Sju av tio byggföretag påverkas negativt av försämrat rot-avdrag

Sveriges Byggindustrier ser ett minskat intresse för köp av rot-tjänster.

Enligt den årliga rot-enkäten anser sju av tio medlemsföretag att marknaden för renovering och tillbyggnad bromsar in. Årsskiftet 2015/16 försämrades skattereduktionen från 50 till max 30 procent av arbetskostnaden. Nu syns konsekvenserna av regeringens beslut.

”Hela 68 procent av företagarna tycker att kunderna blivit mer avvaktande. Det är en varningssignal från branschen. Majoriteten av våra medlemmar är små och medelstora företag. Många är helt beroende av arbeten hos privatpersoner”, menar Björn Wellhagen, näringspolitisk chef på Sveriges Byggindustrier.

Den vanligaste effekten är att hushållen väljer att vänta med rot-jobbet, eller inte göra det alls. Men två av tio medlemsföretag uppger också att kunderna blivit mer benägna att vilja köpa svarta tjänster.

”Rot-avdraget har gjort svarta jobb vita. Nu riskerar vi en utveckling där den positiva trenden vänder och vissa medlemsföretag tvingas till uppsägningar”, konstaterar Björn Wellhagen.

Rot-enkäten är genomförd mars månad och 523 medlemsföretag har svarat på enkäten.

Björn Wellhagen näringspolitisk chef

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.