SIF och Svenska Spel i gemensam flick- och damsatsning

Tillsammans med Svenska Spel gör Svenska Ishockeyförbundet nu en flick- och damsatsning som bland annat innehåller utökat stöd för Damkronorna, riktat stöd till DamEttan, ett juniorslutspel samt en satsning på målvaktstalanger.

Svenska Ishockeyförbundets strategiska initiativ Svensk ishockeys dam- och flicksatsning 2021–2030 har under hösten bland annat kunnat kommunicera ett nytt serieupplägg. För Svenska Ishockeyförbundet är huvudpartnern Svenska Spel en möjliggörare för flera strategiskt viktiga satsningar på flick- och damsidan.

– Vi har precis avslutat en omfattande kartläggning av nuläget på flick- och damsidan för att ha en konkret utgångspunkt i arbetet framåt. Alla resultat och studier som gjorts kommer finnas läsbara både i digital och tryckt form under hösten. Nu går vi in i en fas där vi kommer ut och berättar om nuläget och startar upp alla de strategisamtal som kommer behövas på alla nivåer i svensk ishockey, allt från förbund till förening. Jag tror att de närmsta åren kommer fokusera mycket på tillväxten av barn i hockeyskolorna, seriespel för flickorna och bättre förutsättningar för juniorerna. Det är viktigt att vi ser att det är en långsiktig satsning som ska vara hållbar, samtidigt som vi måste se resultat i närtid och ta vara på alla möjligheter som finns genom att få fler kvinnor till ishockeyn, säger Sara Ridderlund, projektledare Svensk ishockeys dam-och flicksatsning 2021–2030.

Samtidigt som flera långsiktigt strategiska satsningar arbetas fram har Svenska Ishockeyförbundet redan sjösatt en utökad satsning på Damkronorna inför det kommande OS-kvalet i november. Damkronorna har under säsongen 2021/2022 hittills genomfört en SOK-camp i Grekland och totalt sju landskamper mot Danmark, Norge, och Frankrike. Det ska jämföras med tre samlingar innehållande två landskamper säsongen 2020/2021. OS-kvalet kommer att genomföras på hemmaplan i Coop Norrbotten Arena den 11–14 november.

– Att köra i gång en satsning mitt under brinnande pandemi har givetvis medfört sina utmaningar. Vi har valt att hela tiden se möjligheter och har fått ett väldigt bra gensvar. Scouting av ett stort antal SDHL-matcher på plats har varit viktig, liksom kontinuerlig kontakt med både coacher och spelare främst i Sverige men också på College. Rent hockeymässigt ska vi fortsätta ta steg i alla delar givetvis, men framför allt i spelet med puck och målskyttearbetet. Det som gläder mig allra mest är hur spelarna har anammat vår prestationsmiljö, att det går att kombinera stenhårt jobb med att ha roligt och våga lira, säger Ulf Lundberg, förbundskapten för Damkronorna.

Svenska Spel har varit en viktig partner till svensk ishockey i drygt 20 år och har varit huvudsponsor till Svenska Ishockeyförbundet sedan 1994. Från den 1 juli i år är Svenska Spel även huvudsponsor till SDHL, SHL och HA. Det nya avtalet innebär en historisk satsning på flick-och damsidan och att göra svensk hockey mer jämställd. Som huvudpartner till svensk ishockey vill Svenska Spel även ta ett ännu större ansvar att tillsammans med ishockeyn motivera spelare att fortsätta sin satsning på ishockeyn efter en tuff säsong med anledning av pandemin.

Riktat stöd för DamEttan och juniorer

Utöver avtalet med Svenska Spel Damhockeyligan bidrar Svenska Spel med ett riktat stöd till SIF och intresseföreningen DamEttan. Fokus ligger på att öka intresset för andraligan på damsidan genom marknadsföring, produktion och egen paketering via SvenskhockeyTV samt att kunna stötta föreningarna i ligan. På juniorsidan införs ett riktat stöd för att samla målvaktstalanger samt ett juniorslutspel under våren 2022.

– Ishockey ligger svenska folket väldigt varmt om hjärtat och fansen finns över hela landet. Som Sveriges största idrottssponsor är vi stolta och glada att vi får vara med och utveckla svensk ishockey på alla nivåer – från gräsrot i alla de hundratals föreningar som bedriver en fantastisk verksamhet runt om i landet, till elit i landslagen och våra bästa ligor. Större resurser för DamEttan och satsningar på våra juniorspelare ligger helt i linje med våra satsningar på att utveckla och stärka ishockeyn på flick- och damsidan, säger Patrik Hofbauer, vd och koncernchef på Svenska Spel.

– Vi ser att ishockeyn på flick- och damsidan växer och att då kunna satsa på ett juniorspel känns helt rätt för utvecklingen. Signalerna vi får från våra regioner är att det finns ett brett intresse att delta i ett sådant slutspel. Vi har också sett ett behov av att lägga extra fokus på våra mest lovande målvakter så att de kan ta steget till SDHL och in i Damkronorna. Att tillsammans med Svenska Spel kunna sätta dessa satsningar till verket känns både inspirerande och viktigt för att driva utvecklingen framåt, säger Olof Östblom, Tävlingschef på Svenska ishockeyförbundet.