Zeptagram

Sista bilderna tagna på Freddie Mercury tillsammans med Queen säljs som NFTs

Allt startade med fotografier från rockkonserter för privat bruk som ledde till att han fick följa med på turnéer och fotografera det legendariska bandet Queen. Med start den 21 januari möjliggör Zeptagram för allmänheten att köpa några av de sista fotografierna som tagits av bandet tillsammans med Freddie Mercury, då ett nytt samarbete med fotografen Torleif Svensson lanseras. "Jag har varit väldigt nyfiken på NFTs och det är ett perfekt sätt för privatpersoner och fans att ta del av bilder som aldrig tidigare publicerats" säger fotografen Torleif Svensson.
Foto: Torleif Svensson

Torleif Svensson har sedan mitten av 80-talet varit konstnärligt verksam som fotograf, men hans start i karriären började med något helt annat. Han var utbildad civilingenjör och arbetade som chef på Lantmäteriets fotolabb.

– Jag skulle på en tjänsteresa i Birmingham, England, men ville bo i London för att kunna gå på rockklubbar och konserter på kvällarna. En kväll skulle Depeche Mode spela, så jag gick till klubben, tog med mig kameran och låtsades som att jag arbetade som pressfotograf. Så gjorde jag varje kväll och hade helt plötsligt fotografier på fem världskända band och artister på kamerarullen. Bland annat på Queen, berättar Torleif Svensson.

Kameran blev stulen från hans bil bara några dagar senare och bilderna återfanns aldrig. Den stölden blev starten av Torleifs jakt efter nya bilder, framför allt på Queen. Två år senare fick han reda på att Queen skulle spela på en festival i Montreux. Han packade väskan, köpte 100 rullar film och åkte dit för att fotografera. Väl där hängde han på hotellet där bandet bodde och lyckades till slut stöta på gitarristen Brian May i lobbyn.

– Jag presenterade mig och vi började prata och upptäckte snabbt att vi hade en del gemensamt. Han var både ödmjuk och trevlig och ville fortsätta prata. Han bjöd mig till deras båt som de hade chartrat och väl där fick jag mingla med världsartister, fortsätter Torleif Svensson.

Torleif åkte sedan hem till Sverige, där Queen snart skulle ha sin turnépremiär. På konserten fick han hänga upp ett åtta kvadratmeter stort fotografi backstage, vilket gjorde Queens manager nyfiken. Han ville träffa Torleif för att se flera bilder som hade tagits på bandet i Montreux. Det slutade med att han fick följa med på turnén och agera bandets fotograf. Turnén kom att bli Queens sista tillsammans med Freddie Mercury.

– Jag tog en massa fotografier. Några köptes av Queen och användes i skivomslag men resten har bara legat i mitt privata arkiv. När filmen Bohemian Rhapsody kom ut bestämde jag mig för att allmänheten skulle få ta del av dom, säger Torleif Svensson.

Fotografier som NFTs
Snart kommer allmänheten kunna köpa hela eller en del av fotografierna som NFTs (Non-Fungible Tokens) på Zeptagrams plattform. NFTs är ett sätt att göra digitala varor som konstverk unika. Det bygger på en särskild blockkedjeteknik som används vid försäljning och ägande av verken, som handlas med kryptovaluta. Tekniken tillåter varje del av ett konstverk att fungera som ett samlarobjekt.

– Vi är otroligt stolta över att kunna presentera vårt samarbete med Torleif Svensson. Att tillsammans kunna erbjuda fans att köpa fotografier av ett sådant ikoniskt rockband känns väldigt roligt och speciellt, säger Christina Löwenström, VD och medgrundare av Zeptagram.

Utställning i Göteborg
Den 21 januari ställer Torleif Svensson ut sina fotografier i sin pop-up utställning på Clarion Hotel Post i Göteborg och redan nu har flera av fotografierna sålts för mellan 110,000 SEK till 220,000 SEK. I samband med utställningen säljs ett urval av fotografierna som NFTs på Zeptagrams plattform, där vem som helst kan buda på delar av, eller hela fotografier från utställningen. En stor del av av NFT-försäljningen kommer att gå till välgörenhetsorganisationen Star for Life, som jobbar med utbildning i utsatta områden i Afrika med syfte att minska spridningen av HIV och AIDS samt att motivera unga till bättre liv och framtidstro.

Hello There Games
Zeptagram samarbetar med Hello There Games, utvecklare av framför allt musikspel för plattformar som mobil, konsol, PC och VR, för framtagandet av NFTs för Queen-fotografierna. De står bland annat bakom Avicii Invector, ett spel framtaget tillsammans med Tim Bergling. Hello There Games jobbar även med andra musikartister, bland annat Alan Walker.

Utställningen pågår till och med mars 2022 och ytterligare samarbeten med både Torleif Svensson och Hello There planeras att presenteras under året.

Torleif Svensson pressbild

Om

Zeptagram är en snabbt växande handelsplattform baserad på blockkedjeteknik. Bolaget grundades i Sverige med mål att revolutionera musikbranschen. I nära samband med artister, konstnärer och innehållskapare över hela världen strävar Zeptagram efter att erbjuda den mest lönsamma plattformen för investering och handel med musikrättigheter och konstverk. På Zeptagram hittar du ett professionellt team med sammanlagt över 50 års erfarenhet inom fintech, musik, marknadsföring och blockkedjeteknik.

Följ Zeptagram

Senaste pressmeddelandena från Zeptagram

Skrivit låtar till Britney Spears och Justin Bieber – nu släpper duon NFTs med Zeptagram28.1.2022 09:04:11 CET | Pressmeddelande

Multitalangerna Andre Lindal och Anthony Preston har skrivit och producerat låtar för världsstjärnor som J.Lo, Britney Spears och Justin Bieber. Med vägledning från stjärnproducenterna will.i.am och Rodney Jerkins har duon under de senaste tio åren stått bakom flera stora hits världen över. Med start den 31 januari inleder de ett samarbete med Zeptagram vilket gör det möjligt för privatpersoner och fans att köpa delar av superduons låtar. –Vårt samarbete med Zeptagram banar en ny väg för branschen som tillåter fansen att vara med i den kreativa processen, säger Anthony Preston, låtskrivare och musikproducent.

Zeptagram låter fans köpa en del av Göteborgs rockhistoria6.9.2021 00:00:00 CEST | Pressmeddelande

Med start i september möjliggör Zeptagram för personer att köpa en del av Göteborgs rockhistoria, då ett nytt samarbete lanseras med konstnären Marcel Tuores. Fans och investerare ges möjlighet att investera i hans fotoprojekt The Party Is Over. Fotografierna följer artistkarriärer och band som The Soundtrack of Our Lives, Stonefunkers och Mustach från tidigt 80-tal. "Konstens digitalisering tillåter mig att utveckla nya arbetsmetoder. Zeptagram är pionjärer inom NFT-kulturen i Sverige och jag visste att jag ville vara med direkt" säger konstnären Marcel Tuores.

Zeptagram revolutionerar musikindustrin - låter allmänheten köpa musikrättigheter med hjälp av blockkedjeteknik3.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu ökar Zeptagram tempot in i framtidens musikindustri. Genom en ny plattform kan musikrättigheter säljas och handlas som aktier med hjälp av smarta kontrakt, så kallade NFTs. I samband med detta lanserar bolaget även valutan Zeptacoin. "Plattformen ger artister möjlighet att finansiera sitt skapande genom att sälja en del av sina rättigheter till investerare och fans" säger Christina Löwenström, medgrundare av Zeptagram.