Sista allmännyttan i länet förhandlad: Lekebergsbostäder klar på 3,85 %!

Lekebergsbostäder och Hyresgästföreningen har kommit överens om årets hyreshöjning. Det blir 3,85 % från den ordinarie justeringsdatum 1 april. Lekebergsbostäder hade yrkat på en hyreshöjning på 7 %.

Den överenskomna hyreshöjningen innebär att hyresgästerna i Lekeberg får bland de lägre hyreshöjningarna i länet i.

Det har varit konstruktiva förhandlingar och det blev efter omständigheterna ett bra resultat, säger Hyresgästföreningens förhandlare Jonas Gabrielsson.

Det råder tuffa förutsättningar både för hyresgäster och bostadsbolag i år. Höga elpriser, den allmänna kostnadsutvecklingen, taxeökningar på fjärrvärme och höjda räntor påverkar. Den överenskomna hyreshöjningen innebär att såväl bostadsbolaget som hyresgästerna kommer att behöva både prioritera och ta av sina reserver.

Uppgörelsen är en kompromiss mellan företagets behov och vad som är rimligt att belasta hyresgästerna med, avslutar Hyresgästföreningens förhandlare Jonas Gabrielsson.

Kallhyror kommer att höjas med 2,85 %, en procent lägre än hyreshöjningen för varmhyror.

Fakta:

-          Hyrorna i Lekebergsbostäder höjs med 3,85 % från den 1 april för varmhyror.

-          Kallhyror får en höjning på 2,85 % från den 1 april, det vill säga en procent lägre.

-          Normalt justeringsdatum i Lekebergsbostäder är 1 april.

-          En höjning på 3,85 % ger en höjning på 281 kr kronor på en månadshyra på 6 000 kr.

-          En höjning på 2,85 % ger en höjning på 221 kr på en månadshyra på 6 000 kr.

-          Lekebergsbostäder har 422 lägenheter i Fjugesta och Mullhyttan.

Kontaktpersoner: Jonas Gabrielsson, förhandlare på Hyresgästföreningen 010-459 15 42

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.