Sju av tio önskar sig mer feedback på jobbet – även negativ

De flesta är positiva till mer feedback på jobbet – även den negativa. Hela sju av tio svenskar, 71 procent, önskar sig mer feedback i arbetsvardagen. Men det finns också de som säger nej tack till mer återkoppling och 8 procent arbetar på en arbetsplats där de inte får någon feedback överhuvudtaget. Det visar den senaste undersökningen från Manpower Work Life.

– I dag pratar vi ofta om vikten av att ta ansvar för sin egen kompetensutveckling och att få feedback är en nyckelfaktor för att kunna göra detta. Det skapar också arbetsglädje. En sund feedbackkultur ger mer motiverade medarbetare och bättre möjligheter att attrahera, rekrytera och behålla anställda, säger Elisabeth Skol, HR-direktör på ManpowerGroup Sverige.

De allra flesta svenskarna önskar sig mer återkoppling på jobbet. Den senaste Work Life-undersökningen visar att hela sju av tio, 71 procent, anger att de vill ha mycket eller något mer feedback på jobbet. Majoriteten anser också att positiv feedback är det som bäst hjälper oss framåt på jobbet. Men många anser att även negativ feedback bidrar till utvecklingen. 61 procent säger att negativ feedback hjälper dem att utvecklas väldigt eller ganska mycket.

Avsaknad av feedback på jobbet är ovanligt. Bara 8 procent svarar att de inte får feedback på sin arbetsplats. Men det finns också de som vill ha mindre feedback. Var femte person i undersökningen, 19 procent, säger nej tack till mer feedback på jobbet.

– Det är mycket svårare att ge och få negativ återkoppling, samtidigt som den också hjälper oss att utvecklas. För att kunna säga något negativt på ett sätt som landar bra krävs att det finns respekt, tillit och att du gör det med gott uppsåt. Ha perspektivet att feedback är en gåva för att få andra att växa, säger Elisabeth Skol.

Att som medarbetare ge feedback till chefer och ledningsgrupp kan ibland upplevas svårt. Men många upplever att de arbetar på en arbetsplats där det finns en så kallad ”open door policy”, det vill säga att man alltid är välkommen in till chefen för att ge feedback.

– En bra chef agerar föredöme genom att själv både ge feedback och efterfråga feedback från sina medarbetare. Det avdramatiserar! När människor känner tillit och är hjälpsamma mot varandra blir samarbetet mer effektivt, kreativiteten ökar och kvaliteten blir högre, säger Elisabeth Skol.

Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under juni 2019 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 3 878 personer har svarat på undersökningen. Inizio använder målvärden från SCB:s AKU-undersökning och väger resultaten så att urvalet motsvarar de fördelningarna som finns i Sveriges arbetsföra befolkning då det kommer till kön, ålder, yrke och geografi.

1. På många arbetsplatser finns olika sätt att ge feedback gentemot chefer och ledningsgrupp. Hur ser det ut på din arbetsplats, finns något/några av följande?

Icke-chef

Open door policy (Alltid välkommen in till chef/ledning)

57%

58%

57%

59%

62%

Stormöten

26%

Förslagslåda

Förtroendeman

Inget av ovanstående

8%

Svarspersonerna tilläts ange fler än ett svar. Kolumnerna behöver därför inte summera till 100 procent.

2. Hur ser det ut för dig, får du mest positiv eller mest negativ feedback på jobbet?

Bara positiv feedback

Mest positiv feedback

54%

53%

56%

52%

56%

54%

Lika mycket positiv som negativ feedback

16%

Mest negativ feedback

Bara negativ feedback

Jag får ingen feedback

5%

3. Skulle du vilja ha mer feedback på jobbet?

Ja, mycket mer

Ja, något mer

51%

53%

51%

Nej, inte mer

10%

4. Skulle du säga att positiv feedback hjälper dig att utvecklas?

Ja, väldigt mycket

47%

46%

49%

48%

Ja, ganska mycket

35%

47%

Nej, inte särskilt mycket

Nej inte alls

3%

5. Skulle du säga att negativ feedback hjälper dig att utvecklas?

Ja, väldigt mycket

32%

Ja, ganska mycket

36%

43%

37%

44%

Nej, inte särskilt mycket

Nej, inte alls

6%

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta, utveckla och leda talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Våra innovativa lösningar hjälper varje år organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter människor i arbete. ManpowerGroup™ i Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.