Porsche

Simona De Silvestro gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Dela

Premiär i Skandinaviens ledande racingmästerskap för fabriksförare från Porsche Motorsport. Schweiziska racingstjärnan tar med sig erfarenheter från Indycar, Formula E och australiensiska V8 Supercars till Rudskogen.

Porsche Carrera Cup Scandinavia får celebert besök. Simona De Silvestro, fabriksförare hos Porsche Motorsport, gör ett inhopp som gästförare på Rudskogen.
Porsche Carrera Cup Scandinavia får celebert besök. Simona De Silvestro, fabriksförare hos Porsche Motorsport, gör ett inhopp som gästförare på Rudskogen.

Porsche Carrera Cup Scandinavia slutspurtar inför finalen i oktober och jakten på mästerskapsledande Lukas Sundahl går in i sitt mest avgörande skede. Med fem race kvar av säsongen och 135 poäng kvar att köra om leder Växjö-föraren på 199 poäng, 43 poäng före Hampus Ericsson på andra plats.

Den 17–18 september avgörs årets näst sista tävlingshelg med ett trippelrace på Rudskogen Motorsenter utanför Oslo. Där får mästerskapet celebert besök i form av den schweiziska racingstjärnan Simona De Silvestro. Startfältets ordinarie förare kan se fram emot en formidabel utmaning av ett rutinerat proffs från motorsportens absoluta toppnivå.

– Jag ser mycket fram emot den här möjligheten att få tävla i Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Simona De Silvestro. Det är första gången jag kör en Cup-bil så det är definitivt spännande. Helgen kommer att bli både intensiv och rolig.

Simona har en lång karriär bakom sig i flera av världens främsta racingmästerskap. På 70 starter i Indycar har hon tagit 15 top-10-placeringar, med en 2:a plats i Grand Prix of Houston 2013 som främsta merit. Så sent som i somras körde Simona De Silvestro Indy 500 i en historisk satsning med ett team dominerat av kvinnor.

– Jag har stor respekt för att Carrera Cup är ett elitmästerskap för GT-specialister, fortsätter De Silvestro. Jag kommer att få utnyttja mina erfarenheter från Indycar, Formula E och australiensiska V8 Supercars maximalt på Rudskogen. Vi får se hur långt det räcker.

Simona De Silvestro har sedan 2019 ett fabrikskontrakt med Porsche Motorsport. Hon arbetar i rollen som Reserve Driver med Formula E-teamets ordinarie förare, Le Mans-vinnaren André Lotterer och den tidigare Formel 1-föraren Pascal Wehrlein. Inhoppet i Carrera Cup innebär premiär för en fabriksförare från Porsche Motorsport i det skandinaviska mästerskapet.

– Jättekul att vi får njuta av ytterligare en gästförare av högsta internationell kaliber. Omfattande erfarenhet av både Indycar och V8 Supercars gör Simona De Silvestro unik, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Att få välkomna en fabriksförare från Porsche Motorsport till Porsche Carrera Cup Scandinavia blir dessutom både spännande och högtidligt. Vi ser fram emot tre intensiva race med Simona i gästbilen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Porsche Carrera Cup Scandinavia får celebert besök. Simona De Silvestro, fabriksförare hos Porsche Motorsport, gör ett inhopp som gästförare på Rudskogen.
Porsche Carrera Cup Scandinavia får celebert besök. Simona De Silvestro, fabriksförare hos Porsche Motorsport, gör ett inhopp som gästförare på Rudskogen.
Ladda ned bild
Simona har en lång karriär bakom sig i flera av världens främsta racingmästerskap. På 70 starter i Indycar har hon tagit 15 top-10-placeringar, med en 2:a plats i Grand Prix of Houston 2013 som främsta merit. Så sent som i somras genomförde Simona De Silvestro en historisk satsning på Indy 500 med ett team dominerat av kvinnor.
Simona har en lång karriär bakom sig i flera av världens främsta racingmästerskap. På 70 starter i Indycar har hon tagit 15 top-10-placeringar, med en 2:a plats i Grand Prix of Houston 2013 som främsta merit. Så sent som i somras genomförde Simona De Silvestro en historisk satsning på Indy 500 med ett team dominerat av kvinnor.
Ladda ned bild
– Jag har stor respekt för att Carrera Cup är ett elitmästerskap för GT-specialister, säger Simona De Silvestro. Jag kommer att få utnyttja mina erfarenheter från Indycar, Formula E och australiensiska V8 Supercars maximalt på Rudskogen. Vi får se hur långt det räcker.
– Jag har stor respekt för att Carrera Cup är ett elitmästerskap för GT-specialister, säger Simona De Silvestro. Jag kommer att få utnyttja mina erfarenheter från Indycar, Formula E och australiensiska V8 Supercars maximalt på Rudskogen. Vi får se hur långt det räcker.
Ladda ned bild
– Jättekul att vi får njuta av ytterligare en gästförare av högsta internationell kaliber. Omfattande erfarenhet av både Indycar och V8 Supercars gör Simona De Silvestro unik, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Att få välkomna en fabriksförare från Porsche Motorsport till Porsche Carrera Cup Scandinavia blir dessutom både spännande och högtidligt. Vi ser fram emot tre intensiva race med Simona i gästbilen.
– Jättekul att vi får njuta av ytterligare en gästförare av högsta internationell kaliber. Omfattande erfarenhet av både Indycar och V8 Supercars gör Simona De Silvestro unik, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Att få välkomna en fabriksförare från Porsche Motorsport till Porsche Carrera Cup Scandinavia blir dessutom både spännande och högtidligt. Vi ser fram emot tre intensiva race med Simona i gästbilen.
Ladda ned bild
– Jag ser mycket fram emot den här möjligheten att få tävla i Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Simona De Silvestro. Det är första gången jag kör en Cup-bil så det är definitivt spännande. Helgen kommer att bli både intensiv och rolig.
– Jag ser mycket fram emot den här möjligheten att få tävla i Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Simona De Silvestro. Det är första gången jag kör en Cup-bil så det är definitivt spännande. Helgen kommer att bli både intensiv och rolig.
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2020 registrerades 2 360 Porsche i Sverige. Plug-in hybrider och helelektriska bilar är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör över 50 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche Mission R - framtida eldriven racer för racingkunder6.9.2021 15:25:22 CEST | Pressmeddelande

Precis i rätt tid för IAA MOBILITY 2021 i München (7 – 12 september) ger Porsche en spektakulär inblick i bilens framtid. Konceptstudien Mission R kombinerar toppmodern teknik och hållbara material, som till exempel naturfiberförstärkt plast, med en passion för motorsport. Förutom progressiv design har den extremt låga, helt eldrivna bilen, de typiska linjerna som kännetecknar sportbilarna från Stuttgart-Zuffenhausen. Två nyutvecklade elmotorer i Porsche Mission R levererar upp till 800 kW (1 088 hk) i ett så kallat kval-läge. Batteriet har en kapacitet på cirka 80 kWh och ett innovativt återhämtningssystem som gör sprintracing möjlig utan effektförlust. - Porsche är märket för människor som vill förverkliga sina drömmar. Det gäller också inom motorsport. Vi upplever vår innovativa styrka på tävlingsbanan, visar mod genom att bryta ny mark, och gläder våra kunder med sportiga prestanda, säger Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG. - Vid sidan av vårt engagemang i Formel E-värld

Taycan årsmodell 2022 – längre räckvidd, fler färger25.8.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche Taycan och Taycan Cross Turismo uppdateras på en rad punkter inför det nya modellåret. Tack vare tekniska förbättringar förlängs räckvidden för de helelektriska sportbilarna från Porsche. Andra viktiga uppgraderingar är integrationen av Android Auto i infotainmentsystemet Porsche Communication Management (PCM), liksom möjligheten att för första gången välja Remote Park Assist till Taycan. Med det nya assistanssystemet kan parkeringen styras via mobiltelefon utan att föraren behöver sitta vid ratten. Med de nya tillvalen Paint to Sample och Paint to Sample Plus kan nya ovanliga och personliga färger väljas. Till exempel kan Taycan nu lackeras i den klassiska Rubystar från -90 talet, eller ljus Acid Green. - Kontinuerlig teknisk utveckling är en del av Porsches DNA. Den senaste generationen Taycan imponerar med sömlös uppkoppling mot smartphone, vilket nu inkluderar Android Auto, säger Kevin Giek vice vd för Taycan-serien sedan i april. - Vår helelektriska modellserie Taycan växe

Nya Porsche Macan – snabbare, vassare, sportigare20.7.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche lanserar nya Macan med bättre prestanda, vassare design och ett nytt operativkoncept. Alla tre versionerna har betydligt högre motoreffekt än sina föregångare. Den framgångsrika SUV-seriens toppmodell är Macan GTS som med sin 2,9 liter stora V6 biturbomotor nu levererar 324 kW (440 hk) – en ökning med 44 kW (60 hk). Med den gasrespons och den kraftutveckling som är typisk för Porsches GTS-modeller klarar den, utrustad med Sport Chrono-paketet, sprinten från 0 – 100 km/tim på 4,3 sekunder och når en toppfart av 272 km/tim. Macan S är nu utrustad med en 2,9-liters V6 biturbomotor som ger 20 kW (26 hk) högre effekt än tidigare, 280 kW (380 hk). Det tar Macan S från 0 – 100 km/tim på 4,6 sekunder och toppfarten är 259 km/tim. En nyutvecklad, turboladdad fyrcylindrig motor med 195 kW (265 hk) utgör instegsmodellen i Macan-världen. Den klarar 0 – 100 km/tim på 6,2 sekunder och når en toppfart av 232 km/tim. Alla motorerna är kopplade till Porsches dubbelkopplingslåda, PDK, och fyrhju

Ny högprestandamodell från Porsche - Cayenne Turbo GT30.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche kröner modellserien Cayenne med en sportig toppmodell - Cayenne Turbo GT. Den är konsekvent inställd på att ge maximala prestanda och bästa väghållning och kombinerar enastående köregenskaper med användarvänlighet i vardagen. Dess 471 kW (640 hk) starka fyra-liters biturbo-V8 är grunden för de fantastiska köregenskaperna. Med 67 kW (90 hk) mer kraft än Cayenne Turbo Coupé och ett maximalt vridmoment på 850 Nm (en ökning med 80 Nm) är tiden för sprinten 0 – 100 km/h reducerad till 3,3 sekunder (0,6 sekunder mindre) och toppfarten är nu 300 km/h (en ökning med 14 km/h). Med ännu sportigare linjer och tillgänglig enbart som fyrsitsig Coupé är Cayenne Turbo GT som standard försedd med alla tillgängliga chassisystem samt prestandadäck utvecklade specifikt för modellen. Drivlinan och chassit har också en unik inställning, speciellt fintrimmad för Cayenne Turbo GT. Resultatet är ett harmoniskt totalkoncept med hög kapacitet även på racerbana. Det har bevisats av Porsches testförare La

Världspremiär för nya Porsche 911 GTS23.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ungefär ett och ett halvt år efter lanseringen av den senaste generationen 911 utvidgas modellprogrammet med de sportiga GTS-modellerna. Det är tolv år sedan Porsche introducerade den första GTS-versionen av 911. Nu lanseras en ny generation av den populära sportiga modellen – kraftfullare, utseendemässigt mer distinkt och med bättre köregenskaper än någonsin. Den sexcylindriga boxermotorn utvecklar 353 kW (480 hk), vilket är mer än 22 kW (30 hk) mer än dagens 911 Carrera S och föregående 911 GTS. Fem modellvarianter finns nu tillgängliga med priser från 1 415 000 kronor. 911 Carrera GTS med bakhjulsdrift, som Coupé och Cabriolet 911 Carrera 4 GTS med fyrhjulsdrift, som Coupé och Cabriolet 911 Targa 4 GTS med fyrhjulsdrift Med åttastegad dubbelkopplingslåda (PDK) eller en sjuväxlad manuell växellåda, ett GTS-specifikt sportchassi med Porsche Active Suspension Management (PASM) och högprestandabromsar från 911 Turbo, är de kraftfulla längsgående och laterala krafter som påverkar GTS-mod

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum