Sjöbefälsföreningen ny medlem i PTK

Sjöbefälsföreningen är ny medlem i PTK från 1 juni. Med 26 fackförbund som medlemmar får PTK ännu större kraft att samverka om bland annat pension och försäkringar.

Från och med 1 juni består samverkansorganisationen PTK av 26 fackförbund som tillsammans representerar över 830 000 privatanställda tjänstemän. Ny medlem är Sjöbefälsföreningen, ett fackförbund som organiserar intendenturbefäl, maskinbefäl och nautiker i handelsflottan och inom rederiverksamhet.

– Det är glädjande att PTK växer så blir vi en ännu starkare part för samverkan kring de viktiga frågorna pension, försäkring, inflytande och arbetsmiljö, säger Martin Linder, ordförande i PTK.

– Eftersom majoriteten av våra medlemmar arbetar i den privata sektorn och vi delar och står upp för PTKs värderingar så kändes det helt naturligt att ansöka om medlemskap, säger Mats Jäderland, vd Sjöbefälsföreningen.

Sjöbefälsföreningen är den enda organisationen på sjöarbetsmarknaden för befäl och var tidigare medlemmar i Ledarna.

– Det känns mycket bra att vi nu återskapar och stärker kopplingen till PTK, säger Mats Jäderland, vd Sjöbefälsföreningen.

PTK är en samverkansorganisation för 26 fackförbund som tillsammans representerar 830 000 privatanställda tjänstemän. Målet är att förbättra villkoren och öka tryggheten för tjänstemän inom privat sektor på jobbet, mellan jobben och efter jobbet. Genom att företräda många kan PTK förhandla fram kollektivavtal med goda villkor.

Abonnera på våra pressmeddelanden.