Sigtuna Stadsängar får grön livsmedelsbutik: Lidl etablerar ny konceptbutik i Sveriges mest hållbara stadsdel

I Sigtuna Stadsängar byggs nu Sveriges mest hållbara stadsdel. Ur ett hållbarhetsperspektiv är kraven på stadsdelens nya handelsplats tuffa. Dessutom har en omfattande medborgardialog givit en tydlig bild av invånarnas önskemål. Efter en utvärdering av de olika alternativ som deltog i markanvisningstävlingen har nu Sigtuna Stadsängar beslutat att Lidl etablerar butik enligt helt nytt koncept. Som komplement kommer även en förstklassig delikatessbutik med saluhallskaraktär och servering att finnas. Fastigheten avses även innehålla ytterligare servicefunktioner och verksamheter.

Hållbarhet genomsyrar Sigtuna Stadsängar, vilket är tydligt i såväl planeringen som byggandet av den nya stadsdelen. Därför var markanvisningstävlingens miljö- och hållbarhetskrav på handelsplatsen tuffa. Lidl har tagit fram ett nytt butikskoncept som styrts av hållbarhet. Den första butik som öppnades enligt det nya konceptet har belönats med det tuffa miljöcertifieringssystemet BREEAMs högsta klass – Outstanding. Den nya konceptbyggnaden har även vunnit pris som världens mest miljövänliga handelsbyggnad.

Som sigtunabo känns det speciellt kul att vinna markanvisningen i Sigtuna Stadsängar. Vi är stolta över vårt nya butikskoncept och jag är oerhört glad över att etableringen motsvarar de synpunkter och önskemål som framkommit under samrådet och medborgardialogen, säger Johan Augustsson, fastighetsdirektör på Lidl Sverige.

Den unika byggnaden i Sigtuna Stadsängar är utarbetad för att uppfylla BREEAMs högt ställda miljökrav. Bland annat säkerställs att byggnationen inte påverkar platsens artrikedom. Det görs med hjälp av ekozoner på parkeringen och gräsplanteringar på taket. Solceller på taket producerar en del av butikens el. Utanför kommer besökarna kunna ladda sina elcyklar och elbilar. Genom smart logistik minskas även antalet transporter till och från butiken. Det innebär att varor till livsmedelsbutiken endast behöver levereras en gång per dag, vilket minimerar utsläpp och bullerstörningar. Transporterna sker dessutom med klimatsmarta lastbilar.

Efter en gedigen och omfattande invånardialog och mycket högt ställda hållbarhetskrav i Sigtuna Stadsängar känns Lidls nya butikskoncept som ett självklart komplement till stadsdelen. Tillsammans har vi lyckats med utmaningen att få in en deli med servering som ihop med Lidls sortiment blir ett välkommet tillskott till handeln i Sigtuna. Med gemensam entré kommer alla delar att bilda en helhet och bidra till en plats för möten och umgänge, säger Kim Hultén VD på Sigtuna Stadsängar Exploatering AB.

Omtanke om miljön präglar också sortimentet. Lidl har en hög andel av miljömärkta och etiskt märkta varor. Dessutom ställer Lidl alltid hårda miljö- och kvalitetskrav på sina leverantörer. Lidl är också den första rikstäckande livsmedelskedja som klimatkompenserar för verksamheten.

När vi köper in varor är kvalitet utgångspunkten. Vi erbjuder hög kvalitet till bästa pris, och genom att arbeta med stora inköp, egna varumärken och smart logistik, kan vi sätta de lägsta priserna. De som har upptäckt Lidl återvänder för att de uppskattar vår höga kvalitet och förmånliga priser. Det är smart att handla hos oss, vilket vi hoppas att sigtunaborna uppskattar, säger Johannes Fieber, VD på Lidl Sverige.

I medborgardialogen har Sigtunas invånare fått ge uttryck för önskemål och synpunkter på den nya handelsplatsen. Bland annat önskas en kombination av handels- och stadsdelscentrum, att livsmedelsbutiken delar de värderingar som genomsyrar den nya stadsdelen, samt att det ska finnas plats för såväl livsmedelshandel och delikatesser, som restaurang och spontana möten. Önskemålen har styrt Lidls förslag till etablering.

Lidls nya butikskoncept innebär en helt ny känsla i butik för både kunder och medarbetare. Stora glasfönster släpper in naturligt dagsljus och det höga taket ger en öppen och luftig känsla. Kvalitetskänslan är stark och hållbara element genomsyrar både byggnad och omgivning, säger Johan Augustsson, fastighetsdirektör på Lidl Sverige

Kort om BREEAM
- BREEAM Outstanding är en av världens tuffaste standarder för hållbart byggande.
- BREEAM är idag ett av värdens mest väletablerade system för att bedöma, betygsätta och intyga hållbarheten på byggnader. Byggnader kan certifieras Pass, Good, Very Good, Excellent och Outstanding.
- Certifieringen togs fram i Storbritannien i början av 90-talet. BREEAM har utvecklats och upprätthålls av ett oberoende forskningsinstitut.

För ytterligare information om BREEAM

Kim Hultén, VD Sigtuna Stadsängar Exploatering AB, 070-385 71 61
Johan Augustsson, fastighetsdirektör Lidl Sverige KB, 08-5555 7005

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 178 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Ta vara på maten hos Lidl – för planet och plånbok27.11.2018 13:06Pressmeddelande

Enligt Naturvårdsverket* slängs årligen i Sverige runt 1,3 miljoner ton fullt tjänlig mat. För att ta ytterligare ansvar och öka takten för minskat matsvinn presenterar Lidl Sverige konceptet Ta vara på och sätter samtidigt nya tuffa mål. 2025 ska matsvinnet i butiker och lager halveras och 100 procent av butikerna ska ha ingått donationssamarbeten. Som ett led i detta lanserar Lidl nu två testprojekt i butik för att minska matsvinnet på kort sikt.