Sju av tio byggföretag påverkas negativt av försämrat rot-avdrag

Sveriges Byggindustrier ser ett minskat intresse för köp av rot-tjänster.

Enligt den årliga rot-enkäten anser sju av tio medlemsföretag att marknaden för renovering och tillbyggnad bromsar in. Årsskiftet 2015/16 försämrades skattereduktionen från 50 till max 30 procent av arbetskostnaden. Nu syns konsekvenserna av regeringens beslut.

”Hela 68 procent av företagarna tycker att kunderna blivit mer avvaktande. Det är en varningssignal från branschen. Majoriteten av våra medlemmar är små och medelstora företag. Många är helt beroende av arbeten hos privatpersoner”, menar Björn Wellhagen, näringspolitisk chef på Sveriges Byggindustrier.

Den vanligaste effekten är att hushållen väljer att vänta med rot-jobbet, eller inte göra det alls. Men två av tio medlemsföretag uppger också att kunderna blivit mer benägna att vilja köpa svarta tjänster.

”Rot-avdraget har gjort svarta jobb vita. Nu riskerar vi en utveckling där den positiva trenden vänder och vissa medlemsföretag tvingas till uppsägningar”, konstaterar Björn Wellhagen.

Rot-enkäten är genomförd mars månad och 523 medlemsföretag har svarat på enkäten.

Björn Wellhagen näringspolitisk chef

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.