Sista kollen innan alpina VM: FIS Final Inspection

Huvudintressenterna i organisationen av alpina VM, ledda av Internationella skidförbundet FIS högsta ledning, kommer att vara på plats i Åre i mitten av oktober för att genomföra den sista inspektionen inför alpina VM. Förhoppningsvis ges klartecken för de förberedelser som gjorts, fyra månader innan eventet startar.

Lars “Linken” Lindqvist, styrelseordförande, Åre 2019 AB. Foto: Marlene Nilsen.

Det var en varm och skön kväll i Barcelona i juni 2014 när Internationella skidförbundets president Gian-Franco Kasper framförde beskedet att Åre hade valts till värdort för FIS Alpine World Ski Championships, 2019.

Fyra och ett halvt år har gått sedan dess och en rad testevenemang har genomförts av VM-organisationen Åre 2019, vilket inkluderar den årliga världscupen i parallellslalom i Stockholm, junior-VM 2017 och Audi FIS Ski World Cup Finals (världscupfinalen) 2018. Nu är det äntligen dags för sista kollen innan alpina VM: FIS Final Inspection

Under FIS Final Inspection, som pågår 15-17 oktober, kommer Åre 2019 att ta emot nyckelrepresentanter från FIS ledning och sporttekniska experter tillsammans med rättighetsägarna Infront och Sveriges Television i Åre. Även representanter från nationella och lokala intressenterna SkiStar och Svenska skidförbundet, som gemensamt äger VM-bolaget och är involverade i organisationen av alpina VM, Åre kommun, Åre Destination och World Championships Region 2019 kommer att vara på plats.

– Vi är givetvis jätteglada över att det äntligen är dags för Åre 2019s Final Inspection. Det är spännande för att det är det här slutgiltiga provet vi har förberett oss för i så många år. Det är den sista kontrollen innan betygsättningen, säger Lars Lindqvist, styrelseordförande för Åre 2019 och fortsätter:

–  Vi ligger bra till i våra förberedelser. Vi har ett bra och proffsigt ledarteam och en organisation som består av hårt arbetande och kompetenta personer så vi är trygga inför Final Inspection och ser fram emot det med självförtroende.

Under de två mötesdagarna kommer det att göras inspektioner av läget i backarna och genomgångar av övriga förberedelser när fyra månader nu återstår innan VM-invigningen den 4 februari. Inspektionen av backarna kommer att beröra allt det som rör åkare, teammedlemmar och serviceteam men säkerhetsplanering, snöproduktion och logistik kommer också att gås igenom.

Vid genomgången av förberedelserna kommer att alla områden i organisationen att beröras, som kommunikation, service, event och mat, men särskilt fokus kommer att ligga på planerna att göra alpina VM till en skidfest för alla. För Internationella skidförbundet kommer intresset för planerna kring besökarservice, aktiviteter, logistik, transport och marknadsföring att vara särskilt stort. Det inledande mötet följs av ett antal workshops och möten i mindre grupper med ännu mer detaljerade värderingar av aspekter som rör till exempel media, sändningar, marknad och sponsring, sport med mera.

Lars “Linken” Lindqvist, styrelseordförande, Åre 2019 AB. Foto: Marlene Nilsen.