Simris prisas - igen

E.ONs lokala energisystemet i Simris, där byn är helt självförsörjande på el från förnybara källor, har uppmärksammats stort både nationellt och internationellt. Nu har byborna fått ett fint pris också. Under tisdagen delade nämligen organisationen Skånes Vindkraftakademi ut priset Skånes vindkraftspris 2018 och vinnarna blev de boende i Simris. Under den gångna veckan har en rad tester genomförts framgångsrikt.

Energibranschen och politiker vallfärdar till Simris för att titta på det lokala energisystem som E.ON byggt för byn. Här visas hur ett energisystem kan ställas om till 100 procent förnybart i praktiken.

- Det hade knappast varit möjligt utan den stora viljan som byns invånare visat för att bli förnybara. Därför är priset synnerligen välförtjänt, säger Stina Albing, kundkommunikatör för projektet från E.ONs sida.

- Det var tuff konkurrens med Lennart Värmby (postumt) och Mandelmanns gård som övriga nominerade, detta visar att vi i Simris har något som är alldeles unikt, säger Karin Lefvert som tog emot priset som representant för byn.

Under vecka 25 har byn varit helt bortkopplad från det nationella elnätet dygnet runt måndag till torsdag. Testerna sker var femte vecka. En rad tester har denna gång genomförts där E.ON för att jämna ut elanvändningen under dygnet styrt bort elanvändning när förbrukningen varit hög.

- Testerna har varit mycket framgångsrika. Kunderna har inte märkt någon skillnad från normalt och systemet har kunnat optimeras utan kundpåverkan, berättar Stina Albing. För varje testvecka blir det allt tydligare att systemet är robust och fungerar som tänkt.

För mindre än en månad sedan fick projektet två fina internationella utmärkelser som överlämnades av energiminister Ibrahim Baylan.

Läs mer om priset här: http://skanesvindkraftsakademi.se/

Läs mer om de tidigare prisen här: http://www.iea-isgan.org/awards/

Följ testerna i Simris: https://www.eon.se/framtidenarlokal

Fakta:

Det lokala Energisystemet i Simris

Det lokala energisystemet i den skånska byn Simris är ett pilotprojekt som testar att göra en liten ort på landsbygden självförsörjande på el från solceller och vindkraft under avgränsade perioder. I projektet ingår också att styra effektuttaget i ett antal hushåll, demand side repons, genom att erbjuda ett antal kunder att delta genom att installera solceller tillsammans med batterier och/eller styrutrustning för värmepumpar och varmvattenberedare. Projektet invigdes i oktober 2017 och var femte vecka under försöksperioden är de 150 hushållen i Simris självförsörjande på el och inte anslutna till det nationella elnätet.

Skånes vindkraftspris 2018

Skånes vindkraftspris tilldelas en person, organisation, anläggning eller dylikt som förtjänstfullt bidragit till att öka utbytet av kunskap och erfarenhet mellan olika aktörer i Skåne. Priset delades ut under Skånes Energiting tisdagen 19 juni i Malmö.

Från vänster: Cecilia Dalman Eek, Nationell vindkraftsamordnare och även representant från juryn, Karin Lefvert, representant för de boende i Simris, Anders Elmqvist, Malmö stad, representant för prissponsorerna samt Jakob Economou, verksamhetsledare Skånes vindkraftsakademi.

E.ON och Uniper gör gemensam satsning för fler drifttekniker i Skåne6.3.2024 15:30:00 CET | Pressmeddelande

Efter Svenska kraftnäts beslut om att Öresundsverket ska ingå i den svenska elberedskapen är behovet av drifttekniker som kan arbeta i kraftverken i Malmöregionen skriande. Nu tar E.ON och Uniper krafttag för att säkra kompetens genom en ny utbildningssatsning. – Tillsammans med Uniper satsar vi stort på en intensivutbildning med målet att kunna utbilda och anställa femton nya drifttekniker in i våra verksamheter. Tiden är knapp, branschen har redan brist på arbetskraft, säger Rikard Nilsson, driftchef E.ON Malmö.