SIFO-undersökning: Sveriges Ingenjörer i anseendetopp bland organisationer på arbetsmarknaden

I Kantar Sifos undersökning av anseenden för svenska organisationer intar Sveriges Ingenjörer förstaplatsen bland fack- och arbetsgivarorganisationer. Förbundet medverkar för första gången och får ett anseendeindex på 51. Det genomsnittliga indexet för alla organisationer ligger på 39.

I Kantar Sifo:s anseendeindex för organisationer 2021 placerar sig Sveriges Ingenjörer på ett anseendeindex över 50,  vilket definieras som "högt anseende".
I Kantar Sifo:s anseendeindex för organisationer 2021 placerar sig Sveriges Ingenjörer på ett anseendeindex över 50, vilket definieras som "högt anseende".

– Förbundets goda anseende är ett fint kvitto på vårt engagemang och arbete. Som företrädare för landets ingenjörer finns ett värde för både våra medlemmar och samhället i stort att vi är en pålitlig aktör i allmänhetens ögon, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Kantar Sifo:s undersökning mäter anseendet bland allmänheten för olika intresseorganisationer. Sveriges Ingenjörer deltar i år för första gången. Med ett anseendeindex på 51 placerar sig förbundet högst bland de fack- och arbetsgivarorganisationer som undersökts. Det innebär en sjätteplats totalt. Genomsnittsindex för samtliga organisationer är 39.

– Det här resultatet ger kraft till vårt fortsatta arbete, inte minst kring det nya arbetslivet efter pandemin och utvecklingen mot ett hållbart samhälle. Bra förutsättningar för landets ingenjörskompetens och goda villkor för våra medlemmar är viktiga delar i det, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Om undersökningen

Resultatet baseras på online-intervjuer i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade panel, som består av personer i den svenska allmänheten i åldrarna 18-79 år.

Undersökningen genomfördes 16-28 april 2021​.

Totalt ingick 35 organisationer.

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 160 000 medlemmar det största inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se

HÖSTBUDGETEN: Kompetensstöd behöver kompletteras med investeringar i högskolan20.9.2021 11:15:41 CEST | Pressmeddelande

Sveriges Ingenjörer välkomnar regeringens föreslagna budgetsatsningar på förbättrade skolresultat och ett nytt system för omställnings- och kompetensstöd för yrkesverksamma. Förbundet är kritiskt mot att budgetförslaget saknar en långsiktigt hållbar finansiering av vidareutbildning på högskolan. Dessutom varnar förbundet för effekterna av finansieringen som regeringen valt för omställningsstudiestödet.

NY UNDERSÖKING: Distansundervisning har lett till kraftiga försämringar enligt ingenjörsstudenterna1.7.2021 08:59:40 CEST | Pressmeddelande

Fyra av tio ingenjörsstudenter uppger att studieresultaten har blivit sämre på grund av distansundervisningen under pandemin. Dessutom svarar sju av tio att de mår sämre. Särskilt hårt drabbade är unga studenter och studenter i början av sin utbildning. Det visar en ny undersökning bland Sveriges Ingenjörers studentmedlemmar. Förbundet uppmanar nu de tekniska högskolorna att agera.