Sjöstedteffekten: 100-procentig medlemsökning

Sedan Jonas Sjöstedt valdes till partiordförande, har Vänsterpartiet fördubblat sitt medlemstal. Det är den snabbaste medlemsökningen i partiets moderna historia.

I januari 2012 hade Vänsterpartiet 11 246 medlemmar. Nu i veckan fick partiet in sin 22 987 medlem. Det innebär att Vänsterpartiet har mer än en fördubbling av antalet medlemmar än vid kongressen 2012, då Jonas Sjöstedt valdes till partiordförande. Och det är en accelererande ökning.
- Många har kommit i år. Vi har fått in fler än 5 806 nya medlemmar bara sedan januari i år och efter första maj har medlemsökningen fullkomligt exploderat. Just nu får vi in cirka 70 medlemsansökningar per dag, säger Aron Etzler, partisekreterare för Vänsterpartiet.

Vad beror ökningen på?
- Det är säkert en effekt av valrörelsen, men det handlar ju också om att vi är det enda partiet som i grunden vill göra något åt de växande klyftorna i samhället, fortsätter han.

22 987 medlemmar är mycket även satt i ett historiskt perspektiv. Redan i våras noterade Vänsterpartiet den högsta medlemssiffran på 50 år. Sedan dess har tillströmningen av nya medlemmar fortsatt.

Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64 (ej sms)

Vänsterpartiet säger nej till höjd pensionsålder29.5.2019 11:39:42 CESTPressmeddelande

Igår lade regeringen fram sitt förslag om höjd pensionsålder. Vänsterpartiet är kritiskt till höjningen då många inte klarar att arbeta ens till dagens pensionsålder. Det är helt orealistiskt att bara fokusera på åldern när det inte kombineras med kraftfulla satsningar på ett mer hållbart arbetsliv. - Den som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Så ser det inte ut med dagens pensionssystem. Av Kommunals medlemmar har 7 av 10 så låg inkomstpension att de får garantipension, trots att de har arbetat hela livet. Detta borde regeringen göra något åt, istället för att höja pensionsåldern, säger Nooshi Dadgostar, vice ordförande i Vänsterpartiet. Den höjda pensionsåldern motiveras med att vi lever längre och klarar av att arbeta längre. Det stämmer dock inte. Korttidsutbildade personers livstid minskar och klyftorna i arbetslivet ökar. Och för dem som klarar av några år extra blir effekterna ändå små. Enligt Kommunals beräkningar ger varje enskilt år efter 66 år