Silvstedt och Tracy: Så hittar du vinnare på handelskriget

I dagens EFN Börslunch gästar valutahandlaren VICTORIA SILVSTEDT och Handelsbankens aktiemäklare JOE TRACY. Handelskriget mellan USA och Kina står i fokus.

Joe Tracy, aktiemäklare på Handelsbanken, och Victoria Silvstedt, valutahandlare, gästar EFN Börslunch. Foto: EFN Ekonomikanalen

Ericsson och Nokia är exempel på bolag som kan bli vinnare på den handelskrigs-oro som tynger marknaden i övrigt, säger Joe Tracy. Kursutvecklingen har varit starkare på Ericsson, men även Nokia kan bli stora vinnare. Joe Tracy anser därför att Nokia är en bra investering om man tänker långsiktigt.

Samtidigt summerar Ericsson en stark svit på börsen:

”Jag kanske sålde mina Ericsson för tidigt. Vi får se om det går ner ännu mer, då kan jag hoppa på Nokia istället”, säger Victoria Silvstedt.

Det har även gått bra för kosmetika, en sektor som har potential att stå emot marknadsoro. Estée Lauder och L’Oréal har gått riktigt bra. Victoria Silvstedt är alltid positiv till den marknaden, och berättar också om en privat satsning i sektorn.

Däremot varnar Joe Tracy för att bilindustrin kan drabbas om USA sjösätter tullar mot Europa. Svenska SKF och Autoliv har stor exponering mot fordondssektorn och har båda haft en fallande kurva den senaste tiden, och motvinden kan komma att hålla i sig.

Joe Tracy hoppas på att Donald Trumps och Xi Jinpings nästa möte ska gå bra.

”Om en månad ska Donald Trump och Xi Jinping träffas, och jag hoppas att motsättningarna inte går över till det personliga planet, för då kan det bli farligt”, säger Joe Tracy.

Victoria Silvstedt ser med optimism på läget. Donald Trump har nämligen starka incitament för att få till en lösning i handelskonflikten:

”Donald Trump kommer göra allt för att han ska bli omvald. Därför kommer han vilja ha en överenskommelse med Kina, för att få upp marknaden”, säger Victoria Silvstedt.

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, reklamfri och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal fyra år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.