Situationen på bussarna är överlag bra – även om viss trängsel har noterats

Nu har det gått två veckor sedan skolorna startade och Länstrafiken kan konstatera att situationen på länets bussar är överlag bra, och att trängseln uteblivit på de allra flesta avgångarna.

- Vi följer dagligen upp trängselsituationen på våra bussar och även om vi får rapporter om avgångar med många passagerare så tycks det på det stora hela fungera bra, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef inom Region Örebro län.

För att vara lite mer exakt handlar det om 10-15 avgångar per dag, av totalt cirka 2 000, där antingen förare eller passagerare rapporterat om en hög beläggning.

Ingen garanti mot framtida trängsel

I nuläget kör Länstrafiken med all tillgänglig ordinarie trafik. Därtill har samtliga reservbussar plus ett antal inhyrda turistbussar satts in på de regionavgångar där behovet är störst för stunden.

- Under den första skolveckan hade vi ett antal avgångar i den regionala trafiken där beläggningen var för hög. Det har vi nu försökt att parera. Men vi vet ju inte riktigt hur många som kommer att söka sig till kollektivtrafiken från en dag till en annan, och vi vet inte heller med vilken avgång de väljer att åka. Så trots extrabussar kan vi inte lämna någon garanti för att det inte kommer att vara  hög beläggning i framtiden, säger Fredrik Eliasson.

Säkerheten får inte äventyras

Inom stadstrafiken i Örebro visar uppföljningen att det är cirka tio avgångar per dag som har för hög beläggning eller som tvingas sätta upp skyltar med texten ”Fullsatt” varvid inga fler passagerare tillåts gå på.

- Det är naturligtvis väldigt tråkigt att tvingas lämna passagerare vid hållplatserna, men vi gör det för att inte äventyra säkerheten, säger Fredrik Eliasson.

Prova gärna en annan avgång

Till de passagerare som upplever att det är för trångt på bussen eller som möts av beskedet att bussen är fullsatt ger Fredrik Eliasson rådet, om det är möjligt, att prova en avgång tidigare eller senare. Om arbetstiderna kan förläggas så att resan kan ske före klockan 07.00 eller efter klockan 08.15 så finns det generellt goda förutsättningar att hålla avstånd till sina medpassagerare.

- Att gymnasieskolorna till viss del bedriver sin utbildning på distans eller har delat upp skolstartstiden har också underlättat möjligheten för oss att ha en acceptabel trängselsituation inom kollektivtrafiken. Om gymnasieskolorna hade varit öppna som vanligt hade det förmodligen varit en betydligt mer ansträngd situation, säger Fredrik Eliasson.

Carl Olsson, presskontakt, telefon: 019-602 75 48