Silver blir ny guldmedaljör och Palm bronsmedaljör i den avslutande masstarten på MTBO-JVM

I den avslutande masstarten, i den stekande julihettan, vann Felix Silver JVM-guld och Tilda Palm JVM-brons. Det gör att Sverige tar sammanlagt tio medaljer, och gör sitt bästa MTBO-VM någonsin.
Segerintervju med Felix Silver precis efter målgången i masstarten. Fotograf: Malin Dunfors.

Felix Silver, som gjorde sin JVM-debut här i Dalarna (förra året körde han bara JEM), har haft ett otroligt mästerskap. Han tar medalj på samtliga distanser: silver i medeldistans, silver i lagstafetten, guld i långdistans, guld i sprint – och så idag, guld i masstart.

– Det är bättre än jag kunnat tro, säger en leende Silver, som innan VM drömt om ett guld på en distans.

Nu blev det alltså fem, och han tycker att han fick till ett rent lopp idag igen.

– Bara ett misstag vid första gaffeln som stressade mig för jag trodde att jag låg efter. Men sedan kom jag ifatt vid varvningen och förstod att jag var i ledningen.

– Men sedan efter varvningen så gjorde jag ett dåligt vägval och så var han ikapp mig (Finlands Tatu Aaltonen, reds anm.). Men sedan gjorde han ett misstag på slutet så att jag lyckades gå ifrån.

Hur tänker du fira?

– Bara banketten ikväll och ha det gött. Och sedan ladda om till O-Ringen, avslutar han.

Tilda Palm, IKHP, kan också se tillbaka på ett galant mästerskap: brons i medeldistans, guld i lagstafetten och till detta, brons i dagens masstart.

Hon kände sig grymt stark, och ”att idag kan det gå riktigt bra.”

Vid den sista långa backen upp till den 17:e kontrollen körde hon om finskan Kaarina Nurminen, som ledde.

– Jag kände bara nu, och så hade man maxpuls och andningen, och mådde bara illa. Men sedan strulade det till sig på någon kontroll senare och så tappade jag båda två, säger Palm.

Trots besvikelsen över tredjeplatsen så har hon haft ett mycket bra VM.

– Jag hade nog inte förväntat mig bättre ben, summerar hon.

Malin Dunfors
Reporter och kommunikatör, Svenska Orienteringsförbundet
malin.dunfors@orientering.se

Tilda Palm berättar om sitt bronslopp. Fotograf: Malin Dunfors.

Nytt nummer av Orienteraren – landslagsprofilen Gustav Bergman om framgångarna, och så lyckades mammorna komma tillbaka starkare än tidigare20.3.2024 15:04:35 CET | Pressmeddelande

Nu finns ett rykande färskt nummer av Orienteraren, både i tryckt- och digital version, fullmatad med extramaterial. Orienteraren är Svenska Orienteringsförbundets magasin och årets första nummer bjuder på bland annat ett exklusivt möte med landslagslöparen Gustav Bergman. Vi djupdyker också i Hanna Erikssons och Magdalena Olssons comebacker, från barnafödande till VM.