Sju av tio byggföretag påverkas negativt av försämrat rot-avdrag

Sveriges Byggindustrier ser ett minskat intresse för köp av rot-tjänster.

Enligt den årliga rot-enkäten anser sju av tio medlemsföretag att marknaden för renovering och tillbyggnad bromsar in. Årsskiftet 2015/16 försämrades skattereduktionen från 50 till max 30 procent av arbetskostnaden. Nu syns konsekvenserna av regeringens beslut.

”Hela 68 procent av företagarna tycker att kunderna blivit mer avvaktande. Det är en varningssignal från branschen. Majoriteten av våra medlemmar är små och medelstora företag. Många är helt beroende av arbeten hos privatpersoner”, menar Björn Wellhagen, näringspolitisk chef på Sveriges Byggindustrier.

Den vanligaste effekten är att hushållen väljer att vänta med rot-jobbet, eller inte göra det alls. Men två av tio medlemsföretag uppger också att kunderna blivit mer benägna att vilja köpa svarta tjänster.

”Rot-avdraget har gjort svarta jobb vita. Nu riskerar vi en utveckling där den positiva trenden vänder och vissa medlemsföretag tvingas till uppsägningar”, konstaterar Björn Wellhagen.

Rot-enkäten är genomförd mars månad och 523 medlemsföretag har svarat på enkäten.

Björn Wellhagen näringspolitisk chef