Simklubbar samlade in 750 000 till barncancerforskningen

30.1.2017 08:00 | Barncancerfonden

Hösten 2016 arrangerades simeventet Swim of Hope för fjärde gången. 29 sim- och simhoppklubbar runt om i landet samlade tillsammans in hela 750 000 kronor till barncancerforskningen. Örebro Simallians var den klubb som samlade in mest pengar.

Swim of Hope har arrangerats runt om i landet sedan 2013. I år slog evenemanget återigen insamlingsrekord, då 29 sim- och simhoppföreningar samlade in totalt 1 495 410 kronor. Pengarna delas lika mellan Barncancerfonden och de arrangerande simklubbarna.

- Jag vill rikta ett stort tack till alla barn, ungdomar, simklubbar och sponsorer som har engagerat sig i Swim of Hope under 2016. Det är kul att se att allt fler klubbar har fått upp ögonen för Swim of Hope och gör plats för evenemanget i sina fullspäckade tävlingskalendrar, säger Jonas Karlsson, projektledare för Swim of Hope på Barncancerfonden.

Örebroklubb i topp
Den förening som simmade in allra mest pengar under Swim of Hope 2016 var Örebro Simallians, som totalt samlade in drygt 181 000 kronor. En extra stor insats gjorde Julia Månsson som samlade in hela 36 000 kronor.

- Swim of Hope är ett av våra event som förenar människor i kampen mot barncancer. Forskningen har gjort stora framsteg och idag överlever i genomsnitt 80 procent av de barn som insjuknar i cancer. Varje krona gör skillnad på väg mot vår vision att utrota barncancer, säger Jonas Karlsson.

Simklubbarna som samlade in mest i Swim of Hope 2016
Örebro Simallians 181 282 kr
S02 Göteborg 179 000 kr
Järfälla Simsällskap 158 164 kr

Om Swim of Hope
- Swim of Hope är ett så kallat sponsorsim. Det innebär att alla simmare skaffar sina egna sponsorer som satsar ett valfritt belopp per meter som deltagarna lyckas simma under en timme.
- Pengarna som samlas in under Swim of Hope delas lika mellan den arrangerande klubben och Barncancerfonden.
- Under 2017 genomförs Swim of Hope under perioden september till december.

För mer information, kontakta:
Jonas Karlsson, projektledare på Barncancerfonden
E-post: jonas.karlsson@barncancerfonden.se