Silver, brons och Europarekord för Sverige i bowling-EM

Sverige är uppe i fyra EM-medaljer i Helsingfors. Idag blev det silver och brons i 3-manna samt ett Europarekord i kvalet. – Det känns surt när vi är så nära men imorgon kommer det nog att kännas bättre, säger William Svensson.
William Svensson, foto Finska Bowlingförbundet.

Sverige fortsätter att skörda framgångar i bowling-EM. Under tisdagen vann Pontus Andersson, William Svensson och Markus Jansson EM-silver i 3-manna. De inledde slutspelet med att besegra Danmark i semifinalen med 654-621. Därefter ställdes de mot Italien som hade besegrat det andra svenska laget i semifinalen. Italienarna blev även för tuffa i finalen och de vann med 683-657.

– Det är jättekul med medalj men vi ville åt guldet för vi vet att vi har kapacitet att ta det, säger Pontus Andersson.

– Italien gör det lite bättre än oss och så är det ibland. Ett silver är jättebra, säger William Svensson.

För James Blomgren, Jesper Svensson och Martin Larsen blev det ett tungt slut i semifinalen efter att de storspelat i kvalet. De fick ihop 4148 poäng över sex serier vilket är Europarekord i 3-manna och de hade hoppats på mer än brons.
– När vi gjorde det så bra i kvalet så känns det tungt att vi inte får till det bättre i semifinalen. Vi hade chansen på slutet men lyckades inte ta den. Jag är jättestolt över det vi presterade på vägen fram till slutspelet och att det blev Europarekord, säger James Blomgren.

Imorgon inleds kvalet i 5-manna.

William Svensson, foto Finska Bowlingförbundet.
William Svensson, Pontus Andersson, Markus Jansson. EM-silver i 3-manna.
James, Martin, Jesper. EM-brons i 3-manna och Europarekord.