Siktet inställt på nya framgångar i världscupen

Det svenska paralandslaget i alpint dominerade världscuppremiären och tog totalt fyra pallplatser på fyra tävlingsdagar. Nu har teknik blivit fart och Schweiz blivit Österrike.

Aaron Lindström gör idag världscupdebut i störtlopp.

Världscuppremiären i Veysonnaz, Schweiz, blev en stor svensk succé. Ebba Årsjö vann totalt tre världscupsegrar och en europacupseger, dessutom tog Aaron Lindström en tredjeplats i slalom.

Nu har världscupsäsongen fortsatt till nästa stopp, Saalbach i Österrike. Slalom och storslalom utbytt mot fartgrenarna, störtlopp och Super-G.

– Det är ganska tuffa förutsättningar och backen är riktigt utmanande med hastigheter på över 130 km/h. I Sverige har vi inte i närheten av liknande miljö att träna och tävla i så det blir nya erfarenheter, säger Henrik Bergqvist, förbundskapten.

Det svenska laget består idag, tisdag, utav Aaron Lindström och Arvid Skoglund som båda gör världscuppremiär i störtlopp.

– Status på grabbarna är att dem är på tårna och har fått med sig bra träning från förra veckan, vi hoppas på topp 10-placeringar och såklart på bra erfarenheter inför framtiden, säger Bergqvist.

Ebba Årsjö kommer vila dagens tävling.

– Ebba har kört riktigt hårt senaste tiden med fantastiska resultat men kommer avstå störtloppen och samla energi för avslutande Super-G tävlingarna i helgen.

Vädret ställer till planeringen

Hur schemat ser ut förutom dagens störstlopp är mycket oklart då det milda vädret ställer till förutsättningarna. Just nu ser det ut att bli två Super-G tävlingar i slutet på veckan torsdag-lördag.

Se liveresultat här

Svenska åkare

Ebba Årsjö, Vemdalens IF

Aaron Lindström, SK Vitesse

Arvid Skoglund, IF Hudik Alpin

Kontaktuppgifter:

Henrik Bergqvist, förbundskapten

Tele: 070-579 34 39

Aaron Lindström gör idag världscupdebut i störtlopp.

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 71 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 15 idrotter.

Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten och Sveriges deltagande i Paralympics.

Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Kvinnors utanförskap och ohälsa riskerar att fortsätta 202125.1.2021 06:30:00 CETPressmeddelande

Under Coronaåret 2020 blev sambandet mellan utanförskap, stillasittande och ohälsa tydligt. Många fick för första gången uppleva frustrationen över att få sin vardag ”beskuren” med inställda aktiviteter, sociala sammanhang som försvann och lokaler som plötsligt inte längre vara tillgängliga, något som faktiskt redan var vardag för en stor grupp – personer med funktionsnedsättning. Som en effekt av detta blev kvinnors utsatthet i och utanför hemmet mer synlig. Trots ökat fokus finns det fortfarande en stor grupp kvinnor som inte syns. Inte ens i statistiken.