Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

SJ Fan Day med damlandslaget!

Onsdagen den 19 juni kommer SJ Basketligan Special och Vårby Gäris att hylla damlandslaget. Det är den gemensamma sponsorn SJ som arrangerar en dag i Solnahallen öppen för allmänheten.

– Vi vill bjuda alla på ett feelgood-event innan EM startar och både damlandslaget och Basketligan Special tyckte det var en rolig idé, säger Mattias Tappert ansvarig för samarbeten på SJ. Dagen är öppen för alla som är nyfikna och spelarna i damlandslaget och Basketligan Special kommer att finnas tillgängliga för intervjuer, autografer och selfies.

SJ Fan Day inleds med en öppen presskonferens i Solnahallen där förbundskapten Francois Gomez och flera spelare kommer att svara på frågor från media, allmänheten och från en reporter från Basketligan Special. Därefter spelar damlandslaget en match mot spelare från Basketligan Special och en match mot spelare frånVårby Gäris, och dagen avslutas med att damlandslaget finns tillgängliga för alla som vill ha autografer, ta selfies och önska spelarna lycka till i Lettland.

- Det ska bli riktigt kul för våra spelare att träffa tjejerna och önska dem lycka till i EM, hela Basketsverige står bakom dem och det hoppas jag att vi kan förmedla, säger Victor Sundquist som är verksamhetsledare för SJ Basketligan Special.

För spelaren Frida Eldebrink är det också viktigt.
– Superkul att ha deras stöd men också bra att vi kan lyfta Basketligan Special och Vårby Gäris och allt de gör, all kärlek till dem som engagerar sig i detta, jag hoppas det startas ännu fler lag i Sverige framöver.

Ackrediterad media kommer under eventet att ha fri tillgång till spelarna medan matcherna spelas och efteråt. En medialounge kommer att byggas upp bredvid spelarnas lagbänk.

SJ Fan Day, Solnahallen onsdagen den 19 juni
11:00 Presskonferens
11:45 Uppvärmning
12:00 Match: Damlandslaget – SJ Basketligan Special
12:15 Match: Damlandslaget-Vårby Gäris
12:30 Mingel: Autografer, selfies etc med spelarna i Damlandslaget
13:15 Slut

Ingen föranmälan krävs för publiken utan det är bara att komma till Solnahallen onsdagen den 19 juni!

Ingen fortsättning för Francois Gomez30.7.2019 10:15:10 CESTPressmeddelande

Förbundskaptenen för svenska damlandslaget Francois Gomez kontrakt kommer inte att förlängas efter sommarens EM. – Francois ska ha ett stort tack för att ha lett oss till den bästa placeringen någonsin i ett mästerskap och nått de resultatmål vi hade satt upp. Vi bedömer dock att för att klara de stora utmaningarna framför oss och ta nästa steg med detta härliga lag behöver vi göra förändringar, säger ordförande Mats Carlson. Damlandslaget spelar både EM-kval och OS-kval kommande säsong.

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.

Prins Daniel beskyddare av Svenska Basketbollförbundet12.7.2019 11:55:20 CESTPressmeddelande

Hans Kunglig Höghet Prins Daniel är numera beskyddare för Svenska Basketbollförbundet. – Det är en ära och vi är självklart mycket glada över att Prins Daniel vill engagera sig för basketen i Sverige, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. Beskyddarskapet löper över tre år och innebär att Prins Daniel på olika sätt främjar Svenska Basketbollförbundets verksamhet.