​Siffrorna bakom högkonjunkturen

Business Region Göteborg lanserar en ny rapportserie för att fördjupa analysen om Göteborgsregionens näringsliv. Först ut är rapporten Utrikeshandel.

Bygg och fordon har stark högkonjunktur. Det framkom när Business Region Göteborg presenterade konjunkturläget inför hösten. Nu kommer en mer detaljerad analys av siffrorna bakom den ekonomiska utvecklingen.

Göteborgsregionen har en omfattande tvåvägshandel. Varuimporten i regionen ökade med 19 procent, jämfört med 3 procent på nationell nivå. Totalt importerade regionens företag varor till ett värde av drygt 169 miljarder kronor.

- En anledning till regionens kraftiga ökning i varuimporten är ett insatsintensivt näringsliv som förädlar insatserna till högvärdesvaror som säljs inom Sverige och på den globala marknaden, säger Peter Warda.

När det gäller varuexport växer Göteborgsregionen tre gånger snabbare än riket. Drygt hälften av regionens samlade exportvärde på 180 miljarder kronor utgörs av varor från fordonsindustrin.

Regionen utgör drygt 15 procent av Sveriges varuexport och import. De största och viktigaste marknaderna på exportsidan är framförallt USA, Norge, Tyskland och Storbritannien. Sett till varuimporten är Tyskland och Nederländerna viktigast.

I rapporten finns fördjupad information om trender och förändringar i utrikeshandeln med varor.

Nästa rapport kommer i slutet av augusti och handlar om de största företagen i Göteborgsregionen.

För mer information kontakta Peter Warda, analytiker Business Region Göteborg

peter.warda@businessregion.se, 031-367 62 11

+46 (0)31-367 61 49https://www.businessregiongoteborg.se/sv/

Inbjudan: Nya uppfinnare i lokalen där SKF grundades27.9.2017 15:14Pressmeddelande

Välkommen till lokalerna där svensk industrihistoria skrevs och entreprenörskap sitter i de gamla tegelväggarna. I byggnaden B13 i Gamlestadens Fabriker startade ingenjören Sven Wingquist tillverkning av sin banbrytande uppfinning det sfäriska kullagret. Det blev grunden till världsföretaget SKF. Nu blir exakt samma lokal en inspirerande mötesplats för entreprenörer med helt nya affärsidéer – de som skapar framtidens innovationer och jobb.