Silver och brons i stafetten – "På VM krigar vi för guld"

Sveriges stafettdamer ordnade silver och herrarna brons när EM i skidorientering avslutades. Totalt bärgade svenskarna tio EM-medaljer. "Vi är väldigt nöjda, särskilt som vi inte prioriterade EM. Hemma-VM blir nog kul", säger den svenske förbundskaptenen Frans Wickbom.

Det svenska damstafettlaget tog silver. (Fri bild)

EM i skidorientering avgjordes på hög höjd i nordöstra Turkiet. Sverige tog medaljer varje dag (tre brons, fyra silver och tre guld) och de främsta stjärnorna levererade. Ändå hoppas Blågult på lite mer när det drar ihop sig till VM i Piteå den 20-24 mars.

- Jag vet att flera landslag låg längre på hög höjd inför det här mästerskapet. Vi hade fem dagar och det är nog i kortaste laget. Men på det stora hela är vi väldigt nöjda, och nu ska vi vässa oss ytterligare inför hemma-VM, säger den svenske förbundskaptenen Frans Wickbom.

På damsidan vanns den avslutande stafetten av Ryssland, medan Sveriges lag med Hanna Eriksson, Magdalena Olsson och Tove Alexandersson tog silvret, 1.48 efter segraren. Finland slutade trea.

På herrsidan blev det ett brons genom laget bestående av Markus Lundholm, Erik Blomgren och Erik Rost. Norge vann en tät guldstrid mot Ryssland, som bara var 13 sekunder efter. Sverige hade 1.48 upp till segraren.

Värt att notera är att den svenska avslutaren Erik Rost åkte hem en medalj i varje lopp: silver i sprinten, silver i mixstafetten (ihop med Tove Alexandersson), guld på medeldistansen, brons i långdistans och stafett.

- En häftig svit såklart. Jag har känt mig väldigt stark under hela veckan och sammantaget är detta mitt bästa mästerskap någonsin, säger Rost.

Förbundskapten Frans Wickbom sammanfattar stafetterna:

- Vårt mål att vinna båda stafetterna på VM står fast. I dag är vi inte riktigt där, men avståndet är inte stort sett över 80-90 minuters orientering. Och i Sverige kommer förutsättningar att vara andra. På den här höjden blir du oerhört hårt straffad om du har en dålig dag fysiskt. Vi ska definitivt kriga om stafettgulden på VM.

Resultat, EM, stafett

Damer
1) Ryssland (Alena Trapeznikova, Tatyana Oborina, Mariya Kechkina) 80.51, 2) Sverige (Hanna Eriksson, Magdalena Olsson, Tove Alexandersson) +1.48, 3) Finland (Marjut Turunen, Milka Reponen, Salla Koskela) +3.59.

Herrar
1) Norge (Jörgen Baklid, Jörgen Madslien, Lars Moholdt) 97.17, 2) Ryssland (Vladislav Kiselev, Eduard Khrennikov, Sergey Gorlanov) +0.13, 3) Sverige (Markus Lundholm, Erik Blomgren, Erik Rost) +1.48.

Det svenska damstafettlaget tog silver. (Fri bild)

Abonnera på våra pressmeddelanden.

"Jämställdhetsarbetet inom idrotten går hiskeligt långsamt"18.2.2019 14:20:02Pressmeddelande

Tre av fyra ledare på elitnivå i svensk idrott är män. Och även inom orienteringen är det fler män än kvinnor som blir elitledare; därför startas nu projektet ”Framtida kvinnliga förbundskaptener”. - Jämställdhetsarbetet inom idrotten går åt rätt håll, men det går hiskeligt långsamt, säger Riksidrottsförbundets jämställdhetsansvarige Jenny Svender till Skogssport, Svenska Orienteringsförbundets magasin som utkommer i dagarna.