Sirpa Franzén ny presschef på E.ON

I september tillträder Sirpa Franzén som ny presschef för E.ON Sverige och kommer att ansvara för bolagets svenska pressarbete i avdelningen Corporate Communication and Public Affairs. Hon kommer närmast från presschefsrollen på Säkerhetspolisen.

– E.ON och energimarknaden befinner sig i en stor omställning där nya kundlösningar blir alltmer viktiga för den framtida energiförsörjningen. Vi har påbörjat en resa mot ett förnybart Sverige och med detta behöver vi också bygga upp nya kompetenser inom kommunikationsområdet. Sirpa kommer med sina erfarenheter att kunna bidra på ett mycket positivt sätt till nya och E.ON och därmed också alla våra kunder och andra intressenter, säger Yvonne Borg, kommunikationsdirektör på E.ON.

Sirpa har lång erfarenhet av att utveckla press- och PR-arbete i stora organisationer såsom Regeringskansliet och Försvarsmakten och senast från presschefsrollen på Säkerhetspolisen där hon ansvarat för pressarbete, kriskommunikation och lanseringen av Säpo på Twitter.

– Vi är mycket nöjda med att ha rekryterat Sirpa med sina erfarenheter från kommunikation och förändringsarbete i samhällsviktiga verksamheter. Hon kan långsiktigt stärka och bredda vår kommunikation och PR såväl som vår kriskommunikation, säger Ann-Nina Finne, Head of Corporate Communication & Public Affairs.

– Jag är verkligt glad över att få jobba på E.ON i en spännande tid som är full av goda och hållbara möjligheter för energibranschen. För mig är det viktigt med grundläggande värden i en verksamhet och E.ON har ett särskilt starkt förändrings- och utvecklingsarbete som det känns extra bra att få bli en del av säger Sirpa Franzén.

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Historisk elnätsanslutning möjliggör förnybar energi till hela Sverige19.11.2018 08:06Pressmeddelande

Under hösten har anslutningsavtal tecknats för den största vindkraftsatsningen i E.ONs historia. Det är det nybildade bolaget E.ON Wind Nysater AB som ska ansluta 475 megawatt vindkraft till elnätet i Västernorrland. Avtalet innebär att nästan 100 årsarbeten skapas i regionen när ny elledning ska byggas. 475 MW motsvarar nästan effekten i Sveriges tredje största vattenkraftverk, Porjus i Lule älv.

E.ON bygger en av Europas största landbaserade vindkraftsparker i Västernorrland16.11.2018 10:05Pressmeddelande

Idag fattades beslut om att E.ON kommer att bygga en av Europas största landbaserade vindkraftsanläggningar i Sverige. Vindkraftsparkerna, som ligger cirka 4 mil nordväst om Härnösand och utgörs av de två projekten Hästkullen och Björnlandhöjden, i framför allt Härnösands kommun, får en installerad effekt på 475 megawatt, vilket ger energi motsvarande all hushållsel i Västernorrland.