Sju av Sveriges främsta entreprenörer tilldelas Näringslivsmedaljen 2017

Embargo: Publiceras tidigast 25 april 2017, kl 18.00. Näringslivsmedaljen är Kungliga Patriotiska Sällskapets hedersbevis för utomordentligt entreprenörskap. Medaljen utdelas av Kronprinsessan Victoria vid det kungliga sällskapets årshögtid på Riddarhuset den 25 april.
Högtidstalare är Staffan de Mistura, FN:s särskilda sändebud i Syrien.

– Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj är viktig – en krona på medaljörens livsverk. Företagen är ägarstyrda och ägs av medaljören helt eller delvis. Sällskapet belönar framgångsrika entreprenörer m fl för att inspirera andra och hedra medaljören, säger Erik Norberg, ordförande för Kungliga Patriotiska Sällskapet.

Årets medaljörer representerar de mest skilda verksamheter, vad som förenar är att de under lång tid byggt upp en framgångsrik verksamhet. Vid urvalet, tas hänsyn till en rad faktorer som arbetstillfällen i Sverige, lönsamhet, innovation och värdeskapande.
Förslagsställare är ledamöterna i Sällskapet, ofta med lokal förankring och kännedom om näringslivet i sin region.

Kungliga Patriotiska Sällskapet har i över 250 år stöttat utvecklingen av svenskt näringsliv. På 1700-talet var ordet patriot starkt positivt värdeladdat. Det användes om personer som arbetade för det allmännas bästa, inte bara för egen vinning. Gustav III skrev under stadgarna 1772. Sällskapet bidrar till Sveriges utveckling genom bidrag på drygt 15 miljoner kr till spridning av forskning och för sociala ändamål.
Medaljen som delas ut är i 18 K guld och av första storleken med gulgrönt band. Den heter Näringslivsmedaljen och är en belöning för gagnerik gärning inom svensk näringsliv.

Medaljerna delas ut på tisdag 25 april kl. 16.50 på Riddarhuset i Stockholm. För närvaro under högtiden krävs föranmälan. För ytterligare information, föranmälan och bilder vänligen kontakta:
Marianne Reuterskiöld, Ständig sekreterare vid Kungliga Patriotiska Sällskapet, 08-611 72 64, 070-36 77 646, marianne.reuterskiold@kungligapatriotiskasallskapet.se.

På tisdag kl.19 kommer pressbilder från ceremonin på Riddarhuset samt individuella pressreleaser att finnas tillgängliga i vårt pressrum på news.cision.com/se/kungliga-patriotiska-sallskapet. Besök gärna även www.kungligapatriotiskasallskapet.se.

Senaste pressmeddelandena från Kungliga Patriotiska Sällskapet

Gunvor Munck, VD och ägare av Smålandslogistik, får Näringslivsmedaljen för framstående entreprenörskap25.4.2017 19:10Pressmeddelande

Anders Johansson, VD för AJ Produkter, får Näringslivsmedaljen för framstående entreprenörskap25.4.2017 19:10Pressmeddelande

Tobias Lindfors, VD för StudentConsulting, får Näringslivsmedaljen för framstående entreprenörskap25.4.2017 19:10Pressmeddelande