbragd var Henrik Ekelund, vd och grundare av BTS, Maria Åkerberg, vd och grundare av Maria Åkerberg, Stina Ehrensvärd, Yubico, Lars Wingefors, vd Embracer.

I juryn ingick Sophia Bendz, investerare, Elisabeth Thand Ringqvist, grundare och partner affärsängelfonden E14 Invest, Andra Farhad, börsexpert, Björn Jansson, vd Carnegie, Alexander Husebye, vd Centrum för Näringslivshistoria, Anna Careborg, chefredaktör SvD, samt Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv och ordförande i juryn.

Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv. E-post: daniel.kederstedt@svd.se

tv.nu släpper Streamingbarometern och rankar SVT Play till årets streamingtjänst17.6.2021 09:05:42 CEST | Pressmeddelande

Är streaming kanske svenskens nya favorithobby? Om man tittar på Streamingbarometern 2021 från tv.nu så finns det mycket som pekar på det. Under maj månad gjorde tv.nu en omfattande undersökning på över 2000 streaminganvändare i Sverige för att samla in mer kunskap och insikter om svenskarnas streamingbeteende. Rapporten som har fått namnet “Streamingbarometern”, kommer framöver ta tempen varje år i en djupgående undersökning. Tv.nu är ett bolag inom Schibsted.