Sju av tio bygg­företag drabbas negativt av corona-krisen

Coronakrisen blir allt mer påtaglig för bygg- och anläggningsbranschen. Enligt en ny enkät genomförd av Byggföretagen upplever sju av tio medlemsföretag uppskjutna byggstarter. Mer än hälften av företagen säger också att man har en minskad orderingång jämfört med för sex månader sedan.

-Coronakrisen som drabbat andra branscher hårt påverkar nu bygg- och anläggningsbranschen allt mer genom att investeringsförmågan minskar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Många av Byggföretagens små- och medelstora företag är särskilt oroade inför tredje och fjärde kvartalet.

-Det bästa sättet för Sverige att övervinna krisen är fortsätta bygga. Nu är det viktigt att offentliga investeringar säkerställs. Ökad ROT och sänkta arbetsgivaravgifter är reformmotorer som gör det möjligt för fler att gå till jobbet, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Medlemsenkäten genomfördes den 13-21 augusti och besvarades av 629 företag i hela Sverige.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Byggföretagen välkomnar Riksrevisionens tydlighet15.12.2020 13:21:41 CETPressmeddelande

I dag presenterar Riksrevisionen sin rapport där de granskat statens insatser mot arbetskraftsexploatering. Riksrevisionen riktar hård kritik gällande brister i regelverk, kontroller och kunskap, avsaknad av mandat och tydliga uppdrag till de berörda myndigheterna. I rapporten efterlyses också en nationell handlingsplan för att motverka problemen med arbetslivskriminalitet och arbetskraftsexploatering, där i första hand utländsk arbetskraft drabbas.

Nytt avtal stärker arbetet för en schysst byggbransch26.11.2020 13:50:51 CETPressmeddelande

Byggföretagen och Byggnads har kommit överens om ett nytt Byggavtal inom ramen för industrins märke på 5,4 procent över 29 månader. - Vi har haft som gemensamt mål att skapa en attraktiv, sund och säker byggbransch. Det finns en styrka av att kunna lösa svåra frågor tillsammans. Detta borde kunna ha löst sig utan att använda varsel och hot om strejk. Den verkliga motståndaren är de företag som gör branschen oseriös, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Byggföretagen.

Byggföretagen lanserar forskningsantologi om sund konkurrens18.11.2020 10:43:59 CETPressmeddelande

Byggföretagen har tagit fram en forskningsantologi med fokus på sund konkurrens i bygg- och anläggningsbranschen. Tvärvetenskapliga forskare från Sverige, Norge och Finland beskriver i tolv uppsatser de bakomliggande faktorerna till problemet med osund konkurrens. – Sund konkurrens är ett fokusområde för Byggföretagen. Med hjälp av forskningsantologin belyser vi arbetsmarknadens skuggsidor och tar nästa steg mot en attraktiv, sund och säker bygg- och anläggningsbransch, säger Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens, Byggföretagen.