Silver till Lag Petersson Dahl

Lag Petersson Dahl tog ett historisk silver efter att ha förlorat finalen mot Kina med 8-3. Det är Sveriges sjunde medalj i Paralympics 2022 och är därmed det bästa sedan 2002.

– Vi är besvikna såklart. Samtidigt har vi gjort ett otroligt Paralympics. Vi får ge det här någon vecka och sen se tillbaka på det här med stolthet, säger Kristina Ulander.

I Pyeongchang tog Sverige en tiondeplats, sedan dess har de senaste fyra åren varit en resa från B-VM till A-VM, till bronsmedalj vid VM 2020 och silver 2021.

– Vi har gjort en fantastisk resa och utvecklats otroligt mycket sedan 2018. Vi är ett fantastiskt lag.

I Peking spelade man sig till en historisk final. Aldrig tidigare, sedan rullstolscurlingens debut på det paralympiska programmet i Turin 2006, har ett svenskt lag tagit sig hela vägen. Som bäst finns två brons från 2006 och 2010.

Efter ett vunnet storbo av Kina i femte omgången lyckades aldrig Sverige helt komma tillbaka trots reducering inför sista omgångarna. Lag Petersson Dahl fick nöja sig med silver efter 8-3 mot regerande Paralympics- och världsmästarna.

– Gav vi dem minsta lilla läge tog dem det. De spelade väldigt bra idag, vi gav dem en match men de hade marginalerna på sin sida.

Sveriges Paralympiska Kommitté (SPK) är den svenska idrottsrörelsens högsta instans i paralympiska frågor. SPK:s uppgift är att utveckla och värna om den paralympiska rörelsen i Sverige. Den huvudsakliga uppgiften för Sveriges Paralympiska Kommitté är att förbereda och leda det svenska deltagandet i Paralympics och att utveckla konkurrenskraftiga svenska trupper till kommande spel.

Paralympics eller Paralympiska spelen är motsvarigheten till OS och Olympiska spelen. I Paralympics tävlar idrottare med rörelsenedsättning, synnedsättning eller intellektuell funktionsnedsätning och spelen arrangeras i anslutning till Olympiska spelen på samma ort.

Det finns 28 paralympiska idrotter på det paralympiska programmet. Första sommarspelen arrangerades 1960 i Rom medan det första vinterspelet arrangerades i Örnsköldsvik 1976.

Uttalande från de nordiska olympiska kommittéerna, paralympiska kommittéerna och idrottsförbunden om den eskalerande ryska aggressionen i Ukraina23.9.2022 16:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ovan nämnda organisationer har idag avslutat en nordisk konferens i Oslo, Norge. I samband med den nordiska idrottskonferensen har deltagarna särskilt diskuterat de pågående utspelen från olika internationella organisationer om att eventuellt låta ryska och belarusiska idrottare med delegater få delta i internationella tävlingar igen. Detta sker samtidigt som den ryska presidenten mobiliserar för ökad militär aggression mot Ukraina.