Sjöstedt på 1 maj: Inför avdragsrätt för a-kasseavgiften

Inför valet föreslår Vänsterpartiet en avdragsrätt för avgiften till a-kassan. Det presenterade Jonas Sjöstedt i sitt 1 maj-tal i Stockholm idag. Fler ska ha råd att vara med i a-kassan.

– Om få är med i a-kassan så leder arbetslöshet till fattigdom. Det ställer löntagare mot löntagare och sätter press nedåt på allas löner. Men om fler går med i a-kassan går vi åt andra hållet. Det gör det lättare att få upp lönerna för alla. Vi ska ha mer trygghet och starkare löntagare, sa Jonas Sjöstedt i sitt tal.

För en vanlig butiksanställd med Handels a-kassa skulle Vänsterpartiets förslag innebära att a-kassan kostade 400 kronor mindre om året.

Idag är mindre än 70 procent av arbetskraften medlemmar i en a-kassa. Bland unga är täckningsgraden ännu lägre. Om utvecklingen fortsätter urholkas förtroendet för systemet och arbetslöshetsförsäkringen förlorar i legitimitet.

– Högern gjorde sitt bästa för att förstöra a-kassan när de hade makten. Nu har vi förbättrat den igen, men det krävs mer. Alla ska ha råd att vara med i en a-kassa, säger Jonas Sjöstedt.

Den borgerliga regeringen tog bort avdragsrätten för avgifterna till fack och a-kassa. 1 juli 2018 återinförs avdragsrätten för fackföreningsavgiften efter krav från Vänsterpartiet. Men avgiften för a-kassan återstår.

– När jag talade på första maj för två år sedan lyfte jag kravet om avdragsrätt för fackavgiften. I sommar blir det verklighet eftersom vi har drivit det i budgetförhandlingarna. Nu vill vi gå vidare med avgiften till a-kassan. Båda behövs för att stärka löntagarna, säger Jonas Sjöstedt.

Vänsterpartiets förslag innebär en skattereduktion om 25 procent för avgift till arbetslöshetskassa. Förslaget beräknas kosta cirka 1,25 miljarder kronor per år.

Jessica Nordh, pressekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-076 22 90
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (ej sms)

Vänsterpartiet säger nej till höjd pensionsålder29.5.2019 11:39:42 CESTPressmeddelande

Igår lade regeringen fram sitt förslag om höjd pensionsålder. Vänsterpartiet är kritiskt till höjningen då många inte klarar att arbeta ens till dagens pensionsålder. Det är helt orealistiskt att bara fokusera på åldern när det inte kombineras med kraftfulla satsningar på ett mer hållbart arbetsliv. - Den som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Så ser det inte ut med dagens pensionssystem. Av Kommunals medlemmar har 7 av 10 så låg inkomstpension att de får garantipension, trots att de har arbetat hela livet. Detta borde regeringen göra något åt, istället för att höja pensionsåldern, säger Nooshi Dadgostar, vice ordförande i Vänsterpartiet. Den höjda pensionsåldern motiveras med att vi lever längre och klarar av att arbeta längre. Det stämmer dock inte. Korttidsutbildade personers livstid minskar och klyftorna i arbetslivet ökar. Och för dem som klarar av några år extra blir effekterna ändå små. Enligt Kommunals beräkningar ger varje enskilt år efter 66 år