Sir David Attenborough får hederspris i Göteborg

Sir David Attenborough är förmodligen världens mest kända naturfilmare. Den 6 september kommer han till Elite Park Avenue Hotel i Göteborg för att ta emot ett hederspris under The Perfect World Foundations årliga gala för jordens natur- och djurliv. Priset delas ut av Hertiginnan av York, Sarah Ferguson och ett flertal världskändisar kommer att vara på plats.

Sir David Attenborough, Ragnhild Jacobsson, Lars Jacobsson

Sir David Attenborough är internationellt känd för sitt klassiska berättande i BBC:s naturfilmer och har bland annat medverkat i Planet Earth och Liv på Jorden. Den 6 september kommer 92-åriga Sir David Attenborough till Göteborg för att ta emot The Perfect World-priset under stödgalan för jordens natur- och djurliv.

- Sir David Attenborough har genom sitt arbete gett jordens djurliv en röst och ökat intresset för natur- och djurliv hos världens befolkning. Det är en ära att få ta emot honom, säger Ragnhild Jacobsson, VD och grundare av The Perfect World Foundation.

Den ideella organisationen The Perfect World Foundation arrangerar årligen en stödgala i Göteborg för att lyfta frågor som berör natur- och djurliv. I år sätts fokus på Isbjörnen, klimatförändringarna och det allt snabbare smältande glaciärerna på Antarktis. The Perfect World-priset tilldelas varje år till en person som gjort en betydande skillnad för att bevara världens natur- och djurliv. Sir David Attenborough blir den femte personen som tilldelas priset, tidigare års pristagare är Dr Sylvia Earle, Dr Jane Goodall, Dr Richard Leakey och Mark Shand.

Kändisar samlas för att hylla Sir David Attenborough

Den brittiska Hertiginnan av York, Sarah Ferguson klev in i rampljuset 1986 när hon gifte sig prins Andrew. Idag är hon The Perfect World Foundations globala hedersambassadör och kommer under galakvällen att tilldela Sir David Attenborough årets hederspris. Även Shannon Elizabeth som slog igenom med en roll i  American Pie (1999), Nobelfredspristagaren (2007)Rajendra Pachaur och Game of Thrones- stjärnan James Cosmo kommer gå på röda mattan till stödgalan på Elite Park Avenue Hotel i Göteborg.

- Det är många som vill vara med och hylla Sir David Attenborough. Vi har redan fått en förfrågan av ett flertal kända svenska artister som vill uppträda gratis under kvällen. Martin Stenmarck kommer blir kvällens konferencier och ett antal kända artister kommer att uppträda under kvällen, säger Ragnhild Jacobsson.

Sir David Attenborough besök i Sverige den 6 september kommer inte endast bestå av fastigheter. The Perfect World Foundation arrangerar även en klimatkonferens där bland annat Sir David Attenborough kommer hålla en föreläsning runt lunchtid samma dag. De insamlade medlen från både konferens och stödgalan kommer att hjälpa The Perfect World Foundation i deras arbete med att bevara jordens natur- och djurliv. Konferensen kommer att arrangeras i Göteborgs botaniska trädgård under förmiddagen den 6:e september.

- Vi vill öka människor medvetenhet kring hur allvarlig situationen är gällande klimatet. Våra hav fylls av plats, korallreven försvinner och snart är flera av våra större däggdjur utrotade. Genom en konferens samt en stödgala vill vi inspirera och skapa engagemang hos människor och företag för klimatfrågan, avslutar Ragnhild Jacobsson.

Kort om galan;

The Perfect World Foundation har tidigare arrangerat tre stödgalor som samlat in miljonbelopp till djur- och naturprojekt. Tidigare år har priset tilldelats Sylvia Earle, Jane Goodall, Mark Shand och Richard Leakey. Priset tilldelas en person som skapat betydande skillnad för världens natur- och djurliv. Galorna har även lockat flera av Sveriges största artister som samtliga uppträtt gratis.

Bilder;

The Perfect World Priset är en noshörning gjord av kristall

The Perfect World Priset är en noshörning gjord av kristall som går under namnet "The Fragile Rhino".

Prins Charles tar emot The Perfect World Priset för Mark Shands vägnar 2014.

Jane Goodall tar emot priset 2015.

Pristagaren Dr Sylvia Earle med Sarah Ferguson och Martin Stenmarck 2017.

Presskontakt;

Daniel Wilke

PR & Communication Manager

daniel@theperfectworld.com

Ragnhild “Rags” Jacobsson

CEO & Co-Founder

rags@theperfectworld.com

Sir David Attenborough, Ragnhild Jacobsson, Lars Jacobsson
The Perfect World Priset är en noshörning gjord av kristall
Pristagaren Dr Sylvia Earle med Sarah Ferguson och Martin Stenmarck 2017.
Jane Goodall tar emot priset 2015.
Prins Charles tar emot The Perfect World Priset för Mark Shands vägnar 2014.

The Perfect World Foundation är en svensk ideell oberoende organisation som grundades 2010 för att öka medvetandet, samla in pengar samt agera tillsammans med djur- och naturbevarandeprojekt världen över.

www.theperfectworldfoundation.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Victoria Silvstedt blir ambassadör för The Perfect World Foundation25.8.2018 10:36Pressmeddelande

Den ideella organisationen The Perfect World Foundation arbetar för att skydda natur- och djurliv runt om i världen och har under flera år samarbetat med en rad kända namn för att uppmärksamma djur i kris. Nu är det klart att världsstjärnan Victoria Silvstedt blir ambassadör för The Perfect World Foundation och att hon kommer donera sin 120 000-kronorsklänning klänning under organisationens stödgala för natur- och djurliv i Göteborg den 6:e september.

Pressackreditering | The Polar Bear Ball - en stjärnspäckad stödgala för klimatet6.8.2018 12:15Pressmeddelande

Den 6:e september 2018 arrangerar The Perfect World Foundation The Polar Bear Ball - den fjärde stödgalan som organisationen arrangerar för miljö och djurliv. Årets hedersgäster är den brittiska hertiginnan Sarah Ferguson, TV-presentatören Sir David Attenborough, American Pie- stjärnan Shannon Elizabeth, fredspristagaren Rajendra Pachauri och Victoria Silvstedt. Även en mängd svenska profiler har tackat ja till att gästa stödgalan på Elite Park Avenue Hotel i Göteborg.

Sir David Attenborough receives honorary prize in Sweden presented by the Duchess of York Sarah Ferguson1.8.2018 13:14Pressmeddelande

Sir David Attenborough is possibly the world's most famous presenter of nature documentaries. On September 6th. The Perfect World Foundation will be hosting a gala in Gothenburg, in support of earth’s nature and wildlife. Sir Attenborough, the evening’s guest of honour, will be awarded the foundation’s honorary prize presented by the Duchess of York Sarah Ferguson.

Internationellt intresse för Sveriges arbete med artskyddsbrott15.1.2018 12:37Pressmeddelande

Klorlukten från Kronobergsbadet sprider sig ett helt våningsplan upp till receptionen. Halvvägs ner för rulltrappan blandas lukten med köksoset från personalmatsalen. Dagens rätt är fisk. I de långa och ganska smala 70-talskorridorerna arbetar en hårt kritiserad myndighet. En poliskår med resursbrist. En omdiskuterad omorganisation. Utredningar på hög. Men tre låsta dörrar och en spiraltrappa upp sitter en enhet som är unik i sitt slag. Kanske till och med bäst i världen på det de gör.