Sigmastocks grundare årets finansprofiler

Sigmastocks grundare Mai Thai och Nanna Stranne är Årets Finansprofiler, enligt FinansKompetensCentrum i Göteborg. Med sin digitala aktietjänst för privatpersoner tar man upp kampen med storbankerna. På kort tid har bolaget tagit in en halv miljard kronor i förvaltning åt mer än 2 000 kunder.

Sigmastocks grundare Mai Thai och Nanna Stranne är Årets Finansprofiler i Göteborg

Det årliga evenemanget Finansdagen samlar finanssektorn i Göteborgsregionen  Samtidigt utses Årets Finansprofil. Förra året gick priset till Magnus Borelius, finanschef i Göteborgs stad, för arbetet med gröna obligationer. Vid Finansdagen 1 december utsågs Mai Thai och Nanna Stranne till Årets Finansprofiler.

Nanna Stranne och Mai Thai är grundare till Sigmastocks som erbjuder ett aktieverktyg för privatpersoner som kan skapa sin egen portfölj och bli sin egen fondförvaltare, utan att behöva betala höga avgifter till mellanhänder. Verktyget är baserat på matematik och statistik.

Idén föddes under ett examensarbete som Mai Thai och Nanna Stranne gjorde på Chalmers. De ville själva handla och förvalta sina egna aktier och tyckteatt ett intelligent verktyg för detta saknades på marknaden. De bestämde sig för att utveckla ett.

- Att få ta emot priset som Årets Finansprofiler känns verkligen helt fantastiskt, säger Nanna Stranne. Jag tror att vår snabba framgång kan förklaras med att det funnits ett behov på marknaden och kanske också en irritation över de höga avgifterna.

- Kundernas sätt att se på digitala verktyg och lösningar har också påverkat finansbranschen och vi märker att den blir mer och mer positiv till den här typen av verktyg, säger Mai Thai.

Finansdagen arrangeras av FinansKompetensCentrum, som drivs av Business Region Göteborg. Det är föreningens medlemmar som röstar fram Årets Finansprofil.

Motivering till Årets Finansprofil 2017:

”Genom stort mod och ett enastående driv utmanar dessa unga entreprenörer etablerade strukturer inom finansbranschen genom sin innovation. Med ett etiskt erbjudande som både berör och upprör spås man kunna förändra en hel bransch. Genom sin moderna digitala aktietjänst för privatpersoner strävar man efter att göra människor självständiga inom finansiell förvaltning.

På mycket kort tid har Sigmastocks lyckats skapa en fantastisk tillväxt, nöjda kunder och förvaltar idag nästan en halv miljard kronor åt sina dryga 2000 kunder.”

Fakta:

FinansKompetensCentrum är en oberoende ideell förening med syfte att synliggöra och marknadsföra Göteborg som ett viktigt finansiellt centrum. Finanssektorn utgör motorn för ekonomin och har stor betydelse för regionens affärsmiljö. Föreningen bildades 2001 och har idag 88 av regionens finansföretag som medlemmar.

Karin Eriksson, FinansKompetensCentrum, karin.eriksson@businessregion.se 031 367 61 59.

Göteborgs innovativa transportlösningar lockar hit delegation från åtta länder14.9.2018 13:03Pressmeddelande

Städer världen över måste utveckla sina transportlösningar för att öka rörligheten och minska utsläppen. Göteborg, som är först i världen med att undersöka samspelet mellan självkörande fordon och långsiktig stadsplanering, visar den 17 och 18 september upp den senaste utvecklingen när staden gästas av en internationell delegation från åtta länder. På programmet står bland annat provkörning av eldrivna lastcyklar längs Stora Hamnkanalen.

Kraftig ökning av företagens lönesumma20.6.2018 15:33Pressmeddelande