Sjätteplats på tyngdlyftnings-EM för Ida Rönn

De svenska framgångarna på tyngdlyftnings-EM fortsätter. Ida Rönn gjorde en stark EM-debut och blev sammanlagt sexa i 81 kg-klassen i albanska huvudstaden Tirana.

95 kg i ryck och sexa, 121 kg i stöt och femma. 216 kg sammanlagt räckte till en sjätteplats.

- Det är jättebra. Nu har jag varit på mitt första EM i tyngdlyftning och 95 i ryck och 121 i stöt och det är jag väldigt nöjd med. Jag tänkte inte så mycket på placering innan men sexa är bra, det har jag ju inte varit tidigare. Jag har njutit av varje sekund och det var ett av mina stora mål det här mästerskapet, säger Ida Rönn och fortsätter:

- På VM satte jag första rycket och bommade de övriga lyften efter det. Jag har jobbat mycket med det efter VM så jag skulle ljuga om jag sa att det inte låg i baktanken, en rädsla om att bomma ut sig. Samtidigt har jag aldrig känt mig så stark som jag kände idag och jag litade på det. Det fungerade.

Ida Rönn klarade 90 och 95 kg i sina två första ryckförsök. Sedan en miss på 99 kg. I stöt klarade Ida Rönn 115 i första. 121 i andra. Sedan var hon ytterst nära att klara 126 men fick det inte godkänt.

- Skönt och kul att klara 121 och sedan var 126 väldigt nära. Det fick jag upp väldigt enkelt på raka armar men så lite svaj på armarna så domarna dömde bort det. Men det finns mer kvar i tanken, säger hon och fortsätter:

- Det är lätt att lägga stor press på sig själv och det har jag arbetat hårt med. Att försöka ta fokus från det och det tycker jag att jag gjort den här tävlingen. Det är en lättnad.