Självklart Lidl för Peter Härle!

Lidl Sverige fortsätter att växa och nu förstärks Fastighetskontoret i Malmö när Peter Härle kliver in som ny fastighetsutvecklare. Peter har en lång och spännande fastighetsbakgrund med en gedigen erfarenhet av både förvärv och försäljning av utvecklingsfastigheter och råmark. Han kommer senast från Volito Fastigheter och dessförinnan från bl.a Jernhusen, Veidekke och Riksbyggen.

-Det känns jättekul att börja min nya tjänst som fastighetsutvecklare på Lidl Sverige. Det är inspirerande att få chansen att bidra till offensiva tillväxtplaner hos en så stark och långsiktig ägare som Lidl Sverige. De ligger rätt i tiden med att göra skillnad på riktigt i människors vardag. Dessutom tilltalas jag av att Lidl Sverige har branschens högsta svansföring inom miljöbyggnad och brinner för att göra affärer, säger Peter Härle.

-Jag är oerhört glad att ha Peter i vårt fastighetsteam. Vi har flera stora utvecklingsprojekt som pågår och en hög etableringstakt. Med sin breda kompetens om marknaden i Syd och sitt nätverk i branschen kommer han vara en stor tillgång i Lidl Sveriges fortsatta utvecklingsresa när han tillträder i augusti, säger Petra Wahlström, Fastighetschef Lidl Sverige.

Lidl Sverige arbetar dagligen med att utveckla morgondagens dagligvaruhandel. Lidl Sverige är pionjärer inom hållbart byggande och har hand om hela processen från planering till utförande. Hållbarhet genomsyrar hela Lidl Sveriges verksamhet och strävan efter att vara en av de branschledande hållbarhetsaktörerna inom dagligvarubranschen. 2017 öppnade Lidl Sverige en av världens första klimatneutrala byggnader i Visby. Butiken har även fått certifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent – vilka är några av branschens tuffaste certifieringar. Det är en byggnad som inte bara bevisar hur Lidl Sverige arbetar med hållbarhetsfrågan i alla delar av verksamheten – den bidrog dessutom till att sprida kunskap om hållbart byggande till andra aktörer i branschen.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Välj Fairtrade-rosor från Lidl – för en rättvis rosens dag30.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under åren har Lidl Sverige engagerat sig i flera initiativ för att uppmana till en hållbar konsumtion. På lördag den 2 juli är det Rosens dag och Lidl Sverige gör det enklare för konsumenterna att göra ett hållbart val. Hos Lidl Sverige är alla rosor Fairtrade-certifierade och Lidl Sverige är även den livsmedelskedja som har flest antal Fairtrade-certifierade produkter i sortimentet - i hela branschen.

Lidl Sverige fortsätter pilotprojektet med Too Good To Go28.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter att växla upp sitt hållbarhetsarbete genom en rad insatser. Ett av målen är att halvera matsvinnet och spara resurser till 2025 - därför genomför Lidl Sverige sedan december 2021 ett pilotprojekt med Too Good To Go. Sedan initiativet lanserades har över 18 800 frukt- och grönsakskassar motsvarande 80 ton mat räddats. Nu utökas pilotprojektet och inkluderar även bröd- och fikakassar i 25 av Lidls butiker i Stockholmsområdet.